Gå til innhold

Konfirmasjon i helgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i konfirmasjon på søndag og har bare noen ting jeg lurer på i den forbindelse.

Den skal arrangeres i et leid lokale og med ca. 21 personer tilstede inkludert både voksne og barn og koldtbord er menyen. Lurer på hvor lenge en slik markering av konfirmasjonsdagen varer vanligvis? Jeg tenker ut fra antall personer også om det varer noe kortere/lengre eller om det finnes noen "standard tid" å tenke at det antageligvis varer?

Lurer også på om det er vanlig med bordkort, og i så fall splitter en par da eller er det heller sjelden at de finner på det?

Hvor lang tid tar det i kirken (kanskje et enklere spørsmål) ?

Og hvor lenge etter kan en forvente at feiringen begynner etter at det er ferdig i kirken, når lokalet ligger en 15-20 min. fra kirke og bosted?

Hadde vært intr. å høre om noen her inne har erfaringer/ synspunkter på hva vi har i vente.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ville antatt at matseansen begynner i løpet av en time innen man går ut avkriekn. Og jeg ville antatt at hele selskapet var over i god tid før ni-nyhetene.

Gjest Gjesta
Skrevet

jeg mener så klart kirken

I kirken avhenger det av hvor mange konfirmanter det er der, men en times tid tar det vel sikkert. Bordkort har de sikkert også, og jeg vil ikke tro at de splitter par.

Skrevet

Det er vel ingen konfirmasjoner som er like.

I kirken kommer det opplagt an på hvor mange konfirmanter som er med.

Matserveringen starter vel oftest i løpet av en time etter at gjestene er kommet. Men det skal det jo gjerne fotograferes litt først etc.

I og med at det er et litt "formelt" selskap - er det vel rimelig vanlig med bordkort - og om de splitter par eller ikke er vel avhengig av tradisjon. Jeg kjenner ingen som setter par sammen - og har faktisk aldri vært i selskap hvor parene ikke har blitt splittet - det være seg konfirmasjon, bryllup eller andre jubileer.

En konfirmasjon starter jo relativt tidlig på dagen -og ofte er det gjester som har lang reisevei (og det er søndag). Det er derfor ikke uvanlig at man slutter av ved 20-21-tiden

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg konfirmerte meg elleve, tolv eller ett, og vi hadde kun et fåtall med i kirken (ekstremt mange konfirmanter, så vi ble bedt om å kun ha med foreldre, søsken og faddere).

Gjestene kom vel når de fikk beskjed om det, og det varte vel en fire-fem-seks timer.

I vår familie serverer vi ikke alkohol i konformasjoner, og det korter vel også litt ned på tiden.

Skal i konfirmasjon (borgerlig) til en fetter neste helg. Da er vi bedt til klokken tre, og jeg regner med at man avslutter rundt 19-20-21 maks.

Skrevet

Med koldtbord tar det vel litt tid mer tid enn om du hadde vanlig tallerkenrett. Ellers er det vel antall taler og sanger som gjør at måltidet kan ta litt tid. Noen har også gaveåpning og leser telegrammer og hilsner fra de som ikke er tilstede.

3 timer går fort ! Når det gjelder bordplassering prøv :

http://www.konfirmasjon.info/

http://www.konfirmasjonsweb.no/

Skrevet

Vi hadde konfirmasjon for vår sønn i fjor. Selve konfirmasjonen var i kirken klokka 13.00.

Det tok ca. 3 kvarter, avhengig av antall konfirmanter.

Deretter skulle det kjøres til lokalet, og gaver skulle overrekkes, folk skulle på do, ta bilder finne ut hvor de skulle sitte.

I alle konfirmasjoner jeg har vært i har par sittet som par, og det gjennomførte vi også.

Det tok kanskje en time fra vi var ferdig i kirken til vi satte oss til bordet.

Vi hadde det i et lokale og hadde middag.

Det varte til ca. klokken 5 , halv 6. Da ble bordet ryddet og delt opp i småbord.

Så var det kaffi og kaker klokka 7. Det hele ble avsluttet klokka 8 halv 9.

Og vertskapet var dønn slitne...... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...