Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 jeg er i ganske god form etter aerobic,step og styrketrening. men så er det sånn at av og til klaffer det ikke med timene i sal. derfor vurderer jeg jogging.noe jeg forbinder som noe helt forferdelig tungt. har ikke så lyst å dundre på treninssenterets joggebånd,eller hva jeg skal kalle det.selv om jeg tror jeg ikke vil føle meg noe særlig smartere pesende på veien heller.men jeg må vel... så,folkens,hvordan går jeg fram?tar i mot alle tips med takk!
Gjest Chica ii Skrevet 28. april 2006 #2 Skrevet 28. april 2006 Hater jogging selv, men burde lære meg og like det, for lettvint å slippe å dra på treningssenteret + at trenger ikke å holde på så lenge som jeg gjør når jeg går tur. Det viktigste er vel gode sko, men nesten like viktig er bra musikk!
Gjest Cristoph Skrevet 28. april 2006 #3 Skrevet 28. april 2006 (endret) start i det små og start rolig. hvis du har god kondisjon så prøv med en halv times runde. etter hvert så kan du kjøre på med intervaller. øk tiden gradvis etter 2 uker. gå over til 3 kvarter, og så over til 1 time. Endret 28. april 2006 av Cristoph
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #4 Skrevet 29. april 2006 Jogging er pyton i begynnelse. Start med et tempo du behersker. Finn en god rytme hvor pust og ben er i samme takt. Jeg puster f.eks inn på to skritt og ut på to, dette varierer litt etter tempo og hvor sliten jeg er. Når rytmen har satt seg forsvinner jeg inn i en tankeprosess som handler om 1) at jeg blir i bedre form og får en fastere kropp og mister noen kilo (selvmotivasjon) eller 2) små problemer som blir store når jeg ligger på sofaen, men som jeg løser elegant når jeg jogger. Jeg kan ha store problemer med å komme meg ut. Av og til kler jeg på meg alt, inkl joggesko, sitter og leser avisa eller ser på tv og psyker meg opp. Det har til og med hendt at jeg har talt til 3 og på tre skal jeg ut - da hiver jeg med i det, kommer meg ut døra og jogger i vei. Det beste med å jogge fremfor styrketrening er at jeg føler meg trent. Jeg føler meg i god psykisk form og liker å vite med meg selv at jeg har styrke og utholdenhet. Og at det da er bedre å nyte en øl, et glass vin eller litt snacks...... Jogging er gratis, man kan gjøre det når man vil, hvor man vil, så lenge man vil. Til og med på kurshelger eller lignende gir 20 minutter lett jogg en god virkning. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #5 Skrevet 29. april 2006 JOgging er godt, hvertfall etterpå Jeg må bare komme meg rett i joggeklær og ut etter jobb, hvis ikke frister sofaen lett mer. Jeg pleier å gå i bratte oppoverbakker, til formen kommer seg, så jogger jeg litt lenger opp for hver gang før jeg begynner å gå, plutselig jogger jeg lett hele bakken. Jogg 30-60 min. Fin deg en runde og sett deg mål, det er deilig og være ute i friluft
Ciara Skrevet 29. april 2006 #6 Skrevet 29. april 2006 Jogging er tungt i begynnelsen, men det blir ganske fort lettere hvis du bare holder ut noen få uker. Jogg sakte, og det er ingen skam å gå innimellom hvis du ikke orker å løpe mer. Ikke behøver du jogge så lenge i begynnelsen heller. Og det er utroooolig deilig når du har vært i dusjen! Da har man verdens reneste treningssamvittighet
Krista83 Skrevet 29. april 2006 #7 Skrevet 29. april 2006 Hvor langt bør man begynne å jogge, har planer om å komme meg på veien etterhvert, men har ikke lyst til å jogge frem og tilbake. Synes det er mer motiverende å jogge i ring slik at man må rundt for å komme frem til start...
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #8 Skrevet 29. april 2006 tusen takk for svar! skal psyke meg opp i nærmeste framtid.finne en dag når det er lite folk ute å går.kanskje i morra tidlig...fikk i hvert fall lyst å gi det en sjangs.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #9 Skrevet 30. april 2006 yes!nå har jeg vært på min første joggetur.tilsammen 30 min,av de ble det ca.5-10 min gåing og resten jogging.det synes jeg ikke var dårlig til å være første gang. nå lurer jeg på framgang og sånn.jeg kommer til å jogge 1-2 ganger i uka(trener jo mye på treningssenter i tillegg).vil jeg da merke noen fremgang?eller må det være 2-3 ganger i uka?
Gjest Frøken20 Skrevet 30. april 2006 #10 Skrevet 30. april 2006 Hei=) tenkte jeg bare skulle legge til at det er veldig motiverende å fint å jogge i naturen.. hvis det finnes noen fine stier i nærheten der med deg ville jeg absolutt benyttet meg av de.. og det er et mykere underlag som er bedre for bein og knær lykke til med joggingen !
iviking Skrevet 30. april 2006 #11 Skrevet 30. april 2006 Jogget for første gang på lenge i dag. Jeg jogget ca 20 min, men jeg får så vondt i brystet når jeg jogger eller løper, er dette unormalt? Et annet problem er at jeg ikke helt klarer å bestemme meg for hvordan jeg skal bruke bena, hvor høyt jeg skal løfte dem osv.
Gjest gjesta Skrevet 4. mai 2006 #13 Skrevet 4. mai 2006 Tips. Musikk er det som skal til for å få meg til å løpe. Har lagd egne spillelister på Ipoden som benyttes under løpingen. Får meg til å yte mye mer, også glemmer jeg hvor uendelig kjedelig det av og til er å løpe
Søtpotita Skrevet 4. mai 2006 #14 Skrevet 4. mai 2006 Har også lenge vore fan av musikk til jogging, men har i seinare tid funne ut at eg greier å halda ut mykje lenger utan. Ein kjem meir inn i sin eigen rytme, og stega og pusten blir eitt på ein måte...Høyrest heilt teit ut, men det er faktisk noko i det
Gjest Gjesta Skrevet 6. mai 2006 #15 Skrevet 6. mai 2006 Jeg tror du bare må hoppe i det. Ta med deg musikk og jogg i vei. Jeg likte det heller ikke før, men nå er det absolutt min favoritt trening.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #16 Skrevet 6. mai 2006 takk for svar alle sammen! jeg har nå jogget 3 ganger på en uke,og merker allerede forskjell. men hvordan fungerer jogging,er det sånn at etter noen uker er det lett å jogge?for min del merker jeg at kroppen holder lenger enn kondisen,blir fort andpusten.men det er vel sånn det er... i dag jogga jeg 6 km,men jeg måtte selvsagt ta gåpauser innimellom.tar det lang tid før man klarer å jogge 6-7 km sammenhengende?uten å gå.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2006 #17 Skrevet 6. mai 2006 takk for svar alle sammen! jeg har nå jogget 3 ganger på en uke,og merker allerede forskjell. men hvordan fungerer jogging,er det sånn at etter noen uker er det lett å jogge?for min del merker jeg at kroppen holder lenger enn kondisen,blir fort andpusten.men det er vel sånn det er... i dag jogga jeg 6 km,men jeg måtte selvsagt ta gåpauser innimellom.tar det lang tid før man klarer å jogge 6-7 km sammenhengende?uten å gå. ← Jeg kjenenr veldig igjen det du sier med at kroppen henger mer med enn kondisen. Da jeg begynte å jogge pusta jeg som en halvkvalt hval, mens jeg egentlig ikke var sliten i muskulaturen. Nå har det imdlertid bedra seg mye, har løpt jevnlig siden i høst. Løper vel 1-1,5 mil hver gang. Det mest motiverende for meg når jeg løper er musikken, og det at jeg får en veldig frihetsfølelse ved å løpe akkurat dit jeg selv ønsker. Dessuten ser jeg på løpeturene mine som en ypperlig mulighet til å bli kjent med nærmiljøet. Etterhvert har jeg ikke bare blitt kjent med nærmiljøet, siden jeg jo løper lenger og lenger for hver gang. En gang løp jeg tom så langt, at turen ble dobbelt så lang som planlagt. Men det man merker er at man etterhvert kommer inn i en rytme. Jeg har klart å løpe tilsvarende en halvmaraton en gang, og da merket jeg tilslutt ikke at jeg løp. Beina bare gikk av seg selv, og jeg var målrettet på å klare å komme meg hjem. Utrolig at vi mennesker sitter så mye stille at vi faktisk må lære oss å løpe. Jeg for min del har iallefall tilegnet meg en velfungerende løpeteknikk. At du løper innimellom skal du ikke stresse noe med. De fleste gjør det, jeg gjør det fortsatt. Faktisk er det beste å drive med intervaller (systematiske sådan), hvis man vil få opp tempoet. Og så anbefaler jeg deg å gå i bratte nedoverbakker for å unngå belastningsskader. Oppoverbakker derimot er det bare å ta i det man kan DU må investere i noen gode løpesko. Jeg anbefaler deg å gå på løplabbet og få veiledning der. Jeg er veldig fornøyd med et skomerke som heter New Balance, siden de finnes i ulike bredder på skoene også. Synes høsten er den beste tiden å drive løpetrening. Vinteren kan være vanskelig (ga nesten opp da snøen var som høyest), og nå om våren/sommeren blir det altfor varmt. Men det er jo deilig å komme seg ut i frisk luft da Lykke til allesammen med løpinga
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2006 #18 Skrevet 7. mai 2006 takk for svar! veldig kjekt å høre andres erfaringer. her har det vært sommer de siste dagene,og jeg har jogga på morran.kjempedeilig,ikke for varmt.da er det verre i sal hvor jeg trener aerobic.puh! ser fram til den dagen pusten henger mer med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå