Gå til innhold

Feriepenger 12. juni og vanlig lønn igjen i juli?

Anbefalte innlegg

Gjest SiBa i.i
Skrevet

http://www.dinside.no/php/art.php?id=104649

Sjekk denne siden, der står det ganske godt forklart.

For å finne ut hva feriepengene dine blir, må du ta mndlønna di, gange den med 4, og dele på 26. Dette blir beløpet som blir trukket for den 5. uka. Når du trekker dette av dine 36000,- i feriepenger får du beløpet du vil få utbetalt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lena_*
Skrevet
http://www.dinside.no/php/art.php?id=104649

Sjekk denne siden, der står det ganske godt forklart.

For å finne ut hva feriepengene dine blir, må du ta mndlønna di, gange den med 4, og dele på 26. Dette blir beløpet som blir trukket for den 5. uka. Når du trekker dette av dine 36000,- i feriepenger får du beløpet du vil få utbetalt.

Ja, det var et godt tips! Bra kalkulatorside.

De som jobber fast i offentlig sektor, med 5 ukers ferie, som får feriepenger 12. juni, får de også lønn den 12. juli, eller får de ikke noe da?

Gjest Hilde K S
Skrevet
Ja, det var et godt tips! Bra kalkulatorside.

De som jobber fast i offentlig sektor, med 5 ukers ferie, som får feriepenger 12. juni, får de også lønn den 12. juli, eller får de ikke noe da?

De får også lønn den 12 juli. Unntatt lærere, som jeg mener får vanlig lønn pkuss feriepenger den 12. juni. De får ikke lønn i juli.

Det er forskjell på det beløpet man tjente i 2005 og feriepengegrunnlaget. Feriepengegrunnlaget er det man tjente minus feriepengene man fikk i juni 05. Altså; på selvangivelsen står det;"lønn fra Huttiheita kommune: kr 300.000,-" Av disse pengene utgjorde 30.000,- feriepengene som ble utbetalt i juni 05. Feriepengegrunnlaget er da 300.000,- minus 30.000,- som blir 270.000,-.

Feriepengene blir 12% av 270.000,- minus fire dagslønner.

Feriepenger er helt utrolig vanskelig!

Gjest Gjest
Skrevet
Feriepenger er helt utrolig vanskelig!

Ja, det er i grunnen det!

Gjest Gjest
Skrevet
Isteden for å si "Feriepengene er 12 % av bruttolønnen du hadde i 2005", sies det dette:

"Feriepengene er 12 % av lønnen du hadde i fjor (dvs. minus feriepengene)"  :murvegg:

Det holder med å si: "Feriepengene er 12 % av bruttolønn i 2005". Punktum.

Det holder ikke å si at feriepengene er 12 % av bruttolønn, feriepengene du fikk i 2005 er også en del av bruttolønnen du fikk i 2005.

Gjest Gjest
Skrevet
I kommunene gjøres det som regel slik for fastlønnede, jf HTA:

I juni får de ansatte vanlig månedslønn + feriepenger på 12 % av fjorårets grunnlag. I tillegg trekkes det 30/26 deler av en månedslønn, dvs det trekkes for 5 uker ferie, dette trekkes i juni uavhengig av når du avvikler ferien. Juniutbetalingen er skattefri.

I juli utbetales det da vanlig lønn med skattetrekk.

Til deg som mente dette var et forvirrende svar. Det er slik det vil stå på junilønnslippen, i alle fall i det lønnssystemet vår kommune bruker.

Kan godt ta et talleksempel:

Jeg har en måndeslønn på 22166,67, denne står på lønnsslippen min for juni. I tillegg står det et ferietrekk på 30/26 som er et trekk for mine 5 ferieuker, dette trekket blir på 25576,93. Jeg har et feriepengegrunnlag fra 2005 på 235946, noe som vil si at jeg får 28343,52 i feriepenger. Totalt får jeg altså feriepenger på 28313,52 pluss månedslønn på 22166,67 minus ferietrekk på 25576,93. Dvs at jeg totalt får utbetalt 24903,26.

I juli får jeg som sagt vanlig lønn med skattetrekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...