Gå til innhold

vitaminer ol

Valentine

Anbefalte innlegg

Jeg tok Gravitamin fra jeg sluttet på pillen, og fortsatte da jeg ble gravid. Nå er jeg ca i uke 18, men oppdaget forrige uke at man ikke burde ta Gravitamin mer enn de tre første månedene. Jeg sluttet selvsagt med en gang, og har begynt å ta tran i stedet. Men er det nok?? Det er jo ulike vitaminer i tran, men trenger jeg å ta mer? Jeg skal til UL på fredag, og da skal jeg spørre om hva jeg bør ha i meg daglig, men kanskje dere har gode tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar folat (ennå) og spiser multivitamin. Det var det legen anbefalte meg....

:)

Endret av Cr@sh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar folat (ennå) og spiser multivitamin. Det var det legen anbefalte meg....

Samme her (vel, JM som anbefalte). Jordmor sa jeg kunne ta ferdig glasset med folat som jeg har, og så slutte med det (er vel enda et par uker igjen..). Multivitamin begynte jeg med ganske seint, for jeg klarte bare ikke ta det når jeg var kvalm :tristbla:

Er 20+4 nå

Endret av Windy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stemmer det at man ikke bør ta multivitamin og tran samtidig? Jeg mener å ha hørt at det kan være farlig med for mye a +d (var det det tro?? husker ikke helt) Bør jeg slutte med tran dersom jeg tar multivitaminer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A og E vitamin tror jeg det er... en skal passe seg for det, har jeg også hørt. Ang. å ta tran og multivitamin samtidig, så kan jeg ikke svar sikkert (ville evt. hørt med legen) men jeg tror nok det er litt overkill? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar tran, finnes det en egen Multivitamin for tranbrukere... Spør på apoteket - de skjønner fort hva du mener... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valentine, hvor har du hørt at en ikke bør ta gravitamin etter 3 mnd? Jeg trodde ikke det kunne være farlig, jeg trodde at det med 3 mnd grense var mer fordi da trengte vi ikke folat lengre, at det var derfor det de skrev bare 3 første mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på baksiden av gravitamin esken at hvis man skal ta det mer enn 3 mnd'er, så må man rådføre seg med lege/JM!

Der har jeg det fra hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Sto på pakken, så jeg ble bare litt nervøs. Jeg tar med pakken når jeg skal til jordmor på fredag og hører med henne hva hun sier. Får vel et greit svar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke jeg fått med meg. Men da jeg var hos gynekologen forrige uke, så lurte hun på om jeg tar noen vitaminer, og da sa jeg at jeg tar gravitamin, og fikk til svar at det var fint, at det holdt så lenge jeg spiste en del frukt og grønt i tillegg, for gravitamin hadde litt for lite av noen vitaminer som vi gravide trenger. Jeg skal til jordmor på onsdag så jeg får sjekke en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener å ha lest at det ikke er farlig å ta folat etter de 3 første månedene, det er bare det at folat visstnok kan kamuflere en evt jernmangel hos mor, slik at dette ikke blir oppdaget på blodprøvene. derfor kan det være uheldig å fortsette med det.

jeg spiser gravitamin til pakken er tom, så skal jeg gå over på annen multivitamin.

jeg tar forresten omega3 tilskudd uten tilsatt a d og e vitaminer, så da bruker jeg vanlig multivitamin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar folat ennå (skal spise opp glasset) og multivitamin, som også inneholder folat. Legen min sa at det ikke gjorde noe om jeg fikk i meg litt mer folat enn anbefalt, for det er vannløslig og fester seg ikke i fettet i kroppen... Bedre med for mye enn for lite sa hun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...