Gå til innhold

Muslimene i Sverige krever egne lover

Anbefalte innlegg

Skrevet

En muslim som gjør noe dumt? Det er den største muslimske organisasjonen og representerer 70.000 medlemmer. Det er adressert til politikerne. Kanskje man ser tegn på et muslimsk parti her, for det avvises tvert av de svenske politkerne.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
En muslim som gjør noe dumt? Det er den største muslimske organisasjonen og representerer 70.000 medlemmer. Det er adressert til politikerne. Kanskje man ser tegn på et muslimsk parti her, for det avvises tvert av de svenske politkerne.

Vel. Jeg tror ikke at alle i Spania frykter at de må lære seg norsk fordi om formannen i partiet for folk flest sier noe dumt på et medlemsmøte.

Folk velger hva de vil ta på alvor og hva de vil konstruere problemer av. Du har gjort ditt valg, lykke til med konstruksjonen!

Skrevet
Fikk ikke opp brevet, jeg, men jeg blir litt provosert. Akkurat som jeg blir provosert av Hagen og uttalelsene hans om nordmenn i Spania. Hva skjedde med "When in Rome..."? Det blir litt vel mye Ole Brumm-tenkning å skulle drasse med seg sine egne lover.

Selvsagt skal vi akseptere kulturelle forskjeller. Og religiøse skikker. At skolebarn kan søke seg fri for å feire sine helligdager er greit, og en del arbeidsplasser er vel også lempelige med slikt. Har en "supermuslim" på jobben som har fått lov å fordele pausen sin utover dagen sånn at han kan be de obligatoriske bønnene, og det er for så vidt greit. Men at man ved å tro på en gud istedet for en annen skal følge et annet lovverk i det samme samfunnet, er helt på villspor!

:Nikke: Du fikk sagt det på en god måte.

Du kan ikke sammenligne familietragedier med æresdrap! Det har ikke blitt begått drap i generasjoner i Norge for å bevare æren. Det de kaller familietragedier er drap som skjer av psykisk syke mennesker som også dreper seg selv. Det er heller ikke akseptert å begå drap i vår kultur på den måten som det er i enkelte muslimske miljøer. Begge deler er ille men det ene er kulturelt betinget og det andre er det ikke. Vi må selvfølgelig gjøre det vi kan for å forhindre begge deler.

:Nikke:

Sammenlikningen er 100 % holdbar, selv om du synes den er ubehagelig. At du har behov for å lage kategiroer med ulike ord for ulike religioner eller kulturer er ditt valg, sakens realiteter (æresdrap er æresdrap uanset religion) ligger uansett fast. Og husk at drap er like akseptert i enkelte kristne miljøer som i muslimske. Du forbinder kanskje ikke miljøene med kristendom, men muslimer flest forbinder heller ikke sine drapsmenn med islam.

Såpass elementære skiller bør du klare å forholde deg til.

Hvis du ikke forstår forskjellen på æresdrap og drap begått av folk som er psykisk syke så vil du aldri forstå hva årsaken og grunnen til at slike drap oppstår. Du har rett i at æresdrap finnes i alle religioner og i alle kulturer, men som gjesten påpekte har vi ikke hatt slike drap i Norge på lange tider. Vi hadde det før, og virkelig ikke bare under kristendommens periode.

Gjest Gjesta
Skrevet

Poengetl, som du sannsynligvis aldri vil førstå, gjest, er at vi fortsatt har æresdrap i Norge. Vi kaller dem bare familietragedier. En muslimsk familietragedie, derimot, er enkelt å kalle et æresdrap.

Jeg forstår at du synes det er vanskelig å se at båsene dine flyttes, verden er selvsagtg lettere å forholde seg til når den er sortert i ditt eget bilde. Men prøv i det minste å akseptere at ting av og til er litt mer sammensatt enn du liker å tro, du som tydeligvis har så god innsikt i mekanismene i forkant av ymse typer drap i ymse kulturer.

Artig, men dessverre ikke mer enn artig.

Skrevet

Shahzad Rana skrev om æresdrap/familitragedie for en tid tilbake.

http://www.document.no/weblogg/archives/008691.html

Selvsagt er et æresdrap en familietragedie, kanskje en av de verste. Men der slutter også likhetene. Gjennom et æresdrap foretar familien en ofring på ærens alter. Det er en kalkulert og mentalt bevisst handling. Begrepet æresdrap gir en ekstra dimensjon på motivet og holdningen bak drapet, - en forestilling om at drapet var nødvendig for å gjenopprette familiens navn og posisjon i deres lokalsamfunn. Det at en familie tar beslutning om å drepe sitt eget barn er dessverre også en grotesk realitet i sammenheng med æresdrap.

Og her går det et klart skille: Ingen etnisk nordmann høster ære eller forståelse i familien eller nabolaget for å drepe familiemedlemmer. Ingen av dem som nå er mistenkt eller siktet for drap på sine ektefeller eller samboere gjenoppretter "familiens ære". Hvorfor ikke? Simpelthen fordi kollektiv familieæresfølelse har liten plass blant etniske nordmenn. Det er et forhold mellom to parter, og familien som institusjon har ingen rolle som deltaker i dette bildet, bortsett fra kanskje å gi trøst og støtte til den som måtte ha behov for det.

Skrevet
Du kan ikke sammenligne familietragedier med æresdrap! Det har ikke blitt begått drap i generasjoner i Norge for å bevare æren. Det de kaller familietragedier er drap som skjer av psykisk syke mennesker som også dreper seg selv. Det er heller ikke akseptert å begå drap i vår kultur på den måten som det er i enkelte muslimske miljøer. Begge deler er ille men det ene er kulturelt betinget og det andre er det ikke. Vi må selvfølgelig gjøre det vi kan for å forhindre begge deler.

TULL

Selvsagt handler det om ære, og ikke tilfeldigheter, når norske menn gang på gang dreper sin kone som nylig har sagt at hun vil ta ut skilsmisse.

Skrevet
Shahzad Rana skrev om æresdrap/familitragedie for en tid tilbake.

http://www.document.no/weblogg/archives/008691.html

Selvsagt er et æresdrap en familietragedie, kanskje en av de verste. Men der slutter også likhetene. Gjennom et æresdrap foretar familien en ofring på ærens alter. Det er en kalkulert og mentalt bevisst handling. Begrepet æresdrap gir en ekstra dimensjon på motivet og holdningen bak drapet, - en forestilling om at drapet var nødvendig for å gjenopprette familiens navn og posisjon i deres lokalsamfunn. Det at en familie tar beslutning om å drepe sitt eget barn er dessverre også en grotesk realitet i sammenheng med æresdrap.

Og her går det et klart skille: Ingen etnisk nordmann høster ære eller forståelse i familien eller nabolaget for å drepe familiemedlemmer. Ingen av dem som nå er mistenkt eller siktet for drap på sine ektefeller eller samboere gjenoppretter "familiens ære". Hvorfor ikke? Simpelthen fordi kollektiv familieæresfølelse har liten plass blant etniske nordmenn. Det er et forhold mellom to parter, og familien som institusjon har ingen rolle som deltaker i dette bildet, bortsett fra kanskje å gi trøst og støtte til den som måtte ha behov for det.

:enig:

Det var bra skrevet. Jeg siterer videre fra samme artikkel:

"Mangfold forutsetter toleranse. Toleranse forutsetter kunnskap. Ikke bare for å unngå urettmessig diskriminering og stigmatisering, men også for at vi skal kunne gjenkjenne og ta avstand fra fenomener som ikke skal forstås eller tolereres, selv i et kulturelt og etnisk mangfoldig samfunn. Det er generelt sett liten kunnskap i Norge om de ulike kulturers æreskodekser og kompleksitet. Denne kunnskapen må opparbeides snarest for at vi skal lykkes med positivt ladet mangfold i Norge. Derfor må det rettes et skarpere søkelys mot forskjellige kategorier av vold og drap innen familien, ikke oppheve kategoriene."

Dersom man vet årsaken til at noe galt skjer så tror jeg det er lettere å finne løsninger på problemene, derfor ser jeg nytten av å av og til skille mellom ulike kategorier. Det vi kaller familietragedier må forsøkes å forhindres på andre måter enn æresdrap. Dersom man ikke klarer å skille mellom de to typene drap så vil man heller ikke klare å gjøre noe med noen av dem.

Skrevet

Jo, jeg synes nok det virker litt bøst å kreve egne lover, men har de ikke litt av det allerede? Jeg vet ikke hva de har i Sverige, men her har vi i alle fall dette med halal-kjøtt der dyret må slaktes etter spesielle regler. Ok det, tror ikke dyret lider unødig av den grunn. Får de gjennomslag for andre lover/forslag er det vel det landes myndigheter som skal kritiseres i den grad det finnes noe å kritisere? Ikke den gruppen som benytter seg av sin rett til å spørre?

Skrevet

"• Muslimer bør få fri til fredagsbønn og enkelte høytider"

Dette burde strengt tatt være opp til den enkelte arbeidsgiver og arbeidstager å lave en slags ordning for dette. Hvis en muslim vil be i stedet for å jobbe på fredagen, så burde kanskje han/hun selvsagt få lov til det. Det bør dog være visse begrensninger.

"• Imamer bør få undervise i skolene"

Det ser jeg intet poeng i. Det er lærernes oppgave å undervise i skolen, ikke imamene.

"• Separat svømmeundervisning for jenter og gutter"

Dette er strengt tatt bare tåpelig. Ingen gutt lider skade av å ha svømmeundervisning med jenter, og omvendt.

"• Rentefrie lån til bygging av moskeer"

Dette må være opp til den enkelte bankierinstitusjon. Hvis banken vil kreve renter så skal de få lov til det. Det må muslimene finne seg i, eller finne en bank som vil låne ut penger, uten renter. Lykke til med det.

Disse 70 000 muslimene får akseptere renter hvis de absolutt skal ha lån, slik som alle andre må.

"• Imamer må godkjenne skilsmisser blant muslimer"

Dette ser jeg heller intet poeng i. Hvis en mann og en kvinne vil skilles, så er det deres sak, ikke imamens.

Gjest gjest1
Skrevet

Å slakte på halalmåten er ikke særlig dyrevennlig og kjøttet er ikke mørt. det er gjennsomsyret av angsten dyret må gå gjennom både før og gjennom døden.

Jeg er i mot slakteriet generelt men halalkjøtt er ikke gjort på en dyrevennlig måte i alle fall.

Gjest oppgitt
Skrevet
TULL

Selvsagt handler det om ære, og ikke tilfeldigheter, når norske menn gang på gang dreper sin kone som nylig har sagt at hun vil ta ut skilsmisse.

Det handler ikke om ære, men om kontroll. Menn som har et enormt kontrollbehov, så stort at det er sykelig, og de ender dessverre altfor ofte at de dreper sine familiemedlemmer (det kan være barn, kone, bror, søster, foreldre etc). Motivet deres er å ha full kontroll i sin egen verden. Slike mennesker som har et sykelig kontrollbehov har også et annet trekk som skiller seg fra æresdrap: De dreper seg selv til slutt (eller prøver å drepe seg selv) i 90% av tilfellene. Disse menneskene vet at det ikke er akseptert i samfunnet å drepe for å ha kontroll, likvel må de gjøre det.

Æresdrap er selvfølgelig også en måte å utøve kontroll, men motivene er helt annerledes. Dette har blitt forklart ovenfor.

Selv om "familietragedier" og æresdrap har noe fellesnevnere (å utøve kontroll, makt) så er det like ulike kategorier som æresdrap og blodhevn.

Skrevet
Å slakte på halalmåten er ikke særlig dyrevennlig og kjøttet er ikke mørt. det er gjennsomsyret av angsten dyret må gå gjennom både før og gjennom døden.

Jeg er i mot slakteriet generelt men halalkjøtt er ikke gjort på en dyrevennlig måte i alle fall.

Jeg tror det var slik de slaktet brennoffer i Bibelen i sin tid? Stikke dyret med kniv og tømme det for blod? Jeg tror til og med at denne metoden var bestemt av Gud for at offeret i det hele tatt skulle godkjennes. I tillegg til at dyret skulle være uten lyte? Men det er nå så. Kanskje jeg husker feil, det er så lenge siden.

Skrevet

Hehe.. likte denne:

Jeg tolker dette brevet dithen at en ønsker å slå ring om muslimske skikker på en måte som vil gå ut over muslimske kvinners rettigheter, sier Folkpartiets leder Lars Leijonborg til SVT Rapport

Mahmoud Aldebe er ikke enig

- Vi vil det beste for kvinnene, vi, sier han til Rapport.

hoho..

Skrevet

I Norge så bedøves dyrene før de slaktes på halalmåten, så de lider ikke mer enn dyr slaktet på andre måter. Vil du ha dyr som ikke ble bedøvet før de ble drept kan du med om kosher.

Gjest Gjest
Skrevet
Poengetl, som du sannsynligvis aldri vil førstå, gjest, er at vi fortsatt har æresdrap i Norge. Vi kaller dem bare familietragedier. En muslimsk familietragedie, derimot, er enkelt å kalle et æresdrap.

Jeg forstår at du synes det er vanskelig å se at båsene dine flyttes, verden er selvsagtg lettere å forholde seg til når den er sortert i ditt eget bilde. Men prøv i det minste å akseptere at ting av og til er litt mer sammensatt enn du liker å tro, du som tydeligvis har så god innsikt i mekanismene i forkant av ymse typer drap i ymse kulturer.

Artig, men dessverre ikke mer enn artig.

...gjennomsyret av hersketeknikker!

Gjest Gjesta
Skrevet

De bor nå engang i Sverige, og da bør de rette seg etter svenske lover. Dette er jo så selvsagt....

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis de ikke aksepterer lovene i landet de reiser til, har de fremdeles lov til å dra til h****** ut av landet

Gjest Gjest
Skrevet

Den dagen mine barn skal hjernevaskes av imamer i skolen, da tar jeg de ut. Da underviser jeg dem selv. Passer ikke svenskt eller norskt system dem, så får de reise tilbake til de landene som har de lovene de absolutt mååååååååå ha.

Skrevet

Jeg tror at muslimene ønsker å overta verden, at deres tro skal bli alles tro (farligt), og at vi skal leve slik de vil at vi skal leve.

De vil innta land, bli borgere først, for så å overta.

Og det begynner med at de går inn i politiske parti, og så stiller krav, og sørger for at de får lov til å gjøre det de vil.

Det jeg syns er det farligste det er at ære betyr alt, hverken mer eller mindre,

ALT.

Gjest Gjest
Skrevet

Det ser vel ikke ut til at de får gjennomslag for disse ønskene, så jeg vet ikke hvorfor det er så mange som er bekymret for at de skal "ta over landet."

Men jeg ser egentlig ikke store forskjellen mellom muslimer som ønsker å ha egne regler når de har utvandret og nordmenn i Spania som krever egne skoler osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...