Gå til innhold

Hvordan/når skal jeg si det??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei...

Jeg er 15år, 9uker på vei å lurer på HVORDAN jeg skal si det til foreldrene mine?? :-?

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Om du virkelig er 15 år, så bør du fortelle dette til foreldrene dine snarest! For dette er jo ikke noe som er lett å bære alene for deg. Jeg skjønner at det ikke er lett, men det blir bare vanskeligere for hver dag som går som du ikke har fortalt det.

Om du ikke tør si det til dem direkte, så skriv et brev, eller få en venninne du stoler på til å fortelle det til dem. Men jeg anbefaler at du tar en prat med dine foreldre i kvled, det har du godt av. Det vil lette på følelsene inni deg, uansett.

Dette er noe stort, viktig, og som ikke lar seg skjule, og som vi påvirke livet ditt, og dine foreldres, i lang tid fremover, så dette bør du snakke med dem om. Det fortjener både du og de.

Lykke til.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Vil også minne deg om at du ennå kan få utført abort, grensen ligger på uke 12.

Du er altfor ung til å bli mor ennå.

Milla

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, hun er jo for ung til å ha lov til å ha sex, så sånn sett altfor ung til å bli mor, men det er ikke VÅR avgjørelse. Det legger jeg meg ikke opp i, og det burde ikke du heller.

Men nettopp blandt annet av den grunn, SNAKK MED FORELDRE. Uansett, om barnet beholdes eller ei, det er ikke vår sak. Mange har blitt mødre når de var 15. Og selv om det ikke er til å anbefale, så går det. I alle fall med mye støtte fra foreldrene. Så nettopp derfor, SNAKK MED DEM I KVELD!

Skrevet

Hvordan du bør si det til dine foreldre avhegner av hva slags forhold du har til dem.

Jeg valgte en litt.. *host* feig fremgangsmåte.... (Var litt flau, men ikke redd for reaksjonen)

Jeg ga moren min et ukeblad og ba henne slå opp på side ... så "stakk jeg av" til kafe. På den siden jeg oppga var det en legespalte der det var nevnt at kondomer bare var 99% trygge. Dette hadde jeg streket under, og i margen notert: "det var den ene prosenten da.." :roll:

Da jeg kom hjem spurte hun meg om jeg var gravid (for en intuisjon..) og svaret var ja. Hun hadde ingen øvrige kommentarer utovr det at jeg måtte få meg en legetime for en bekreftelse derfra.

Så var det pappas tur.. Fortsatt like feig. Han kom på besøk til modern (de var nyskilte, men venner), jeg dro på kafe. Da jeg kom tilbake var han blitt informert av modern. Han smålo litt da jeg kom inn døra og sa: "ja ja, det er vel sånt som kan skje.."

Jeg var forresten 16 dengangen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var også en måte å si det på:) Jeg vil helst ikke si det før det har gått 12uker eller etter jeg har vert på ultralyd(midten av januar)... jeg får støtte av forloveden min... :wink:

Gjest Zalomine
Skrevet

Veldig glad jeg har sluppet akkurat det der. (når jeg var 15-16 år, så var ejg jo ukyssa, og definitvt jomfru...) når jeg en gang forteller mine foreldre at jeg er gravid, ja da skal jeg fortelle det med et stort smil, og en stolt kommende far ved min side.

Nei, huff, jeg skjønner at det ikke er lett å fortelle foreldre at man er gravid i en alder av 15-16 år, men det kan ikke utsettes så veldig lenge... Magen vokser jo etterhvert... Uansett, skal hun beholde ungen, så er det jo mange ting man må ta hensyn til når amn er gravid, i tillegg til legetimer og alt det der, så har man "krav" på ekstra omsorg fra dem rundt seg, ikke å måtte slite med følelsen av å enda ikke ha fortalt det. Derfor oppfordrer jeg denne gjesten til å snakke med sine foreldre på et eller annet vis. Hunv et selv best hvilket forhodl hun har til dem. Ville satset på et brev, og så stukket av noen timer, om jeg ikke turte si det til dem, ansikt til ansikt. (men kom hjem før det blir sent, de vil antakelig ha mye å snakke om...)

Uansett, jeg gjentar, lykke til!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
jeg får støtte av forloveden min... :wink:

Du er 15 år og forlovet? Beklager, men det finner jeg lite sannsynlig.

En ting til, er du 15 år går man på ungdomsskolen- da er man ikke "Student" som du har skrevet i profilen din, da er du en elev.

Milla

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også første ultralyd i midten av Januar=) Å vil helst si det etter det! sier jeg det før det har gått 12 uker kommer de til å tvinge meg til å ta abort, å jeg skal IKKE ta abort!!! :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var ikke jeg som laget profilen min, det var søster'n... Jeg er forlovet, tro det eller ikke!!!!

Skrevet
Jeg har også første ultralyd i midten av Januar=)  Å vil helst si det etter det!  sier jeg det før det har gått 12 uker kommer de til å tvinge meg til å ta abort, å jeg skal IKKE ta abort!!! :roll:

Auda, det var ille.. :( De kan forøvrig ikke TVINGE deg, men presse deg.

Litt vanskelig for meg å sette meg inn i akkurat den problemstillingen. Da jeg hadde min første legetime var min mors kommentar: "Og husk: uansett hva legen sier, så ikke la henne overtale deg til abort."

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Det var ikke jeg som laget profilen min, det var søster'n... Jeg er forlovet, tro det eller ikke!!!!

Du er ennå under den seksuelle lavalder, da er man ikke forlovet. Barnefaren din kan faktisk havne i fengsel for å ha gjort deg gravid.

Milla

Skrevet

Det er faktisk fullt mulig å være forlova selv om man er så ung, Milla.

På ungdomsskolen jeg gikk på var det en 14 åring som var forlova.

Skrevet

Man trenger forøvrig heller ikke å hatt sex selv om man er forlovet, så dermed kan man da godt forlove seg selv om man ikke er fylt 16.

Skrevet

Du må fortelle det til noen andre voksne snarest!

Ta kontakt med helsesøster på mandag!

Lykke til!

Du kan ikke gå med dette alene.

Klem,

Lisa-Beth

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Det er faktisk fullt mulig å være forlova selv om man er så ung, Milla.

Når man er under den seksuelle lavalder og 3-4 år under myndighetsalder er det drøyt å være forlovet. Da kan man undre seg på hva slags foreldre dette barnet har. Inntil ett barn er fyllt 18 er det foreldrenes ansvar. Det faktum kan ingen vri seg unna.

Milla

Gjest sexysadie
Skrevet

Gravid og 15 år....

Hvor dum går d egentlig an å bli???

Kaketroll: Antageligvis vil barnevernet komme inn i bildet her...

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Kaketroll: Antageligvis vil barnevernet komme inn i bildet her...

Forunderlig at ingen har bitt seg merke i at barnefaren faktisk kan bli straffedømt for å ha gjort en 15 åring gravid. Det vil komme på rullebladet og kan skape trøbbel for han når han skal søke jobb.

Foreldrene dine kan også få problemer med både sosialtjenesten og barnevernet. Politiet vil også komme inn i bildet ang. barnefaren.

Milla

Skrevet

Du må si fra til noen så fort som mulig, dette trenger du hjelp til. Du er altfor ung til å klare dette alene.

15 år og forlovet høres litt rart ut i mine ører, men det er faktisk lov å gifte seg når man er 16 med foreldrenes samtykke.

Milla: Lurer bare...som troende katolikk, er man ikke mot abort da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...