Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 Jeg tror de er litt tidlig ute, de får vente til de er litt større del av befolkningen. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/28/464725.html Sveriges Muslimska Förbund, nabolandets største muslimske organisasjon med sine 70.000 medlemmer, krever nå egne lover for muslimer på flere områder - • Muslimer bør få fri til fredagsbønn og enkelte høytider • Imamer bør få undervise i skolene • Separat svømmeundervisning for jenter og gutter • Rentefrie lån til bygging av moskeer • Imamer må godkjenne skilsmisser blant muslimer - Det er imamens rolle å megle så familien fortsatt kan leve sammen. Det er det viktigste arbeidet vi har, vi vil ikke ha skilsmissebarn, sier organisasjonens leder Mahmoud Aldebe til SVTs Rapport. Hele brevet med med kravene. Muslimene brev
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2006 #2 Skrevet 28. april 2006 Det forbauser meg ikke, men de har valgt å bo i Sverige og da må de følge svensk lov. Jeg er ikke muslim-hater, jeg kjenner flere, både kvinner og menn, men de jeg kjenner, er mer vestlig-orientert selv om de feirer sine høytider, slik som vi feirer våre. Hvis imanene skal være dommer i en skilsmisse og unngå loven i et vestlig land, så går de for langt i sine krav. Nå er ikke ola og kari så flinke i Spania etc., de forlanger brunost og fårikål foreksempel, men den sammenligningen orker jeg ikke trekke for langt nå.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #3 Skrevet 28. april 2006 De er bare utolmodige - vent 10 år så får de dette lett. Da er de så mange at de truer til seg det meste.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #4 Skrevet 28. april 2006 Hvis ikke blir det vel selvmordsbombing.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #5 Skrevet 28. april 2006 Vi kan vel tåle noen selvmordsbombinger, vi har jo fått kebab og billig grønnsaker på grønland.
Knurr Skrevet 28. april 2006 #6 Skrevet 28. april 2006 Fikk ikke opp brevet, jeg, men jeg blir litt provosert. Akkurat som jeg blir provosert av Hagen og uttalelsene hans om nordmenn i Spania. Hva skjedde med "When in Rome..."? Det blir litt vel mye Ole Brumm-tenkning å skulle drasse med seg sine egne lover. Selvsagt skal vi akseptere kulturelle forskjeller. Og religiøse skikker. At skolebarn kan søke seg fri for å feire sine helligdager er greit, og en del arbeidsplasser er vel også lempelige med slikt. Har en "supermuslim" på jobben som har fått lov å fordele pausen sin utover dagen sånn at han kan be de obligatoriske bønnene, og det er for så vidt greit. Men at man ved å tro på en gud istedet for en annen skal følge et annet lovverk i det samme samfunnet, er helt på villspor!
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #7 Skrevet 28. april 2006 Jeg tipper FrP vil være ganske tydelige på at muslimer værsågod får innordne seg. Akkurat som spanjolene må innordne seg.
Knurr Skrevet 28. april 2006 #8 Skrevet 28. april 2006 Jeg tipper FrP vil være ganske tydelige på at muslimer værsågod får innordne seg. Akkurat som spanjolene må innordne seg. ← Jupp. Nordmenn er nemlig viktigst av alle. Vil Hagen ha verdensherredømme, eller bare virker det sånn?
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #9 Skrevet 28. april 2006 Jeg tipper FrP vil være ganske tydelige på at muslimer værsågod får innordne seg. Akkurat som spanjolene må innordne seg. ← Forhåpentligvis vil de fleste partier være like klare på at i Norge må alle følge norsk lov.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #10 Skrevet 28. april 2006 Samene har eget flagg - skal vel ha det muslimene også sammen med egne lover?
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #11 Skrevet 28. april 2006 Forhåpentligvis vil de fleste partier være like klare på at i Norge må alle følge norsk lov. ← Det vil jeg tro. Jeg er litt mer usikker på om spanjolene i Spania bør følge norsk lov; der står nok Hagen litt mer alene.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #12 Skrevet 28. april 2006 Ikke ødelegg tråden min med avsporing. Kom deg til snikk snakk.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #13 Skrevet 28. april 2006 muslimer i Norge har vel allerede rett til fri under sine religiøse høytider? men kravet om godkjenning av skilsmisse kommer jeg til å kjempe hardt i mot. Da er neste skritt at offentlige sykehus skal foreta kjønnslemlestelse av jenter og folk som foretar æresdrap skal frikjennes... Trodde forresten det var nok å si tre ganger "jeg skiller meg" for å være skilt i følge islam?
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #14 Skrevet 28. april 2006 folk som foretar æresdrap skal frikjennes... ← Dette har skjedd i Norge i mange generasjone. Familietragedie, kalles det.
Gjest lurven Skrevet 28. april 2006 #15 Skrevet 28. april 2006 Jeg tipper FrP vil være ganske tydelige på at muslimer værsågod får innordne seg. Akkurat som spanjolene må innordne seg. ← har de frp i sverige?
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #17 Skrevet 28. april 2006 Dette har skjedd i Norge i mange generasjone. Familietragedie, kalles det. ← Du kan ikke sammenligne familietragedier med æresdrap! Det har ikke blitt begått drap i generasjoner i Norge for å bevare æren. Det de kaller familietragedier er drap som skjer av psykisk syke mennesker som også dreper seg selv. Det er heller ikke akseptert å begå drap i vår kultur på den måten som det er i enkelte muslimske miljøer. Begge deler er ille men det ene er kulturelt betinget og det andre er det ikke. Vi må selvfølgelig gjøre det vi kan for å forhindre begge deler.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #18 Skrevet 28. april 2006 Da er neste skritt at offentlige sykehus skal foreta kjønnslemlestelse av jenter ← Det er ikke en muslimsk tradisjon. Dette foregår i mange afrikanske land på tvers av religioner.
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #19 Skrevet 28. april 2006 Du kan ikke sammenligne familietragedier med æresdrap! Det har ikke blitt begått drap i generasjoner i Norge for å bevare æren. Det de kaller familietragedier er drap som skjer av psykisk syke mennesker som også dreper seg selv. Det er heller ikke akseptert å begå drap i vår kultur på den måten som det er i enkelte muslimske miljøer. Begge deler er ille men det ene er kulturelt betinget og det andre er det ikke. Vi må selvfølgelig gjøre det vi kan for å forhindre begge deler. ← Sammenlikningen er 100 % holdbar, selv om du synes den er ubehagelig. At du har behov for å lage kategiroer med ulike ord for ulike religioner eller kulturer er ditt valg, sakens realiteter (æresdrap er æresdrap uanset religion) ligger uansett fast. Og husk at drap er like akseptert i enkelte kristne miljøer som i muslimske. Du forbinder kanskje ikke miljøene med kristendom, men muslimer flest forbinder heller ikke sine drapsmenn med islam. Såpass elementære skiller bør du klare å forholde deg til.
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #20 Skrevet 28. april 2006 Er vi egentilg overrasket? ← Nei, vi blir ikke overrasket. Hver eneste gang en elle annen muslim gjør noe idiotisk, som i dette tilfellet, er det en gjest som lager en tråd om det på KG. Så også denne gang, og vi blir som sagt ikke overrasket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå