Gå til innhold

Feriepenger 12. juni og vanlig lønn igjen i juli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i offentlig sektor, heltid, administrasjon.

Jeg har forstått det slik at feriepenger kommer 12. juni, men betyr det at man ikke får noe lønn i juli, eller får man vanlig lønn i juli også?

Gjest Gjesta
Skrevet

Det betyr at du får vanlig lønn i juli, men ikke annet enn feriepenger i juni

Gjest gjest 0
Skrevet

Det vanligste er at man kun tar ut full ferie og da får man bare feriepenger i juni. Hvis du derimot ikke tar ut full ferie får du lønn for de ukene du ikke tar ferie i tillegg til feriepengene.

Skjønte du forklaringen?

Skrevet

Trådstarter her...

Ja, altså jeg tar fire uker ferie i år, tre i juni og en i juli, så sparer jeg den femte ferieuken til senere på høsten.

Vil det si at jeg får feriepenger i juni og ingen lønn i juli da? :forvirret:

Gjest Gjest1
Skrevet
Trådstarter her...

Ja, altså jeg tar fire uker ferie i år, tre i juni og en i juli, så sparer jeg den femte ferieuken til senere på høsten.

Vil det si at jeg får feriepenger i juni og ingen lønn i juli da?  :forvirret:

Du bør spørre først om du får overføre en ferieuke. Du før feriepenger i juni og lønn i enten juni eller juli, du må spørre.

Gjest gjest 0
Skrevet

De trekker all ferie i juni og deler bare ut feriepenger (som er mer enn vanlig lønn) og da får du vanlig lønn resten av året.

Gjest Gjest1
Skrevet
De trekker all ferie i juni og deler bare ut feriepenger (som er mer enn vanlig lønn) og da får du vanlig lønn resten av året.

Det er da litt forskjellig hvordan ting gjøres. På min arbeidsplass betales lønn og feriepenger for juli/juni ut samlet i slutten av juni.

Gjest gjest 0
Skrevet

Ja hvis man får lønn i juni så, for da har de antatt at de aller fleste tar ferien sin i juli.

Poenget er at man får lønn en av månedene og feriepenger for den andre (totalsum blir det samme)

Skrevet

Ja, la oss si det slik: man får lønn for en av månedene og feriepenger for den andre.

Greit.

Men spørsmål: vil vi egentlig merke noen forskjell? Feriepengene er jo omtrent like lite som den vanlige lønnen er den ikke?

Gjest Gjest1
Skrevet
Ja hvis man får lønn i juni så, for da har de antatt at de aller fleste tar ferien sin i juli.

Poenget er at man får lønn en av månedene og feriepenger for den andre (totalsum blir det samme)

Jepp. Da er vi enige. :)

Skrevet
Men spørsmål: vil vi egentlig merke noen forskjell? Feriepengene er jo omtrent like lite som den vanlige lønnen er den ikke?

Vi får en månedslønn uten skattetrekk på, så det blir en mye større utbetaling enn vanlig.

Skrevet
Vi får en månedslønn uten skattetrekk på, så det blir en mye større utbetaling enn vanlig.

Ja, dette får man som regel 12. juni.

Men får man ikke sin vanlige månedlige lønn 12. juli, eller må man klare seg på det man får 12. juni helt fram til 12. august? :overrasket:

Gjest gjest 0
Skrevet
Ja, dette får man som regel 12. juni.

Men får man ikke sin vanlige månedlige lønn 12. juli, eller må man klare seg på det man får 12. juni helt fram til 12. august?  :overrasket:

Jo såfremt du ikke får lønnen sammen med feriepengene får du penger i juli også!

Men du får totalt like mye, det er bare at du må disponere pengene litt bedre.

Skrevet

La oss si, bare som et eksempel, at Nina får utbetalt en netto månedslønn på kr. 18.000,- (fordi hun jobber i offentlig sektor, er høyt utdannet og tjener lite).

På Ninas arbeidsplass, som er en kommune, utbetaler de feriepengene sammen med lønnen.

Vil det si at Nina får utbetalt kr. 18.000,- x 2 den 12. juni, som hun må klare seg med helt fram til 12. august da kanskje?

(Jeg konkretiserer det slik, får litt problemer med diverse begrep og forkalringer hver gang det er snakk om lønn og feriepenger, da folk legger ulike betydning i dette også...)

Gjest Gjest1
Skrevet
La oss si, bare som et eksempel, at Nina får utbetalt en netto månedslønn på kr. 18.000,- (fordi hun jobber i offentlig sektor, er høyt utdannet og tjener lite).

På Ninas arbeidsplass, som er en kommune, utbetaler de feriepengene sammen med lønnen.

Vil det si at Nina får utbetalt kr. 18.000,- x 2 den 12. juni, som hun må klare seg med helt fram til 12. august da kanskje?

(Jeg konkretiserer det slik, får litt problemer med diverse begrep og forkalringer hver gang det er snakk om lønn og feriepenger, da folk legger ulike betydning i dette også...)

Det kommer an på om hun har opptjent dette beløpet i feriepenger fra i fjor, for det er en viss prosentandel av fjorårslønnen som utgjør feriepengene.

Skrevet

Nina har jobbet i full stilling der i 5 år.

Kan du så svare på det konkrete eksempelet? :)

Gjest gjest 0
Skrevet

Nei

Et annet eksempel:

Du tjener 10 000 kr i mnd og 120 000 i året (bare som eksempel)

I juni vil du da få utbetalt 12% av det du tjente i fjor i feriepenger.(hvis dere har 5 ferieuker, ellers 10,2%)

I dette tilfellet betyr det at du får utbetalt 14400 kr i juni, og vanlig lønn i juli. Men hvis de betaler ut juli lønnen i juni får du 24400 kr i juni og 0 kr i juli.

(tar du ikke ut alle ferieukene får du i tillegg lønn for de ukene du ikke tar fri)

Skjønner??

Gjest Gjest1
Skrevet
Nina har jobbet i full stilling der i 5 år.

Kan du så svare på det konkrete eksempelet?  :)

Om hun får utbetalt skattepenger sammen med lønn i juni får hun ikke lønn før i august igjen ja. Men jeg tar ikke stilling til hvor mye skattepengene utgjør, for jeg er ikke sikker på hvilken prosentsats man bruker på å regne det ut. Ok? :)

Skrevet
Om hun får utbetalt skattepenger sammen med lønn i juni får hun ikke lønn før i august igjen ja. Men jeg tar ikke stilling til hvor mye skattepengene utgjør, for jeg er ikke sikker på hvilken prosentsats man bruker på å regne det ut. Ok? :)

Takk for svar. Nina betaler 36 % i skatt, det har hun gjort i 5 år og gjør det fortsatt.

Skrevet
Nei

Et annet eksempel:

Du tjener 10 000 kr i mnd og 120 000 i året (bare som eksempel)

I juni vil du da få utbetalt 12% av det du tjente i fjor i feriepenger.(hvis dere har 5 ferieuker, ellers 10,2%)

I dette tilfellet betyr det at du får utbetalt 14400 kr i juni, og vanlig lønn i juli. Men hvis de betaler ut juli lønnen i juni får du 24400 kr i juni og 0 kr i juli.

(tar du ikke ut alle ferieukene får du i tillegg lønn for de ukene du ikke tar fri)

Skjønner??

Nei, dessverre, men takk for at du forsøkte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...