Gå til innhold

Navnendirngsskjema

Anbefalte innlegg

Skrevet

har noen en link til hvor jeg finner dette?

er litt lat i dag.

og utenom forloverererklæring + prøvingspapirer er det vel ikke noe annet vi trenger å sende inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fant ut av det

Skrevet

men er det ikke slik at man kunne skrive ¨på dato for fra hvilket dag man ønsket endringen? var ikke på det skjema jeg fant. (på skatteetaten sine sider).. nå er ikke det fult så nøye for min del da egentlig, siden jeg må gifte meg med samboo før jeg får lov til å ta navnet hans.. og samme evt med han dersom han tar mitt navn

Skrevet

Var ikke rubrikk for det på mitt skjema heller, men jeg skrev det på allikevel. Det var bare et sted det var mulig å skrive det på, nederst på skjemaet. Generelt eller noe het den rubrikken. Vi fikk prøvingspapiret vårt i går etter å ha sendt inn skjemaene, og det gikk bare bra å skrive det der. Det nye navnet mitt står på skjemaet ihvertfall - at det skal gjelde fra vielsestidspunkt. ;)

Skrevet

men er det noen som vet hvordan det blir med navnendring etter bryllupet da?

Siden sambo har et såpass sjelden etternavn at jeg ikke har lov til å bare ta det må vi være gift først. ta må jeg jo sende inn navnendringen etter bryllupet sammen med kopi av vieglseattesten.

Får jeg ta en ny attest med det nye navnet.. eller hvordan er det`?

Skrevet

Det samme gjelder meg.

Jeg skrev på prøvepapirene at min tilknytning var kommende ektemanns etternavn, og at det skulle gjelde først fra den 21.juli 2006.

Vigsler sender vigselssattesten til folkeregisteret etter vielsen, og da får vi tilsendt etterhvert og da gjelder navnet fra jeg har skrevet på prøvepapirene. De mottar jo vigselsattesten og da står bryllupsdatoen der, og da gjelder det fra den dagen. Litt innviklet forklart, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Var iallfall dette svaret jeg fikk da jeg ringte folkeregisteret. :)

Skrevet

det var jo smart da!!

men da bør jeg kanskje be dem la navnet være uendret frem til vi er tilbake fra bryllupsreisen?

heller har ikke det noen betyning trur dere siden jeg reiser med mitt gamle navn og pass?

Skrevet

alle papriene skal forresten inn til folkeregisteret?

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke, for vi skal ikke til utlandet etterpå så vi har ikke tenkt å forandre pass enda...

Skrevet

Slenger meg bare på denne tråden. Hvordan er det å sende inn navnendringspapirene etter bryllupet? Har en veninne som gifter seg om to uker, og hun glemte dette skjemaet. Jeg trøstet henne med at det gikk nok helt greit å endre det etterpå, at man ikke må søke spesielt om det og slikt (er et litt uvanlig etternavn). Sa jeg riktig? Er det noen her som har sent inn papirene etter bryllupet?

Skrevet

Jeg hadde tenkt å kjøpe meg tid ift valg av etternavn, ved å ikke endre ved bryllupet, men senere.

Men fordi jeg er gravid, ønsker jeg å ha hans navn også, slik at vi alle tre kan ha samme navn.

Vi har beskyttet etternavn begge to, men jeg har ikke lest noe sted at det skulle være noe problem å bytte etter bryllupet. (Har de bodd sammen i to år, kan hun til og med bytte før, med hans godkjennelse.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...