Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 Hei! De siste dagene har jeg måttet tisse så utrolig mye! Jeg tisser en gang i timen omtrent og det er like fullt hver gang. Jeg begynte nylig å ta tranebærtabletter, da jeg har hørt at det kan virke forebyggende på urinveisinfeksjon som jeg ofte har. Så jeg tenkte at dette kanskje har sammenheng med den hyppige tissinga for tranebær virker vanndrivende... Men hallo, jeg kan da ikke drive på å tisse så mye! Da gidder jeg ikke å gå på dem. Lurte på om noen andre her har opplevd å måtte tisse mye mer etter at de begynte på tranebærtabletter?! Gikk det over?
Gjest Binna Skrevet 28. april 2006 #2 Skrevet 28. april 2006 Jeg har aldri merket noe til det, tatt tranebær i flere perioder før..
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #3 Skrevet 28. april 2006 Uff, hva er det da som skjer med meg? Virker jo som det har klikket for hele nyre/urinsystemet...
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 28. april 2006 #4 Skrevet 28. april 2006 Føler også hele tiden et slags trykk på blæren, akkurat som om noen som presser på den..
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #5 Skrevet 28. april 2006 Tranebær er vel som du sier, vanndrivende. Tror at det er blant annet dette som gjør at de motvirker urinveisinfeksjoner. Urinveisinfeksjoner kommer p.g.a. miljøforandringer(mer basisk miljø) i urinrøret som resulterer i en ubalanse i bakteriefloraen. Tranebær har en relativt høy pH som er med på å legge miljøet til rette i urinrøret for de "gode" bakteriene. Ved å tisse ofte "skyller du ut" de dårlige bakteriene og skaper gode vekstvilkår for de gode. Det er viktig å gå på do ofte når man sliter med dette nettopp fordi urinrøret trenger en "intensivkur" med sur væske for å gjenopprette det rette miljøet. Eller er det viktig å drikke mye når man sliter med urinveisinfeksjoner - helst vann eller juice av noe slag, men dette har du vel hørt. Du er i hvertfall ikke den eneste som har merka dette i forhold til tranebær!
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #6 Skrevet 29. april 2006 Tranebær er vel som du sier, vanndrivende. Tror at det er blant annet dette som gjør at de motvirker urinveisinfeksjoner. Urinveisinfeksjoner kommer p.g.a. miljøforandringer(mer basisk miljø) i urinrøret som resulterer i en ubalanse i bakteriefloraen. Tranebær har en relativt høy pH som er med på å legge miljøet til rette i urinrøret for de "gode" bakteriene. Ved å tisse ofte "skyller du ut" de dårlige bakteriene og skaper gode vekstvilkår for de gode. Det er viktig å gå på do ofte når man sliter med dette nettopp fordi urinrøret trenger en "intensivkur" med sur væske for å gjenopprette det rette miljøet. Eller er det viktig å drikke mye når man sliter med urinveisinfeksjoner - helst vann eller juice av noe slag, men dette har du vel hørt. Du er i hvertfall ikke den eneste som har merka dette i forhold til tranebær! ← Takk for svar ... Men jeg tror du forveksler litt med sopp her? Urinveisinfeksjon kommer ikke av ubalanse i bakteriefloraen, det er det sopp som gjør. Urinveisinfeksjon kommer når det kryper opp bakterier gjennom urinrøret og fester seg i slimhinnen. (bakteriene kommer enten fra tarmen eller fra hudoverflaten, varierer litt)
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #7 Skrevet 29. april 2006 og dette kan vel ikke kalles en ubalanse,, men et angrep.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #8 Skrevet 29. april 2006 Takk for svar ... Men jeg tror du forveksler litt med sopp her? Urinveisinfeksjon kommer ikke av ubalanse i bakteriefloraen, det er det sopp som gjør. Urinveisinfeksjon kommer når det kryper opp bakterier gjennom urinrøret og fester seg i slimhinnen. (bakteriene kommer enten fra tarmen eller fra hudoverflaten, varierer litt) ← Jeg er ikke den forrige som svarte, men uansett: Det hjelper å drikke sur juice for å endre miljøet i urinveiene når man har lett for å få urinveisinfeksjon. Så både bakterieer og sopp påvirkes av miljøet (men sopp sitter oftest ikke i urinveiene, men i underlivet, og påvirkes ikke av juice, men av pH og bakterieflorai skjeden. Noen snillebakterier produserer også syre og er derfor gunstige i skjeden). Jeg vet ikke så mye om bakteriefloraen i uringangene, annet enn at de duste bakteriene jages vekk av surt miljø. En feil i innlegget du kommenterer er for øvrig at høy pH er bra; høy pH=basisk miljø, og det er jo ikke det man vil ha. Men jeg regner med det var en slurvefeil.
Gjest Gjest_Mjau_* Skrevet 11. juli 2008 #9 Skrevet 11. juli 2008 Jeg må bare nevne her, at tranebær er basiske og slettes ikke lager noe basisk miljø i blæra, men at de inneholder er stoff som er bakteriedrepende..
Gjest Gjest_Mjau_* Skrevet 11. juli 2008 #10 Skrevet 11. juli 2008 Jeg må bare nevne her, at tranebær er basiske og slettes ikke lager noe basisk miljø i blæra, men at de inneholder er stoff som er bakteriedrepende.. Beklager - her skrev jeg feil.. Tranebær lager IKKE et SURT miljø i blæra nettopp fordi de er basiske... Men de inneholder fremdeles et stoff som er bakteriedrepende.. :-D
Lille-me Skrevet 11. juli 2008 #11 Skrevet 11. juli 2008 nyre/urinsystemet... Pirke, pirke. Det heter ekskresjonssystemet. Kanskje du har fått en urinveisinnfeksjon?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå