Gå til innhold

Feriepenger 12. juni og vanlig lønn igjen i juli?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet
Noen her sier at feriepengene kommer 12. juni mens juni-lønn kommer 12. juli.

Andre sier at både feriepenger og juli-lønn blir utbetalt sammen alt på den 12. juni.

Hva er riktig for kommunal sektor?

Jeg tipper det kommer ann på kommunen.

Men du får ikke Juni lønnen i JULI, men i noen tilfeller får man JULI lønnen allerede i juni.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tipper det kommer ann på kommunen.

Men du får ikke Juni lønnen i JULI, men i noen tilfeller får man JULI lønnen allerede i juni.

Nå har det vel nettopp blir sagt i denn etråden at man ikke får juni-lønn, man får feriepenger. Feriepenger noe man får 12. juni. Men spørsmålet er om man i tillegg også da får sin juli-lønn, eller om det er vanlig praksis i kommuner at man venter til 12. juli med å betale ut lønn.

Skrevet
Ja

Men det er bare i det enkelte tilfellet der man får julilønnen i juni.

Å? I hvilke tilfeller pleier det å være?

Gjest gjest 0
Skrevet

I de tilfeller der arbeidsplassen bestemmer det.

Skrevet
I de tilfeller der arbeidsplassen bestemmer det.

Hva tror du er mest vanlig i kommunene da? :)

Gjest gjest 0
Skrevet

Det vet jeg ikke... Har aldri jobbet kommunalt...

Men det vet sikkert andre her inne? Ellers kan du bare spørre arbeidsgiveren din.

Skrevet

her var det mye rot. jeg jobber med regnskap, så jeg skal forklare enkelt:

Man tjener opp feriepenger året før. Når man har 5 uker ferie er feripengene 12% av fjorårsinntekten. Feripengene utbetales skattefritt, men de er en del av beregningsgrunnlaget for skatten for året totalt. Vi betaler mer skatt resten av året for å få feripengene utbetalt skattefritt og for å få halv skatt i desember.

Når man tar ut ferie får man ikke betalt vanlig lønn. Man får kun feriepenger. De som har 4 ukers får feriepengene i stedet for en månedslønn. De som har fem uker ferie blir i tillegg trukket en uke på en annen månedslønn. Det varierer jo litt hvordan man løser dette: der jeg jobber er den femte uka juleferien+noen dager i påsken. Vi trekker i lønna i desember.

Man får altså aldri lønn uten å jobbe. da får man i stedet feripengene man skal klare seg på. hvis man ikke velger å ta ut full ferie, får man i tillegg betalt for den tiden man jobber (men det er lovpålagt å ta ut et visst antall uker ferie i året såframt man jobbet fulltid året før).

Håper dette var klart nok! :)

Skrevet
her var det mye rot. jeg jobber med regnskap, så jeg skal forklare enkelt:

Man tjener opp feriepenger året før. Når man har 5 uker ferie er feripengene 12% av fjorårsinntekten. Feripengene utbetales skattefritt, men de er en del av beregningsgrunnlaget for skatten for året totalt. Vi betaler mer skatt resten av året for å få feripengene utbetalt skattefritt og for å få halv skatt i desember.

Når man tar ut ferie får man ikke betalt vanlig lønn. Man får kun feriepenger. De som har 4 ukers får feriepengene i stedet for en månedslønn. De som har fem uker ferie blir i tillegg trukket en uke på en annen månedslønn. Det varierer jo litt hvordan man løser dette: der jeg jobber er den femte uka juleferien+noen dager i påsken. Vi trekker i lønna i desember.

Man får altså aldri lønn uten å jobbe. da får man i stedet feripengene man skal klare seg på. hvis man ikke velger å ta ut full ferie, får man i tillegg betalt for den tiden man jobber (men det er lovpålagt å ta ut et visst antall uker ferie i året såframt man jobbet fulltid året før).

Håper dette var klart nok! :)

Ja da, dette var klart :)

Men du har ikke berørt temaet: får man vanlig lønn i juli i offentlig sektor, (administrasjon)?

Gjest allium
Skrevet
Ja da, dette var klart  :)

Men du har ikke berørt temaet: får man vanlig lønn i juli i offentlig sektor, (administrasjon)?

Det vanlige på de fleste større arbeidsplasser er at man får feriepenger istedenfor lønn i juni, og vanlig lønn i juli. Julilønnen blir ofte utbetalt litt tidligere enn vanlig dato, slik at lønningskontoret får gjort unna jobben før de drar på ferie.

Skrevet
Det vanlige på de fleste større arbeidsplasser er at man får feriepenger istedenfor lønn i juni, og vanlig lønn i juli.  Julilønnen blir ofte utbetalt litt tidligere enn vanlig dato, slik at lønningskontoret får gjort unna jobben før de drar på ferie.

:overrasket: Tenk at det måtte 3 hele sider til for å si noe så enkelt som du svarte her.

Hadde du kommet med det svaret formulert slik som her, i begynnelsen, kunne nok mange ha spart seg.

Tror nok et poeng er å være kort, meget presis, klar og konkret.

Skrevet

I kommunene gjøres det som regel slik for fastlønnede, jf HTA:

I juni får de ansatte vanlig månedslønn + feriepenger på 12 % av fjorårets grunnlag. I tillegg trekkes det 30/26 deler av en månedslønn, dvs det trekkes for 5 uker ferie, dette trekkes i juni uavhengig av når du avvikler ferien. Juniutbetalingen er skattefri.

I juli utbetales det da vanlig lønn med skattetrekk.

Skrevet
I kommunene gjøres det som regel slik for fastlønnede, jf HTA:

I juni får de ansatte vanlig månedslønn + feriepenger på 12 % av fjorårets grunnlag. I tillegg trekkes det 30/26 deler av en månedslønn, dvs det trekkes for 5 uker ferie, dette trekkes i juni uavhengig av når du avvikler ferien. Juniutbetalingen er skattefri.

I juli utbetales det da vanlig lønn med skattetrekk.

Hva mener du med at det trekkes for 5 ukers ferie i junilønnen?

Tror du bidrar til mer forvirring her nå.

Gjest regine
Skrevet

Jeg jobber i staten og har lønnsutbetaling den 12. hver måned.

12. JUNI kommer feriepengene, som regnes ut ihht. prosentsatser andre har snakket om.

12. JULI kommer ordinær vanlig lønn, med vanlig skattetrekk.

En kollega av meg som jobber i skolesektoren (videregående = fylkeskommunalt) får BÅDE feriepengene OG julilønna utbetalt 12. juni. H*n får dermed ingenting i juli, og må disponere pengene fra 12. juni til 12. august.

Slik har det fungert alle årene jeg har jobbet i staten..... håper trådstarter ble litt klokere, må innrømme at jeg ble helforvirra av en del av svarene.....

Skrevet
Jeg jobber i staten og har lønnsutbetaling den 12. hver måned.

12. JUNI kommer feriepengene, som regnes ut ihht. prosentsatser andre har snakket om.

12. JULI kommer ordinær vanlig lønn, med vanlig skattetrekk.

En kollega av meg som jobber i skolesektoren (videregående = fylkeskommunalt) får BÅDE feriepengene OG julilønna utbetalt 12. juni. H*n får dermed ingenting i juli, og må disponere pengene fra 12. juni til 12. august.

Slik har det fungert alle årene jeg har jobbet i staten..... håper trådstarter ble litt klokere, må innrømme at jeg ble helforvirra av en del av svarene.....

Trådstarter her, ja dette svaret var ganske klart, synes jeg.

Det var en god del klare svar her i tråden, men plutselig var det enkelte som kom med noen utrolig vage meldinger og kryssbekjeder og setninger som sa både det ene og det andre....som bidro til masse forvirring.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Feriepengene er 12% av inntektsgrunnlaget i fjor minus det feriepengene i fjor var. I tillegg trekkes det 4/26 av dette beløpet for dem som har fem ferieuker.

Så deilig å kunne få være med på å gjøre denne tråden enda mer forvirrende.

Gjest Gjest
Skrevet
Feriepengene er 12% av inntektsgrunnlaget i fjor minus det feriepengene i fjor var. I tillegg trekkes det 4/26 av dette beløpet for dem som har fem ferieuker.

Det vil altså si at begrepet "feriepenger" bare blir et annet ord for "samme vanlige lønnen, bare symbolsk litt mer".

Når det skal trekkes så mye fra beløpet får det ikke akkurat en "ferie"-funksjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva mener du egentlig med dette?

Ifølge hva du sier her så får man jo omtrent null i feriepenger!

Eksempel:

Kari tjente kr. 360.000,- i 2005, og fikk feriepenger på kr. 40.000,-

Men i følge Hilde K. skal feriepengene for 2006 bli slik:

12 % av inntekten er: kr. 43.200,-

minus 4/26 (som er 0,15%): = kr. 43. 135,-

minus det feriepengene i fjor var: kr. 40.000,-

I følge Hilde K skal Kari sitte igjen med feriepenger for 2006 som blir kr. 3. 115,-

Gikk du bevisst inn for å ødelegge, Hilde K? :overrasket:

Gjest allium
Skrevet
Hva mener du egentlig med dette?

Ifølge hva du sier her så får man jo omtrent null i feriepenger!

Eksempel:

Kari tjente kr. 360.000,- i 2005, og fikk feriepenger på kr. 40.000,-

Men i følge Hilde K. skal feriepengene for 2006 bli slik:

12 % av inntekten er: kr. 43.200,-

minus 4/26 (som er 0,15%): = kr. 43. 135,-

minus det feriepengene i fjor var: kr. 40.000,-

I følge Hilde K skal Kari sitte igjen med feriepenger for 2006 som blir kr. 3. 115,-

Gikk du bevisst inn for å ødelegge, Hilde K?  :overrasket:

Går du bevisst inn for å misforstå?

For å ta det med teskjeer kan jeg ta noen parenteser til hjelp. Feriepengene er 12% av (lønnen ifjor minus feriepengene ifjor). Hvis man har fem ukers ferie, da.

Gjest Gjest_Frida_*
Skrevet

Hm...etter å ha lest denne tråden kan man mildt sagt si at veldig mange uttrykker seg vagt, tvetydig og uryddig!

Gjest Gjest_Frida_*
Skrevet

Isteden for å si "Feriepengene er 12 % av bruttolønnen du hadde i 2005", sies det dette:

"Feriepengene er 12 % av lønnen du hadde i fjor (dvs. minus feriepengene)" :murvegg:

Det holder med å si: "Feriepengene er 12 % av bruttolønn i 2005". Punktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...