Gå til innhold

Når slutter dere å gi gave?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg har mange venninner med barn og jeg pleier å gi bursdag- og julegaver til alle sammen. Nå har jeg bestemt meg for å kutte ut julegaver til de jeg ikke er fadder til.

Men det kommer stadig flere og flere barn i vennegjengen, og da blir det veldig mange gaver som skal kjøpes. Jeg har ikke mye kontakt med noen av dem, noen ser jeg bare noen få ganger i året. Mødrene derimot møter jeg jevnlig.

Når synes dere man kan slutte å gi gave til barna? Jeg vil at det skal bli likt, slik at de yngste får gaver like lenge som de eldste...

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Vi praktiserer det slik at vi gir gave hvis vi blir bedt i selskap. Ellers dropper vi det. Hvis en har mange venner med barn, blir det fort en god del penger i løpet av et år.

Julegaver til venners barn har vi også sluttet med.

Skrevet

Vi har sluttet med julegavene til barna til våre venner. Men noen får fortsatt bursdagsgave,da bare hvis vi skal i selskap. Vi har begge stor familie,så det blir fort mange hvis man skal gi til venners barn utenom også. Når det gjelder barna i familien så slutter vi med gaver ved konfirmasjons alder.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ga til alle før, men mange av de hører jeg aldri noe fra, blir liksom bare å levere den gaven og kanskje se hverandre et par ganger i året, så til jul i fjor fikk bare fadderbarnet mitt (som jeg møter jevnlig takket være foreldre som reiser ned hit ofte) og sønnen til en venninne jeg har mye med å gjøre

Gjest Bodillen
Skrevet

Vi har bare gitt til venners barn hvis våre barn har vært invitert i bursdag til dem.

Selv innen familien har vi vært nødt til å sette grenser når det gjelder bursdag-og julegaver. Har en enorm familie.... Her har vi også brukt å gi hvis vi er invitert, og vi slutter å gi når de har nådd konfirmasjonsalder.

Skrevet

Jeg syns man ikke trenger å gi gave med mindre man er bedt i selskap. Evt fødselsgave kommer utenom.

Når jeg tenker tilbake på min egen barndom fikk ikke jeg gaver av mine foreldre sine venner. Og ikke savnet jeg det.

Jeg håper at når (hvis) jeg noen gang for barn, at ikke de får ørten slike presanger hver gang de har bursdag. Da blir barnerommet fult, og de blir bortskjemte med mange gaver.

Gjest gjest1
Skrevet
Vi har bare gitt til venners barn hvis våre barn har vært invitert i bursdag til dem.

Selv innen familien har vi vært nødt til å sette grenser når det gjelder bursdag-og julegaver. Har en enorm familie.... Her har vi også brukt å gi hvis vi er invitert, og vi slutter å gi når de har nådd konfirmasjonsalder.

:sjarmor: Gjett om jeg skal invitere til stort lag heretter a ;)

For er det slik at dersom man blir, la oss si 26 år, MEN inviterer til selskap; da gir du gave?

Gjest Bodillen
Skrevet
:sjarmor: Gjett om jeg skal invitere til stort lag heretter a ;)

For er det slik at dersom man blir, la oss si 26 år, MEN inviterer til selskap; da gir du gave?

Man har vel strengt tatt nådd konfirmasjonsalder når man fyller 26, Pulver....? :sjarmor:

Gjest gjest1
Skrevet
Man har vel strengt tatt nådd konfirmasjonsalder når man fyller 26, Pulver....? :sjarmor:

Joda, men jeg hadde jo feiring av 20 årsdagen min også jeg, feiret både 18, 19 (fordi jeg skulle feire 20, og da var det like greit liksom) og 20, og dere kom (hadde med K R husker jeg) OOOOOOOG jeg fikk gave... :sjarmor:

Mamma og pappa har da forlengst nådd konfirmasjonsalder, og de fikk da vitterlig gaver i sølvbryllupet også ;)

Gjest Bodillen
Skrevet
Joda, men jeg hadde jo feiring av 20 årsdagen min også jeg, feiret både 18, 19 (fordi jeg skulle feire 20, og da var det like greit liksom) og 20, og dere kom (hadde med K R husker jeg) OOOOOOOG jeg fikk gave...  :sjarmor:

Mamma og pappa har da forlengst nådd konfirmasjonsalder, og de fikk da vitterlig gaver i sølvbryllupet også ;)

Husker vi var i 20-årsdagen din, ja. Men vi har jo gitt til alle dere i den generasjonen når de har fylt 20? Det er liksom unntaket, det.

Sølvbryllup er jo litt utenom, da! Man tropper vel ikke opp i sølvbryllup uten gave og sier "Nei, vettu hva, dere er da konfirmert for mange år siden!"

Gjest gjest1
Skrevet
Husker vi var i 20-årsdagen din, ja. Men vi har jo gitt til alle dere i den generasjonen når de har fylt 20? Det er liksom unntaket, det.

Sølvbryllup er jo litt utenom, da! Man tropper vel ikke opp i sølvbryllup uten gave og sier "Nei, vettu hva, dere er da konfirmert for mange år siden!"

Så hvis jeg feirer og blir 26 og du inviteres og kommer, så har du ikke med gave?

Gjest Bodillen
Skrevet
Så hvis jeg feirer og blir 26 og du inviteres og kommer, så har du ikke med gave?

Hm... Den var vrien... En helt ny problemstilling, faktisk! Dette må jeg tenke grundig igjennom... :klø:

Gjest gjest1
Skrevet
Hm... Den var vrien... En helt ny problemstilling, faktisk! Dette må jeg tenke grundig igjennom... :klø:

:sjarmor:

Skrevet

Jeg føler meg også bundet til det gavestyret - men er jo bare min egen feil som begynte med det.

Noen har jeg klart å slutte med - pga. lite kontakt med foreldrene og aldri noen takk for gaven, men da jeg sluttet md gave, ja, da ble det kontakt med foreldre gitt. Lurte på hvorfor de aldri hørte fra meg m.m. jada.

Har noen andre jeg gir gave til også. Det er tre år forskjell mellom søskenene, og jeg vet ikke om jeg klarer å slutte å gi gaver til den eldste mens jeg fortsetter tre år til med den yngste.

Jeg sluttet med noen andre også for to år siden - da var eldste 24 og yngste 19. Fikk ikke en takk for noen gave noen gang. Er faktisk litt styr med disse gavene, så jeg angrer nesten på at jeg begynte.

Gjest Gjesta
Skrevet

Alle har vel med seg gave i birsdagsselskap, uansett hvor gammlet bursdagsbarnet blir?? :klø:

Jeg gir bare gave til ett barn uteonom familie, og det er datteren til forloveren min ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Alle har vel med seg gave i birsdagsselskap, uansett hvor gammlet bursdagsbarnet blir?? :klø:

Ja, det trodde da virkelig jeg og!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg gir bare gave til ett barn uteonom familie, og det er datteren til forloveren min ;)

Som det sies her, vi som ikke gir inviteres ikke i bursdager, og vi ser så og si aldri ungene. Da blir det til at man ikke pøser ut julegaver og bursdagsgaver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...