Gå til innhold

Seilbåter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn (9,7 og 3 år). Mannen min har begynt å fabulere om seilbåt (under 100 000,-). Denne båttypen er ikke så vanlig her jeg kommer fra (nordland), og vi har ingen erfaring med det, hverken han eller jeg. Har noen peiling på slikt? Er det vanskelig å bruke, passer det med små barn, er det dyrt i drift, kan man gå nært inntil holmer og skjær, krever det mye vedlikehold og kunnskap? Fortell! Har fra jeg var liten vært med foreldrene mine på båtturer med mindre motorbåter (dagsturer). Jeg kan være litt redd hvis det er mye bølger og vind, men er vel ellers høvelig godt "sjøvant".

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes jo mange forskjellige typer seilbåter da (og jeg er iKKE ekspert). De fleste har ganske dyp kjøl (sånn balansestang under, liksom), så hvor nært du kan gå land begrenser seg i forhold til denne. Ellers er det en del gamle norske båttyper (blant annet nordlandsbåt) som er nesten flate under, og som kan gå på veldig grunt vann. Men disse båtene krever ofte mye vedlikehold da de er lagd av tre.

Vil uansett anbefale dere å bruke sjøkart om dere lurer på om dere kan gå i land et sted eller ei:-)

Jeg har bare seilt litt i en 16 (?) fot stort Askeladd, og det er ikke spesielt vanskelig, men krever visse kunnskaper om teknikken. Dessuten blir båtvett- og trafikkregler på sjøen brått litt viktig da det ikke bare er å bråstoppe elelr bråsnu når du seiler. Vil tro at det også er greit å seile med barn i båten, men husk at i en helt åpen båt er det viktig at barna holdes unna bom og tau som kan være farlige.

Hvo dyrt det er i drift kommer an på hva båten er lagd av, om den brukes på innsjø eller i saltvann (som jeg antar dere skal?) og hvor den står om vinteren. Men spesielt dyrt er det ikke, og vil tro det er billigere enn en motorbåt.

Jeg synes det er kjempefint å sitte på elelr seile en seilbåt, og ikke skummelt. men jeg har stort sett seilt i indre Oslofjod hvor værforholdene stort sett er betryggende. Det blir fort litt tøffere om det er mye vær og vind...

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Kan jo komme med litt erfaringer - er oppvokst med motorbåt, men har nå en særdeles seilinteressert samboer så er i ferd med å lære meg den kunsten så smått :)

Det ER ganske mange forskjeller på å bruke en seilbåt og å bruke en motorbåt - for det første vil jeg anbefale et seilkurs. Det er intet som ser så teit ut en fin dag på sjøen med nydelige seilforhold også kommer det seilbåter med seilene godt pakket inn og motoren i gang... Om dere skal kjøpe seilbåt - så lær dere å bruke den! Det er herlig å være på sjøen når seilene er heist, motorbråket er skrudd av og alt bare er helt stille... (For ikke å snakke om de som kjøper store, dyre seilbåter, tøffer ut på vannet, får motorstopp og må ringe etter hjelp fordi de ikke vet hvordan de skal heise seilene for å komme inn til land igjen...)

Den største forskjellen for meg er rett og slett oppførselen til en seilbåt kontra en motorbåt på vannet - i en seilbåt går alt på høykant! Jobber med å overbevise hodet mitt om at det slettes ikke er farlig at båten går på høykant - med litt helning så går en seilbåt mye bedre enn når den ligger flatt. Og det er heller ikke fare på ferde før du har masta ned i vannet - en seilbåt retter seg stort sett alltid opp! Innkjøpskostnad for seilbåter varierer jo med alder, type, størrelse, modell osv, men når du først er ute på vannet så er vinden gratis :)

Seilbåter har dyp kjøl (i forhold til en motorbåt) - dette er jo grunnen til at man kan seile på høykant uten at båten velter - og dette begrenser jo hvor man kan seile. Men dette varierer jo fra seilbåt til seilbåt (type, størrelse etc) - så det er i grunnen bare å lese sjøkartet godt nok så skal man være trygg.

Å ha med barn i seilbåt er vel stort sett det samme som å ha med barn i motorbåt.

Lykke til!

- Merrique

Gjest gjest1
Skrevet

Vi har hatt seilbåt i noen år nå, kan prøve å svare på noen spørsmål.

For det første, gå på kurs før dere kjøper. Det er ikke så lett å seile, og det føles mye tryggere med litt kunnskap først.

Seilbåter stikker ganske dypt, vår ca 2m, så det begrenser jo litt hvor man kan legge til. Det er ganske billig i drift, så lenge du bruker seilene, og for å bli komfortabel med seil, må dere lære. Det er det samme vedlikeholdsarbeidet som andre båter har om våren, i tillegg har du vedlikehold av seil og tauverk etc.

Våre barn trives i båten, hvis vi ikke seiler for lange etapper av gangen. Vi har også med bøker, blader, spill etc. Det pleier å hjelpe.

Jeg har hatt behov for noen års tilvenning og mere kunnskap får å slappe ordentlig av i båten når det blåser en del. Seilbåter ligger jo litt annerledes i sjøen enn en motorbåt.

Lykke til, det er utrolig morsomt og opplevelsesrikt.

Gjest gjesten
Skrevet

Som de andre sier her: ta et kurs først av to grunner:

1. dere må lære dere reglene for å ferdes på sjø (merking, lese sjøkart etc, ta båtførerprøven det er nok idioter som ikke har gjort det :sur: )

2. lære å bruke en seilbåt skikkelig. Er det seil på båten, så lær å bruke de.

Jeg synes seilbåter virker mer stabile enn motorbåter. Det avhenger litt av vekten på båten, men våres seiler er relativt tungt (8 tonn fordi det ikke er en plastbåt) og den vugger ikke så mye som en motorbåt gjør (som "flyter" oppå vannet hele tide), ergo mindre sjøsyke.

Barn i båt er ikke et større problem enn man gjør det til selv. At de lærer å svømme tidlig og ellers være i kontakt med vann generelt er en selvfølge, men det som er enda viktigere er at dere lærer barna å oppføre seg ombord i båt. Det er ingen lekeplass hvor man fritt kan løpe rundt ;) Men når det er sagt så ser jeg på venners barn hvordan de storkoser seg ute i båt nærmest uansett vær. Det skjer jo noe hele tiden i en båt sett med barns øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...