Gå til innhold

"Barnevennlige" fiskeoppskrifter

Gjest Vinga

Anbefalte innlegg

Noen som har noen?

:ler:

Trenger barnevennlige fiskeoppskrifter med så mye smak av noe annet enn fisk at alt av fiskesmak blir kamuflert..

Har en sønn på 3 år som ikke liker fisk. Ikke makrell, ikke torsk, ikke laks... Han spiser gjerne fiskeboller, men jeg vil gjerne lure i ham "ren fisk" på en eller annen måte.

Noen tips?

(Var selv ikke så glad i fisk i barndommen, begynte å like det først i tenårene, så vet hvordan han har det... men likevel: Fisk er jo så sunt. Vil ikke at han skal gå glipp av alt det sunne i fisken..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Crabsticks kanskje? Og lobnobs, noe av det samme greiene. Ikke ren fisk akkurat, men høyt innhold av fisk i hvert fall.

Fersk tunfisk, forsiktig stekt, syns jeg er utrolig godt, og lite typisk fiskeaktig.

Røkt kolje i en fiskegrateng smaker ikke så fiskete.

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

På godfisk.no finner du mange gode oppskrifter.

Hva med hjemmelagd fish å chips, lag en god krydret røre, f.eks med tacopulver.

røre: 1 dl hvetemel + krydder, spe ut med iskald farris til en tynn røre. Omtrent som pannekakerøre.

Hvis du vil kan du røre i en stivpisket eggehvite, det gir en litt mer oppblåst røre når den er stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget fiskegrateng (bruk evt lokk av potetmos istedet for kokt makaroni i sausen), plukkfisk (hvit saus blandet med kokt fisk i biter, potetterninger, gulrøtter og strimlet purre), lasagne med torsk, laks eller annen fisk i stedet for kjøtt, pasta med torsk i tomatsaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_Silvert_*

Jeg pleide å ha en treåring på middagsbesøk en gang i uken. Moren hans var veldig takknemlig når jeg klarte å få i han annet enn pølse og chicken nugget. Noe som alltid slo godt ann, var Findus sin "barnevennlige" (men dyre) pose med fiskepinner formet som anker og sjøstjerner. Dette kallet jeg Kaptein Sabeltann mat (gutten kunne heldigvis ikke lese selv hva som stod på posen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise-Lotte

Fish and chips, fiskeburgere og seibiff med løk har vært populært her i huset. Dette er mat du kan lage helt fra bunn av og dermed få mat som er sunn og smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg lagde steinbit gratinert med fløte her om dagen. Det smakte litt fisk, men det tror jeg skyldtes akkurat den steinbiten.. Hadde revet gulrot, hvitløk og løkringer i bunnen av formen og fiskefilet og fløte. Alle smakene blander seg liksom, og det var veldig godt... an jo eksperimentere med ulike fisketyper og evt krydder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Om du lager en tomatsaus til, vil den dempe mye av smaken på fisken. Tomatsaus er jo også noe de fleste barn liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk i form

1 eller 2 frossen torskeblokk eller frosne fileter

10-15 tomater

1 purre

sitronpepper og salt

følte

revet ost

Frossen fisk i ildfast form. Tomater i skiver over fisken (mange tomater fordi de lager en god saus). Finskåret purre over. Masse sitronpepper og litt salt. Hell over 1 kvart fløte. Ha masse revet ost på toppen. Inn i ovnen. Ca 45 til 60 min på 200 grader. Osten skal være fin og gyllen. Serveres med kokte poteter.

Godt for både liten og stor! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Seifilet, pastasaus, potetmos på toppen som sprøytes på med kakesprøyte. Stekes i ovnen i ca ett kvarter. Bruk gjerne porsjonsformer det er stas.

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...