Gå til innhold

Feriepenger 12. juni og vanlig lønn igjen i juli?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest1
Skrevet
Takk for svar. Nina betaler 36 % i skatt, det har hun gjort i 5 år og gjør det fortsatt.

Å. Jeg tenkte på feriepenger. Altså at jeg ikke vet hvilken prosentsats man bruker for å regne ut feriepengene. Så helt bort fra skatten, fatter ikke hvorfor jeg skrev det en gang. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest 0
Skrevet

Nei da vet jeg sannelig ikke hvordan jeg skal klare å forklare...

Men du får iallefall lønn for begge måndene selv om du kanskje får alt den ene mnd. Og feriepengene er høyere enn vanlig lønn siden du ikke trekker skatt av det.

Skrevet

Når man regner at feriepenger 10,2 % av inntekten man hadde i 2005, betyr det at man får det beløpet som det står, eller trekkes det igjen skatt av det beløpet?

Gjest gjest 0
Skrevet

% for feriepenger skrev jeg tidligere

Det har ingenting med skattepenger å gjøre.

Har du 5 ferieuker får du 12 % av det du tjente i fjor i feriepenger

Har du 4 ferieuker får du 10,2%

(Nå snakker jeg ikke om hvor mye av ferien du bruker, men hvor mye du kan bruke)

Skrevet
Nei da vet jeg sannelig ikke hvordan jeg skal klare å forklare...

Men du får iallefall lønn for begge måndene selv om du kanskje får alt den ene mnd. Og feriepengene er høyere enn vanlig lønn siden du ikke trekker skatt av det.

Jo, forsto prinsippene her.

Men si meg, når det trekkes 10,2 % skatt av det man tjente i fjor, får man da det beløpet brutto som feriepenger, eller trekkes det skatt av det på den måneden?

Gjest Gjest1
Skrevet
Når man regner at feriepenger 10,2 % av inntekten man hadde i 2005, betyr det at man får det beløpet som det står, eller trekkes det igjen skatt av det beløpet?

Nei man har allerede skattet for det i fjor. Fordelt over hele året.

Gjest gjest 0
Skrevet

Slik regner du feriepenger:

(lønn i fjor * 12)/100

Eller enda lettere: lønn i fjor*0,12

Skrevet

dersom jeg ikke spør om å få utbetal feriepenger når jeg egentlig skal ha ferie får jeg utbetalt dem i slutten av juni. Da får jeg bare feriepenger, ikke lønn (vel får utbetalt overtide og tilegg fra forrige mnd da..) resten av mnd får jeg vanlig lønn selv om jeg skulle velge å ta ferien da.

Gjest gjest 0
Skrevet

Det trekkes ikke skatt av feriepengene for det har du allerede trukket skatt av i fjor.

Skrevet
% for feriepenger skrev jeg tidligere

Det har ingenting med skattepenger å gjøre.

Har du 5 ferieuker får du 12 % av det du tjente i fjor i feriepenger

Har du 4 ferieuker får du 10,2%

(Nå snakker jeg ikke om hvor mye av ferien du bruker, men hvor mye du kan bruke)

Nina har 5 ferieuker og får derfor i feriepenger 12 % av hva hun tjente i 2005.

Bruttoinntekten til Nina i 2005 var 330.000,-

12 % av 330.000,- er 39.600,-

Får Nina utbetalt kr. 39.600,- i feriepenger, eller må hun skatte av feriepengene sine og betale 36 % skatt og dermed få utbetalt kr. 25.322,-?

Skrevet
dersom jeg ikke spør om å få utbetal feriepenger når jeg egentlig skal ha ferie får jeg utbetalt dem i slutten av juni. Da får jeg bare feriepenger, ikke lønn (vel får utbetalt overtide og tilegg fra forrige mnd da..) resten av mnd får jeg vanlig lønn selv om jeg skulle velge å ta ferien da.

:forvirret: :klø: :riste: :icon_question: :icon_question:

Gjest allium
Skrevet
Det trekkes ikke skatt av feriepengene for det har du allerede trukket skatt av i fjor.

Nei, det er feil.

Det trekkes ikke skatt av feriepengene fordi du trekker mer skatt de andre månedene det året du får dem utbetalt, ikke det året de blir opptjent.

Gjest Gjest_Frida_*
Skrevet
Nina har 5 ferieuker og får derfor i feriepenger 12 % av hva hun tjente i 2005.

Bruttoinntekten til Nina i 2005 var 330.000,-

12 % av 330.000,- er 39.600,-

Får Nina utbetalt kr. 39.600,- i feriepenger, eller må hun skatte av feriepengene sine og betale 36 % skatt og dermed få utbetalt kr. 25.322,-?

Betyr det at hun Nina får feriepengene sine 12. juni (kr. 39.600,-) og sin vanlige månedslønn 12. juli?

Gjest gjest 0
Skrevet
Nei, det er feil.

Det trekkes ikke skatt av feriepengene fordi du trekker mer skatt de andre månedene det året du får dem utbetalt, ikke det året de blir opptjent.

Jaja jeg vet det, men jeg tenkte vi ikke skulle gjøre det vanskeligere for gjest enn det allerede er....

Skrevet

Altså, feriepenger har da ingenting med månedslønnen din å gjøre.

Har du rett på fem uker ferie får du 12% av det du tjente i 2005.

Har du rett på fire uker ferie får du 10,2% av det du tjente i 2005.

Feriepengegrunnlaget ditt står på lønns- og trekkoppgaven du fikk etter nyttår, så da kan du jo kjapt regne ut hvor mye feriepenger du skal ha. Dette får du utbeltalt 12. juni, uavhengig av når du tar ut ferien din.

Jeg antar at du får feriepenger 12. juni men ikke ordinær lønn, og så får du ordinær lønn igjen 12. juli.

Gjest gjest 0
Skrevet
Betyr det at hun Nina får feriepengene sine 12. juni (kr. 39.600,-) og sin vanlige månedslønn 12. juli?

Ja

(hvis du ikke har en bedrift som gir julilønnen sammen med feriepengene i juni, men jeg har aldri hørt om noen som gjør det slikt. Da får nina i tilfelle feriepenger+julilønn i juni og ingenting i juli)

Gjest gjest 0
Skrevet
Altså, feriepenger har da ingenting med månedslønnen din å gjøre.

Har du rett på fem uker ferie får du 12% av det du tjente i 2005.

Har du rett på fire uker ferie får du 10,2% av det du tjente i 2005.

Feriepengegrunnlaget ditt står på lønns- og trekkoppgaven du fikk etter nyttår, så da kan du jo kjapt regne ut hvor mye feriepenger du skal ha. Dette får du utbeltalt 12. juni, uavhengig av når du tar ut ferien din.

Jeg antar at du får feriepenger 12. juni men ikke ordinær lønn, og så får du ordinær lønn igjen 12. juli.

Jepp

Skrevet
Ja

(hvis du ikke har en bedrift som gir julilønnen sammen med feriepengene i juni, men jeg har aldri hørt om noen som gjør det slikt. Da får nina i tilfelle feriepenger+julilønn i juni og ingenting i juli)

Men kan dette virkelig stemme? (Jrf. regnestykket Nina)

Vil det si at Nina da får dette 12. juni:

Feriepenger: kr. 39.600,-

Juli-lønn: kr. 17.600,-

Tilsammen en sum på kr. 57.200,- som da skal vare fra 12. juni til 12. august, stemmer det?

Skrevet

Noen her sier at feriepengene kommer 12. juni mens juni-lønn kommer 12. juli.

Andre sier at både feriepenger og juli-lønn blir utbetalt sammen alt på den 12. juni.

Hva er riktig for kommunal sektor?

Gjest gjest 0
Skrevet

Ja

Men det er bare i det enkelte tilfellet der man får julilønnen i juni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...