Gå til innhold

Skolemat

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Det viktigste er vel at de får i seg mat?

Eh nei, det er ikke poenget her. Maten skal være næringsrik, sunn og god.

Dette krever arbeid fra foreldrenes side og tilberede hver dag...

Videoannonse
Annonse
Gjest Betty Boop
Skrevet

Eh nei, det er ikke poenget her. Maten skal være næringsrik, sunn og god.

Dette krever arbeid fra foreldrenes side og tilberede hver dag...

Leste du resten av innlegget? Jeg har opplevd å ha unger hjemme hos meg som har smuglet matpakken sin i søppelkassen min før de har gått hjem. Er det ikke tross alt bedre at de i løpet av dagen får i seg en skive med nugatti om det er det de vil ha, enn at de hiver hele matpakka fordi ingenting frister? Som oftest går det vel i perioder for de fleste av oss hva vi har lyst på? Jeg skjønner ikke helt hvorfor alt skal være så forferdelig firkantet til en hver tid. Tror vi alle lever bedre med litt fleksibilitet.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg er jobber som lærervikar rundt forbi på ulike skoler. Blir like forbauset hver gang elevene har med seg nudler eller pizza eller lignende som de skal varme opp. Er dere klar over hvor mye "dritt" det er i slik mat? Elever i skolen trenger mat som gir god og nok næring slik at de klarer å holde konsentrasjonen og humøret oppe hele dagen.

Eksempel på slik "god" mat er:

-en fiberrik skive med leverpostei (da får ungen din fiber og jern)

- frukt og grønt

-ev. middagsrester som fiskekaker, pølser, pasta, egg og grønnsaker de kan brukes til å lage fyll til wraps, pitabrød og salater eller i en omelett.

- pastasalat

- grove vafler

pluss mye mer!

For dere som er interesserte i dette kan dere f.eks sjekke ut melk.no der står det mye bra!

Jeg kan ikke fordra folk som på død og liv skal kritisere vårt kosthold.

Skrevet

Jøss, ja det så flott ut! Bør være til inspirasjon for late norske husmødre som sender med barna kneippbrød og brunost...

Late norske husmødre?!!!??? :frustrert::frustrert: Håper dette innlegget var ment å være en fleip.

Her i huset har vi heldigvis ingen instruks som sier at det er mors jobb å lage matpakker. Ellers fungerer brødmat med pålegg meget bra som matpakke. La merke til at matpakkene i den aktuelle bloggen alltid inneholdt en "snack". Tror ikke det er noe vi bør ha som mål å importere fra England. (og mange andre kand for øvrig)

Skrevet
La merke til at matpakkene i den aktuelle bloggen alltid inneholdt en "snack". Tror ikke det er noe vi bør ha som mål å importere fra England. (og mange andre kand for øvrig)

Bloggen er amerikansk ikke engelsk. Om du leser litt nærmere så vil du nok se at den typen snack som sendes med i matpakkene som bloggskriveren lager vil øke sunnheten til de aller fleste norske matpakker. Den typen snack som de fleste amerikanske mødre sender med sine barn kan vi nok derimot trygt styre klar av.

Skrevet

Bloggen er amerikansk ikke engelsk. Om du leser litt nærmere så vil du nok se at den typen snack som sendes med i matpakkene som bloggskriveren lager vil øke sunnheten til de aller fleste norske matpakker. Den typen snack som de fleste amerikanske mødre sender med sine barn kan vi nok derimot trygt styre klar av.

Ok. Så bare at den var engelskspråkelig. Ser jo at lunsjboksen består av mye frukt og grønt, men er fortsatt ikke helt enig ang. snacken. Synes det er en uting at barna skal vende seg til at det alltid skal være en søt avslutning på et måltid. Flere av boksene inneholder jo paier laget med en del sukker.

Gjest Gjesta
Skrevet

Herregud, lev og la leve. Trådstarter ønsket så vidt jeg kan huske tips til sine barns matpakker, ikke en eviglang hakking brukere imellom

Skrevet

Vanlige brødskiver med det de vil ha på selv.

Skrevet
Vanlige brødskiver med det de vil ha på selv.

Det får mine to også. Det er det jeg selv har som matpakke hver dag på jobb og da får de klare seg med det samme..

Ikke om jeg skal stå opp en time tidligere enn hva jeg allerede gjør, for å tilberede gourmet-lunsjer til ungene mine...

I tillegg vil de ha gulrot med hver dag... (dilla for tiden)...

Skrevet
Litt uoppnåelig nivå for de fleste kanskje, men denne bloggen er en fantastisk inspirasjonskilde. Hun som står bak den tar hver dag bilde av lunsjen hun sender med sin sønn. En del bærer preg av at familien er veganere, men det er uansett mye bra der, og mange tips som kan fungere like fint i et normalt kosthold. Les og nyt synet! :)

Jeg hadde ikke sansen for den bloggen og maten som ble sendt med. I tillegg er jeg bare en "vanlig" mamma og ikke supermamma. Kunne ikke falt meg inn å bruke mye tid på å lage matpakker som ungene skal ha med seg på skolen.

Jøss, ja det så flott ut! Bør være til inspirasjon for late norske husmødre som sender med barna kneippbrød og brunost...

Hvorfor er det feil med knekkebrød og brunost?

Skrevet
Ok. Så bare at den var engelskspråkelig. Ser jo at lunsjboksen består av mye frukt og grønt, men er fortsatt ikke helt enig ang. snacken. Synes det er en uting at barna skal vende seg til at det alltid skal være en søt avslutning på et måltid. Flere av boksene inneholder jo paier laget med en del sukker.

Om du leser i teksten ser du at hun har eksperimentert mye med å få til å bake paiene like gode uten sukker.

Det er vel få som har tid eller ønske om å tilbringe timesvis forran kjøkkenbenken for å lage lunch til ungene. Dersom noen trodde jeg postet linken som et hint om at de var late dersom de ikke gjorde det, så tror jeg det er på tide å bli litt mindre nærtagende. Jeg postet linken som ren inspirasjon til de som ønsket inpirasjon, og slett ikke som kritikk til noen. Jeg håper de som IKKE ønsker inspirasjon kan være så snille å la være å trykke på linken, slik at de slipper å bli provoserte over noe som slett ikke var ment som en provokasjon ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Barna mine har med seg brødskiver av grovbrød med valgfritt pålegg på (ikke syltetøy, sjokopålegg e.l.), og de har med seg minst en frukt og en grønnsak i matboksen hver dag.

Jeg syntes den amerikanske bloggen var veldig inspirerende!! Hadde aldri hatt tid til å lage noe liknende selv siden jeg er i jobb, men det går jo an å hente litt inspirasjon og bruke noe av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...