Gå til innhold

Skolemat

Anbefalte innlegg

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg lurer på hva andre foreldre finner på å gi barna sine i matpakka.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Brødskiver (det antall de vil ha), med kjøttpålegg eller ost. Av og til en youghurt eller en frukt ved siden av. Også får de skolemelk (ikke den eldste, for hun glemte ofte melken i sekken i ukesvis ;) ).

Er ikke mor, men storesøster

Gjest Bodillen
Skrevet

Grovt brød med kjøttpålegg, leverpostei eller ost. Noen ganger legger jeg med en frukt. Har med vann å drikke.

På vår skole er det heldigvis ikke tillatt å ha med sjokoladepålegg, så det er ikke noen diskusjon engang.

Gjest Gjesta
Skrevet

Brødkiver med pålegg, frukt får de på skolen, melk også, de får med seg yoghurt, frokostblanding, nudler til å koke i klasserommet, instant kakao, nøtter og rosiner, en kjeks, en muffins, en risifrutti, oppkuttet salat, kalde fiskepinner eller kjøttbiller.....

det varierer som du ser veldig :)

Gjest Bodillen
Skrevet
Brødkiver med pålegg, frukt får de på skolen, melk også, de får med seg yoghurt, frokostblanding, nudler til å koke i klasserommet, instant kakao, nøtter og rosiner, en kjeks, en muffins, en risifrutti, oppkuttet salat, kalde fiskepinner eller kjøttbiller.....

det varierer som du ser veldig :)

Hva i huleste er kjøttbiller???

Gjest Gjesta
Skrevet

Hehe de er innmari gode......

Må ikke forveksles med kjøttboller, som såklart ikke var det jeg egentlig mente....... *knis*

Skrevet

i parken sender jeg med tuppene stort sett brødskive og gulrøtter evt. frukt av ymse slag. noen ganger får de med seg god morgen youhurt, og frukt. aller mest populært er det om de får med kald pasta og pølsebiter/kjøttbiter!!

Gjest LoisLane
Skrevet

Vanlige brødskiver. Alle unntatt barnehagegutten smører selv. Hender jeg baker bagetter som de smører med seg, men i hovedsak synes jeg det er en god ting at de venner seg til å spise nornal mat uten dikkedarer.

De har tilbud om melk og frukt/ grønt på skolen, heldigvis. Yngstejenta har kuttet ut melk etter jul, men jeg er klar på at hun ikke får ha saft i stedet.

Gjest Gjest1
Skrevet

Min datter som går i fjerde klasse smører sin egen mat. Brødskiver med pålegg hun velger selv (ingen av oss liker søtt pålegg, så det bruker vi ikke) og frukt. Melk får de på skolen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det blir stort sett vanlige grovbrødskiver med ost i en eller annen variant. For å variere bruker vi grove rundstykker, speltrundstykker, polarbrød eller grove knekkebrød.

Jeg sender med frukt eller gulrot, og vann til å drikke. (barna mine drikker ikke melk, og saft får de ha med kun når det er tur)

Skrevet

Grovbrød med pålegg, fylte horn, pannekaker eller boller lagd med grovt mel eller havregryn. Frukt/grønnsaker får hun på skolen, og juice/vann.

Hun tåler veldig lite melk, så derfor dette med pannekakene/bollene, siden det meste med melk i er utelukket.

Skrevet

Jeg er jobber som lærervikar rundt forbi på ulike skoler. Blir like forbauset hver gang elevene har med seg nudler eller pizza eller lignende som de skal varme opp. Er dere klar over hvor mye "dritt" det er i slik mat? Elever i skolen trenger mat som gir god og nok næring slik at de klarer å holde konsentrasjonen og humøret oppe hele dagen.

Eksempel på slik "god" mat er:

-en fiberrik skive med leverpostei (da får ungen din fiber og jern)

- frukt og grønt

-ev. middagsrester som fiskekaker, pølser, pasta, egg og grønnsaker de kan brukes til å lage fyll til wraps, pitabrød og salater eller i en omelett.

- pastasalat

- grove vafler

pluss mye mer!

For dere som er interesserte i dette kan dere f.eks sjekke ut melk.no der står det mye bra!

Skrevet
Jeg er jobber som lærervikar rundt forbi på ulike skoler. Blir like forbauset hver gang elevene har med seg nudler eller pizza eller lignende som de skal varme opp. Er dere klar over hvor mye "dritt" det er i slik mat? Elever i skolen trenger mat som gir god og nok næring slik at de klarer å holde konsentrasjonen og humøret oppe hele dagen.

Eksempel på slik "god" mat er:

-en fiberrik skive med leverpostei (da får ungen din fiber og jern)

- frukt og grønt

-ev. middagsrester som fiskekaker, pølser, pasta, egg og grønnsaker de kan brukes til å lage fyll til wraps, pitabrød og salater eller i en omelett.

- pastasalat

- grove vafler

pluss mye mer!

For dere som er interesserte i dette kan dere f.eks sjekke ut melk.no der står det mye bra!

Kan ikke pizza være middagsrester? Det går da fint an å spise kald pizza til lunsj og den pizzaen jeg lager er da mye sunneren enn f eks pølser (og helt uten dritt), som du har som eksempel på som god mat. Pølser er da ikke sunt. Pasta har heller ikke noe næringsinnehold å snakke om, hvis det ikke er fullkornpasta.

Skrevet

Litt uoppnåelig nivå for de fleste kanskje, men denne bloggen er en fantastisk inspirasjonskilde. Hun som står bak den tar hver dag bilde av lunsjen hun sender med sin sønn. En del bærer preg av at familien er veganere, men det er uansett mye bra der, og mange tips som kan fungere like fint i et normalt kosthold. Les og nyt synet! :)

Skrevet
Kan ikke pizza være middagsrester? Det går da fint an å spise kald pizza til lunsj og den pizzaen jeg lager er da mye sunneren enn f eks pølser (og helt uten dritt), som du har som eksempel på som god mat. Pølser er da ikke sunt. Pasta har heller ikke noe næringsinnehold å snakke om, hvis det ikke er fullkornpasta.

Du har selvfølgelig rett i det :) jeg skrev litt av fra et hefte her som jeg har, og det var derfor det ble litt "uenighet" i meningene mine. Jeg mener det er snakk om å vite hva slags mat som er bra, og ikke fullt så bra å spise. Når jeg snakket om pizza, mente jeg slik pizza som en kjøper i en porsjonspakninger. Det er forskjell på slike, og slike som en lager selv kanskje.

Gjest Gjest
Skrevet
Grovt brød med kjøttpålegg, leverpostei eller ost. Noen ganger legger jeg med en frukt. Har med vann å drikke.

På vår skole er det heldigvis ikke tillatt å ha med sjokoladepålegg, så det er ikke noen diskusjon engang.

Hehe...mange skoler sier at det ikke er lov med sjokoladepålegg, men elevene har det med likevel og de har med sjokolade i pakkesvis også, som de gumler i friminuttene. Ingen lærere som bryr seg likevel. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Litt uoppnåelig nivå for de fleste kanskje, men denne bloggen er en fantastisk inspirasjonskilde. Hun som står bak den tar hver dag bilde av lunsjen hun sender med sin sønn. En del bærer preg av at familien er veganere, men det er uansett mye bra der, og mange tips som kan fungere like fint i et normalt kosthold. Les og nyt synet! :)

Jøss, ja det så flott ut! Bør være til inspirasjon for late norske husmødre som sender med barna kneippbrød og brunost...

Gjest Betty Boop
Skrevet

Det viktigste er vel at de får i seg mat? Har ikke vært overbeigestret når sønnen har insistert på å ha med seg nudler på skolen. Men det var en kort periode så var den interessen bort. En kort periode var det bare Nugatti som gjaldt. Det var ikke jeg som introduserte det, men heller Nugatti på brødskiva enn sultestreik. :ler: Også denne perioden gikk over, nå er de ytterst sjelden interessert i søtpålegg.

Stort sett får de med seg brød i forskjellige varianter. Setter pris på litt variasjon selv. Ellers knekkebrød. Noen ganger begge deler. Alltid frukt eller grønnsaker. Foruten nå i det siste da de begge fra tid til annet sier at de ikke vil ha det. En og annen gang blir det baguetter og av og til sender jeg med dem en boks salat. Det er veldig populært. Har aldri sendt med kald pizza, men det er nok helst fordi det er noe jeg ikke liker selv og ingen har insistert.

Gjest Donna
Skrevet

Sønnen min smører skolematen selv hver morgen - og det er enten grovt brød med hvit ost eller grovt brød med majones og servelat ;)

På skolen får han frukt og melk hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...