Gjest Starya Skrevet 4. desember 2002 #41 Del Skrevet 4. desember 2002 I dagbladet i dag kan man lese deler av samtalen mellom jenta og AMK sentralen. det er lett å se hvorfor hun ikke ble tatt alvorlig. Hun sa at venninnen sin spontanaborterte...... hun skulle ikke brukt det uttrykket. En spontanabort krever normalt ikke full utrykning med ambulanse, det vet alle. De fleste vet også at når man spontanaborterer så besvimer man ikke gang etter gang og får pusteproblemer. Man har sterke smerter men man er ved bevissthet. Milla Kjære vakre vene...! Milla: Disse jentene var ikke utdannet helsepersonell. Det de så langt visste var at hun opplevde en spontanabort. Når de forteller dette og i tillegg opplyser om pustebesvær og besvimelser så burde AMK være i stand til å SELV resonnere seg frem til at det kan være mer alvorlig enn som så! Du sier jo selv at man ikke besvimer og har pustebesvær ved en spontanabort. VET IKKE AMK DETTE?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. desember 2002 #42 Del Skrevet 4. desember 2002 Når de ikke gidder å høre på verken innringeren, den skadde ELLER legevaktas gjentatte telefoner, da er det på sin plass at sentralen blir politianmeldt, og rett person bør aldri få jobbe med liv og død igjen!! :evil: :evil: (og bare for å få det med, i utskriftene fra Trine og fra legevakta, så ser jeg ingen "lissom" eller tenåringsuttrykk, så hva vedkommende har dømt dama til gal for er over min fatteevne!! ) (ikke at du må være gal for å bruke uttrykk som nevnt, altså.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 4. desember 2002 #43 Del Skrevet 4. desember 2002 Kjære vakre vene...! Vel, ut fra det man kan lese så er det helt klart at operatøren på AMK forstår det slik at det dreier seg om en spontanabort og at disse jentene mest sannsynelig overdramatiserer hele situasjonen. Hun skulle nok beskrevet venninnens tilstand adskillig bedre. Det at hun ringer tilbake til AMK og ber om nummeret til Oslo Taxi er også temmelig dumt gjort når man tenker på hvor mye misbruk som finnes av nødnummeret. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. desember 2002 #44 Del Skrevet 4. desember 2002 Nå ble jo faktisk AMK også oppringt flere ganger av legevakten da... men de sliter sikkert med mye tulletelefoner derfra også.. Det at kvinnen ringte 113 for tlf til akutt taxi/ nødtaxi var etter hva jeg skjønte fordi hun ikke hadde mer igjen på mobilkortet hun hadde som eneste tilgjengelige telefon, og derfor var nødnummer det eneste hun KUNNE ringe! Hadde du stått i en fortvilet situasjon med ei kanskje døende venninde, din eneste mulighet var å ringe tilbake til noen du skjønte du ikke kom helt igjennom til, men det var ENESTE mulighet (bortsett fra å forlate din venninde å løpe ut på gata), ville det vært like toskete å prøve å få hjelp fra nødsentralen da også? Situasjonen er ikke akseptabel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2002 #45 Del Skrevet 4. desember 2002 den kommenateren dette amk-mennesket kom om at "dette var kun psykiatri", sier vel alt? kanskje han/hun ikke vet at de skal betjene mennesker med psykiske problemer også? glad for at de er mer profesjonelle her i tromsø. *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scuderia Skrevet 4. desember 2002 #46 Del Skrevet 4. desember 2002 I min mening fungerer det ganske enkelt ikke! Jeg har en sykdom som gjør at jeg fra tid til annen får kramper i hele kroppen, absolutt alle muskler i kroppen står i helspenn. Sist dette skjedde i Oslo, var jeg hjemme alene og ringte AMK sentralen selv. Men fordi jeg har så store kramper etc, er det vanskelig og snakke helt klart. Jeg ringte, fikk gitt fra meg adresse og telefonnummer etc og trodde alt skulle ordne seg. Fikk da til beskjed at jeg ikke fikk ambulanse fordi jeg ikke forklarte godt nok hva problemet var, og fordi de ikke kunne forstå hva jeg sa!!! (hun gjentok adressen, sp hun må ha forstått noe) Jeg prøvde igjen og forklare at jeg trengte hjelp fort, ga dem t.o.m hvilket sykehus og avd. jeg trengte og komme til, men midt i min forklaring sa damen "Beklager, men jeg forstår ikke hva du prater om. Hvis dette er akutt, dra til legevakten i Oslo eller kontakt fastlegen din" Så la hun på!!! :evil: Aldri har jeg følt meg sååå alene og forlatt som da. Hjertet er jo også som kjent en muskel og krampene går også der så det kan faktisk være dødelig om jeg ikke får hjelp fort nok. SÅ det endte med at jeg lå på sofaen, hylte som en gris til naboen kom (mest sannsynlig for og be meg holde kjeft) og kjørte meg til sykehuset. Etter det flytta jeg fra byen, gikk ikke an og bo der når jeg ikke kan føle meg trygg på at jeg får hjelp når jeg trenger det. Min helt personlige mening er at de som sitter der oppe oppfører seg rimelig arrogant og usympatiske. Norge burde ha en privat ordning i tilleg, som dekkes enten ved at du betaler dem direkte pr år (medlemsskap) eller at det går gjennom en slags forsikring. Jeg har det første alt. her jeg bor nå og det fungerer glimrende. Så snart de får tlf fra mitt nummer, vet de hvor jeg er, hva som feiler meg og hvor jeg trenger og dra. De har også en tjeneste hvor de kommer hjem tol deg og hjelper deg der om mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellen26 Skrevet 4. desember 2002 #47 Del Skrevet 4. desember 2002 Hva om den som trenger hjelp ikke snakker norsk??? Men....russisk? Nei, dette blir for dumt. ALLE- absolutt alle som ringer nodnummer maa faa hjelp. Det er tross alt bedre aa rykke ut med ambulanse noen ganger for mye, enn en gang for lite......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellen26 Skrevet 4. desember 2002 #48 Del Skrevet 4. desember 2002 ...og det er jo et nodnummer vi snakker om. De som jobber der maa forvente aa faa telefoner fra mennesker som er saa skadet at de kanskje ikke greier aa si noen annet enn HJELP........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 4. desember 2002 #49 Del Skrevet 4. desember 2002 Denne saken er gud fader meg helt utrolig!! Jeg håper alarmsentralen får seg ei SKIKKELIG skrape. Og dersom det er en og samme person de har snakka med hele tida, bør de vurdere å gi vedkommende sparken. Jeg håper vi ALDRI får lese slike historier igjen!!! Det går jo ikke an å føle seg trygg, skal det fungere på dette viset. Trifolii Og en ting til... Det er jo ikke pasienten eller pårørendes oppgave å stille diagnose. Ringer det et menneske som antyder spontanabort, og samtidig nevner pustebesvær og bevistløshet, så bør jo de trente folka på 113 kanskje tenke seg om da. Graviditeter utafor livmora er ikke SÅ uvanlig! (Men det blir ikke mindre farlig av den grunn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå