Arielle Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 (endret) Har dere prøvd det eller vet noen som har prøvd det? Dere som har jordbær hjemme i hagen, tror dere dette kunne gått bra? Leste i et blad at alt man kan så i hagen kan man også så på verandaen... og jeg elsker jordbær!!! Vi har ikke hage altså, men har stor veranda. Og så er det noen ting jeg lurer på... -Trenger man å gjøre noe spesielt med jordbærplantene om vinteren? -Trenger de mye stell? -Hvor får man evnt kjøpt jordbærplanter? Plantasjen feks? Endret 28. april 2006 av Arielle
Pasha Skrevet 28. april 2006 #2 Skrevet 28. april 2006 så dem hadde jordbær på plantasjen i stad.. kurv med 10 planter husker ikke prisen
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #3 Skrevet 28. april 2006 Vi har jordbærplanter i krukker på verandaen. Her finner du info.: http://www.hushjemhage.no/hage/plant_frukt_jordb.htm
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2006 #4 Skrevet 28. april 2006 Jeg plantet noen jordbærplanter i en altankasse for 3 år siden. De har klart seg bra uten noe særligt stell I dag fjernet jeg de visne plantene fra i fjor, og det var mange nye på vei.
momo Skrevet 28. april 2006 #5 Skrevet 28. april 2006 Jeg har plantet jordbærplanter i dag fra plantasjen. Tror det går helt bra og ha i kassa. Tror det kosta 59 for 10.
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #6 Skrevet 28. april 2006 Det går helt fint, jeg har hatt jordbær i kasser mange ganger
Arielle Skrevet 28. april 2006 Forfatter #7 Skrevet 28. april 2006 (endret) Supert! Da skal jeg så jordbær . Bruker dere å dekke til med plast når dere har i kasser? Takk for svar. Endret 28. april 2006 av Arielle
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2006 #8 Skrevet 28. april 2006 Supert! Da skal jeg så jordbær . Bruker dere å dekke til med plast når dere har i kasser? Takk for svar. ← Jeg har ikke dekket med plast, men jeg har lagt netting over når de begynner å bli modne, ellers tar fuglene bærene.
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #9 Skrevet 28. april 2006 Jeg har ikke dekket med plast i det hele tatt
Gjest Mae Skrevet 29. april 2006 #10 Skrevet 29. april 2006 Dette skal jeg også gjøre, gleder meg Hva gjør dere med plantene på vinteren?
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #11 Skrevet 29. april 2006 Hvis du sår planten og ikke kjøper ferdig, så får ikke du bær det første året. Jordbærplanter formerer seg ved skudd, som du kan ta av og plante i f.eks. en fiskekasse el.lign. som har hull i bunnen - du kan bore hullene selv. Der kan de være til neste sesong. Jordbær gir god avling de første 4-5 årene, så bør du bytte de ut, og derfor bør du ta vare på stiklingene. Da slipper du kjøpe nye planter. Om vinteren kan plantene stå ute, men ikke fjern det visne, det beskytter mot kulda og en evt. for tidlig "jukse-vår". Du kan også dekke til med litt halm, f.eks. slikt som man får kjøpt til marsvin og kaniner i alle butikker, men jeg tror det er unødvendig. Halm kan brukes dersom du vil ha minst mulig luking, men det blir vel ikke så mye luking i verandakasser. Jeg villle ikke brukt kunstgjødsel, men biologisk som du får kjøpt på f.eks. Felleskjøpet. Fikk lyst på jordbær nå...
Gjest Mae Skrevet 29. april 2006 #12 Skrevet 29. april 2006 Hvis du sår planten og ikke kjøper ferdig, så får ikke du bær det første året. Jordbærplanter formerer seg ved skudd, som du kan ta av og plante i f.eks. en fiskekasse el.lign. som har hull i bunnen - du kan bore hullene selv. Der kan de være til neste sesong. Jordbær gir god avling de første 4-5 årene, så bør du bytte de ut, og derfor bør du ta vare på stiklingene. Da slipper du kjøpe nye planter. Om vinteren kan plantene stå ute, men ikke fjern det visne, det beskytter mot kulda og en evt. for tidlig "jukse-vår". Du kan også dekke til med litt halm, f.eks. slikt som man får kjøpt til marsvin og kaniner i alle butikker, men jeg tror det er unødvendig. Halm kan brukes dersom du vil ha minst mulig luking, men det blir vel ikke så mye luking i verandakasser. Jeg villle ikke brukt kunstgjødsel, men biologisk som du får kjøpt på f.eks. Felleskjøpet. Fikk lyst på jordbær nå... ← Takk for oppklarende svar. Fikk bra lyst på jordær selv her ja
afr0dite Skrevet 30. april 2006 #13 Skrevet 30. april 2006 Tror jammen meg det blir jordbær på denne balkongen i år også! :rosasmil: Når er det best å sette de ut?
Arielle Skrevet 30. april 2006 Forfatter #14 Skrevet 30. april 2006 Når er det best å sette de ut? ← De på plantasjen sa at etter 17. mai var liksom huskeregelen. Jordbærplantene tåler ikke frost, men de regner faren som over etter 17. mai.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå