Gå til innhold

Ferie i 2007, må bruke av denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i kommunal sektor (fast ansatt, jobber full tid, har jobbet der i 4 år) , og har bestilt en reise til USA for 3 uker, den er i mars 2007.

Må jeg spare av de 5 ferieukene jeg har nå i sommer til det, eller kan jeg trygt bruke alle 5 ukene i år, for så å heller la 2007-ferien i mars brukes opp av de 5 ferieukene jeg har for 2007?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Du kan søke om å få flyttet over noe av ferien din fra i år til neste år.

Skrevet

En god ide er nok å spørre de som avgjør dette på din jobb, men generelt ser jeg kke hvorfor du ikke skal kunne ta "sommerferien" tidelig neste år. Gitt at det er mulig å få ferie da (at det ikke er fellesferie eller tilsvarende)

Du har KRAV på å få hovedferien din i "sommerperioden" juni-september, men du er ikke PÅLAGT å ta den da. Det burde nok la seg gjøre. Du får ikke noe særlig sommerferie neste år da, men det er en annen sak.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Du kan ta tre av dine fem 2007-uker i mars. Da har du fortsatt to uker igjen som du kan ta ut på sommeren eller når du nå måtte ønske.

Selv ville jeg ha overført en av 2006-ukene til 2007, slik at jeg kunne ta ut tre ukers sommerferie også.

Skrevet
Du kan ta tre av dine fem 2007-uker i mars. Da har du fortsatt to uker igjen som du kan ta ut på sommeren eller når du nå måtte ønske.

Selv ville jeg ha overført en av 2006-ukene til 2007, slik at jeg kunne ta ut tre ukers sommerferie også.

:Nikke:

Skrevet

Ja, tror jeg går for siste løsningen her.

Men da ser det ut til fra svarene her å dømme, at det er mulig å forskuddsbruke 3 av de 5 "sommerferie"-ukene til å gjelde i mars.

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg ville hørt med arbeidsgiver. De kan faktisk pålegge deg å ha størstedelen av sommerferien din om sommeren.

Skrevet
Jeg ville hørt med arbeidsgiver. De kan faktisk pålegge deg å ha størstedelen av sommerferien din om sommeren.

Hvilke grunner pleier å være vanlig for at arbeidsgiver sier noe slikt da?

Jeg tenker slik at hvis man har orden på arbeidet sitt og er a-jour, så er det greit?

Gjest Hilde K S
Skrevet
Ja, tror jeg går for siste løsningen her.

Men da ser det ut til fra svarene her å dømme, at det er mulig å forskuddsbruke 3 av de 5 "sommerferie"-ukene til å gjelde i mars.

Det er ikke å forskuddsbruke. Du har fem ferieuker som du kan ta ut i løpet av året. Mange bruker sine ferieuker utenom sommersesongen, da det er mye billigere å reise på ferier utenom høysesongen.

Skrevet

Ja, de 5 ferieukene dine kan du fordele fra januar til desember :)

Skrevet

Ja, og det er arb.giver som bestemmer tid for ferie.

Ja, de 5 ferieukene dine kan du fordele fra januar til desember  :)

Tja...

Men tre av ukene plikter arb.giver å legge i tidsrommet 1. juni - 30. september (og da er det jo bare to uker igjen til "annen" ferie).

Anbefaler deg å drøfte denne saken med arb.giver (allerede nå), og ta en titt i ferieloven!

Det praktiseres litt forskjellig fra arb.plass til arb.plass (selv innen samme kommune).

Gjest Gjest
Skrevet
Hvilke grunner pleier å være vanlig for at arbeidsgiver sier noe slikt da?

Jeg tenker slik at hvis man har orden på arbeidet sitt og er a-jour, så er det greit?

Er vel mest på steder med skiftarbeid/døgnarbeid osv de vil at "alle" skal ta ut ferien i sommermånedene, enkelte bedrifter stenger jo feks. tre uker om sommeren og da nytter det liksom ikke at en eller tre arb.takere kommer og vil ta sin ferie i mars.

For deg går det sikkert helt fint

Skrevet

Tja...

Men tre av ukene plikter arb.giver å legge i tidsrommet 1. juni - 30. september (og da er det jo bare to uker igjen til "annen" ferie).

Jeg tok n titt i ferieloven jeg før jeg svarte, og der sto det at arbeidstaker kan kreve å få 3 av ukene i "sommerferietiden" slik som du skiver, men ingen plass jeg fant (leste nå ikke heeeeeeeeele da, men de relevante deler) sto det at arbeisgiver kunne pålegge dette.

At jeg kan kreve er ikke det samme som at jeg kan pålegges.

Men, jeg kan jo ha oversett noe da.

Gjest allium
Skrevet

Jeg tok n titt i ferieloven jeg før jeg svarte, og der sto det at arbeidstaker kan kreve å få 3 av ukene i "sommerferietiden" slik som du skiver, men ingen plass jeg fant (leste nå ikke heeeeeeeeele da, men de relevante deler) sto det at arbeisgiver kunne pålegge dette.

Men det står også at hvis man er uenig, kan arbeidsgiver bestemme når ferien skal avvikles, så lenge man holder seg innen reglene ovenfor, det vil si 3 uker i "sommerferietiden".

Jeg ville ikke gamblet på at jeg fikk tre uker fri i mars, men tatt det opp med arbeidsgiver i god tid i forveien, gjerne skriftlig.

Skrevet

Ja, jeg hadde haller aldri bestilt ferie i mars uten å vite hvordan det lot seg ordne med fri fra jobb.

For til syvende og sist er det arbeidsgiver som bestemmer om du får ferie.

Skrevet

Du må nesten avklare at du får ferie før du bestiller turen, ja. Men du skulle jo reise tidlig på året, og det som pleier å være et problem på alle de stedene jeg har jobbet, er at så mange vil ha ferie f.eks. i fellesferien. Jeg er vant med at ikke flere enn 3 f.eks. kan ha ferie samtidig.

Nå vet ikke jeg hva du jobber med, men så lenge det ikke er i en kjempehektisk periode du skal ha ferie, ordner det seg nok.

I hovedregelen heter det at man har krav på 3 uker sammenhengende ferie i tidsrommet mai - september, altså sommerferie. Men dette er jo mere et gode for oss arbeidstakere. Ønsker du å avvikle ferien din på et annet tidspunkt, skal det være greit så lenge arbeidsgiver får ting til å gå rundt.

Men avklar ferien din nå så du har det sort på hvitt, enten skriftlig eller på en mail.

Jeg fikk invilget fjorårets sommerferie nesten et år i forveien, og da tok jeg godt vare på den mailen der jeg fikk det innvilget, så jeg hadde "bevis".

Skrevet (endret)

Stemmer at det står i ferieloven... ;)

På vår arb.plass er jeg ansvarlig for å sette opp ferien, derfor er min PLIKT (i utgangspunktet) å setil at du får 3 uker i "sommerferietiden"!

For å sette det på spissen:

Jeg kan ikke sette deg opp på 3 uker i februar og 2 uker i november!

Derfor bør dette avklares i god tid!

Jeg skal ordne med vikarer i ferien, og dersom "alle" vil flytte ferien til andre tider av året, må det inngås en avtale om endringer av ferien.

Var for en tid tilbake på et kurs i "ferieloven", hvor nettopp dette med ferie utenom "sommerferietid" kom opp (ja, ferievanene våre har endret seg). Hun som holdt kurset ble "svar skyldig" (for det "vanlige" har jo vært 3 uker om sommeren...).

Derfor vil avtale om dette lett variere fra arb.plass til arb.plass (t.d. dersom det er innført fellesferie).

Så sjekk/inngå avtale med arb.giver i god tid, og det bør gjøres FØR man bestiller tur... ;)

Endret av Ugla
Skrevet

Helt enig med deg.

Jeg har faktsik siste dagen av min sommerferie i september i år, men det er ikke min sjef sin "feil", men min egen/min samboers. Vi ønsker ferie samtidig, og når vi la sammen mine og hans "begresninger" (for vi var sist med å bestemme ferie pga at jeg opprinnelig ikke hadde jobb i sommerferien) var det slik det ble.

Men her hos oss er det ikke noe problem om noen vil ha ferien sin utenom vanlig ferietid. I all hovedsak fordi vi ikke har ferievikarer, og det derfor verdsettes at noen tar us in ferie i november og februar, slik at de da er tilstede for å holde hjulene igang i juli....

Men dette til variere fra arbeidssted ti arbeidssted, og jeg hadde aldri turt å bestille en 3 ukers ferietur uten å først vite hvordan det var på min jobb i forhold til ferieavklaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...