anett2 Skrevet 30. november 2002 #1 Skrevet 30. november 2002 Denne synes jeg var drøy! http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/30/355110.html
Gjest Diva Skrevet 1. desember 2002 #4 Skrevet 1. desember 2002 Jess, da. Typisk AMK på Ullevål. De har hatt slike saker på seg flere ganger tidligere og jeg begynner nå å sette spørsmål ved deres kompetanse i det hele tatt. Jeg blir forbannet og sint og lei meg. 113 skal være et nummer folk kan stole på og ringe til når det er noe GALT! Å oppføre seg slik som de AMK-ansatte gjorde her, er forrykende ille og hårreisende Altså : HVEM får ambulanse da ? Når ikke HUN får det ? Man må tydeligvis være død...... Skulle gjerne slått kloa i de som "feilvurderte" dette, men jobber dessverre ikke på Ullevål lenger..... Grrrr....:evil: :evil: DETTE GÅR IKKE AN! :o
Thea Skrevet 1. desember 2002 #5 Skrevet 1. desember 2002 Jeg ble så sinna da jeg leste det der :evil: Herregud, hva om det hadde vært meg??? Da skulle jeg jaggu saksøkt tomskallene for alt de var gode for. Dustehuer :evil:
Tusenfryd Skrevet 1. desember 2002 #6 Skrevet 1. desember 2002 Heia velferdsnorge Dette har vel ikke så mye med velferdsNorge som med at enkelte mennesker kanskje er plassert i feil jobb. Men nå skal det jo også sies at stort sett så gjør de jobben sin glimrende. Og som Oslo-boer selv, med behov for sykehus og hjelp, familie som har trengt sykehjemsplass, hjemmehjelp etc. så kjenner jeg ikke igjen avisoverskriftene. I familien vår er vi veldig fornøyd med helsetilbudet i Oslo, uavhengig av bydel, vi har alltid fått den hjelpen vi har trengt når vi har trengt den. Nå var det ikke det denne tråden handlet om - men jeg vil si det likevel - for det er veldig mye som fungerer og som vi aldri leser om på førstesiden av avisene. Bare som en påminnelse. Men idioter finnes det alle steder - også i kassa på Rimi. Og ja, jeg er selvsagt veldig glad for at hun det dreide seg om her fikk den hjelpen hun skulle - til slutt.
Silfen Skrevet 1. desember 2002 #7 Skrevet 1. desember 2002 Hadde det vært ÉN person som avviste henne, greit, men her var det snakk om flere personer som ikke oppfattet nøden hun var i. Svangerskap utenfor livmoren er i mange tilfeller dødelig om ikke oppdaget og operert på i tide. Det er da en av de første tingene man skal spørre om ; ER DET MULIGHET FOR AT DU KAN VÆRE GRAVID!!!????? Håper så absolutt de får gjennomgå pga dette, det er utilgivelig!
Gjest care Skrevet 1. desember 2002 #8 Skrevet 1. desember 2002 Denne saken gjorde noe med mine holdninger i forhold til min følelse av trygghet. Jeg tenker: kan jeg stole på at jeg får den hjelpen jeg trenger hvis jeg eller noen av mine kjære familiemedlemmer har behov for ambulande eller lignende. Skremmende.
Catzy Skrevet 1. desember 2002 #9 Skrevet 1. desember 2002 Vi kjenner bare jentenes side av saken. Vi vet ikke hvordan de presenterte problemet i telefonen. Hun som ringte innrømmer å ha vært hysterisk, og mener at de i andre enden skal takle sånt. Da ER det en viss sjanse for at viktig informasjon ikke er kommet fram fra jentenes side. Hvis du hører en lys pipestemme hyle i telefonen at "Venninna mi holder på å døøøøø", og det ikke kommer så veldig mye mer saklig enn det, så er det kanskje lett å tro at det er fjortisjenter som morer seg, selv om det er noe helt annet og mye mer alvorlig på gang. Jeg tror at kommunikasjonen har sviktet i en av de første telefonene, og så har ting bare eskalert i feil retning derfra. Alle nødtelefonene får MANGE tulletelefoner! Og det går ut over folk som disse damene. Noen i min nære familie jobber på AMK. Jeg vet at de får mye rare telefoner, for jeg har jobbet på et kontor ved siden av AMK-sentralen og hørt deres ende. Jeg vet hvordan de jobber, og hvordan de prøver å sile. Og jeg vet at innimellom så får de tyn fra pasienter som går til avisene men en historie som er noe HELT annet enn det som faktisk har skjedd pr. telefon. Jeg sier ikke at dette skjedde med disse jentene, for her har man opptak av den uretten som er blitt begått. Men jeg synes at man skal være litt forsiktig med å henge ut 113 og AMK i alle tilfellene. Her finnes det bevis. Andre ganger skriver avisene om ting som har skjedd i følge pasienter, uten å sjekke det med AMK. (Som har taushetsplikt, og dermed mindre mulighet til å forsvare seg med beviser.) Jeg er enig i at denne saken er tragisk. Men jeg synes ikke man skal stole på alle 113-historier like vel. Og hvor lenge er det siden man sist leste om en sånn tabbe? Det skjer ikke veldig ofte, HELDIGVIS. Så jeg har full tillit til at hvis jeg er syk nok, etter AMK-systemets reglement, så får jeg hjelp derfra. Det er ikke garantert at man faktisk SKAL inn i AMK-systemet for alle plager, det er det ikke kapasitet til. De har sine rettningslinjer, og legevakten og fastlegeordningen har sine. Man kan være uenig i disse rettningslinjene, særlig når man ligger der og har det vondt og stusslig, men de er der av en grunn. Det er ikke for at man ønsker å være kjip, men fordi man må sile mellom alvorlige og mindre alvorlige situasjoner. Noen skal til AMK, noen skal til legevakten. Når silingen går galt, som det må ha gjort her, så blir det lett krise for pasienten. Men i de fleste tilfellene så siler man riktig, selv om det oppleves feil for pasienten. For pasienten er dette en enestående situasjon. For AMK-personalet er det en av mange. De har faktisk mer erfaring med dette enn pasienten, og vet hvor pasienten skal. Catzy
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2002 #10 Skrevet 1. desember 2002 Herregud, får frysninger langt nedover ryggen jeg. At noen ikke kan ta folk på alvor, er jo mest skremmende da. Og det er ikke første gang slikt skjer i Norges land. :evil:
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 1. desember 2002 #11 Skrevet 1. desember 2002 Hvis du hører en lys pipestemme hyle i telefonen at "Venninna mi holder på å døøøøø", og det ikke kommer så veldig mye mer saklig enn det, så er det kanskje lett å tro at det er fjortisjenter som morer seg Jeg er enig med Catzy, jeg tipper at disse 2 jentene ikke presenterte problemet skikkelig og oppførte seg som idiot-fjortiser og dermed ikke ble tatt alvorlig av AMK sentralen. Milla
Cassandra Skrevet 1. desember 2002 #12 Skrevet 1. desember 2002 Nå har jo avisen gjengitt responsen denne jenta fikk da hun ringte 113, og UANSETT hvor hysterisk innringer er, så SKAL personalet på 113 ta ansvar. De skal berolige innringer på en slik måte at de klarer å få frem budskapet sitt skikkelig. Og jeg tenker; hva om en som ringer inn av en eller annen grunn ikke klarer å si noe i det hele tatt? Skal ambulanse da IKKE sendes ut? Jeg mener at ambulanse skal sendes ut så snart det hersker den minste lille mulighet for at mennesket i andre enden er i nød! Dersom noen UTNYTTER 113 tjenesten, eller en av de andre nød nummerene, så synes jeg at det skal få sanksjoner. For mye av den ignoransen som kanskje finnes på disse sentralene skyldes jo at det er mange som ringer inn uten å behøve akutt hjelp. Og DET bør IKKE gå på bekostning av mennesker i nød! Denne saken her synes jeg er HORRIBEL, og jeg håper INDERLIG at det får konsekvenser for dem som var på vakt den dagen!!!
Silfen Skrevet 1. desember 2002 #13 Skrevet 1. desember 2002 Enig med cassandra. Milla: hvordan kan du bare gå ut i fra at de oppførte seg som "idiotfjortiser" ? Hva om det HADDE vært barn som ringte, fullstendig oaniske, hadde ikke de skulle fått hjelp for et alvorlig problem heller, fordi de ikke klarte å legge problemet frem på en saklig og medisinks forståelig måte? Nei, ærlig talt!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 1. desember 2002 #14 Skrevet 1. desember 2002 Det er en mulighet for at disse to jentene oppførte seg som fjortiser. Håper at AMK har samtalen på bånd og at vi får høre hele saken, ikke bare jentenes versjon som jeg er overbevist om ikke bare inneholder sannheter. Milla
Silfen Skrevet 1. desember 2002 #15 Skrevet 1. desember 2002 Det var ikke det jeg spurte om. Hva om noen ringer som ER fjortiser, som ikke klarer å få frem en logisk forklaring på hvorfor de trenger hjelp. Skal de også nektes hjelp om de er meget syke og bli bedt om å skaffe taxi? Er det å ikke klare å gi en medisinsk, logisk begrunnelse på hvorfor man trenger hjelp, nok nok grunn til ikke å hjelpe?
Gjest Starya Skrevet 1. desember 2002 #16 Skrevet 1. desember 2002 Enig med deg Starfish. Sønnen min, riktignok ingen fjortis, vet hvor han ringer for politi, ambulanse eller brannbil. Hva om han en dag våkner og finner en alvorlig syk eller skadet mamma? Skal hans anrop da avvises blankt fordi han kanskje ikke er fattet nok?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 1. desember 2002 #17 Skrevet 1. desember 2002 Hva om noen ringer som ER fjortiser, som ikke klarer å få frem en logisk forklaring på hvorfor de trenger hjelp. Starfish, tenk på hvor mange tulletelefoner som AMK mottar daglig fra såkalte fjortiser som ikke vet bedre. Det er tross alt bare mennesker som også sitter på AMK. Og hvis en er såpass dum at man ikke kan snakke normalt uten å bruke ord som "asså, lissom, kanskje, atte" så får man heller få noen andre til å ringe for en. Milla
Cassandra Skrevet 1. desember 2002 #18 Skrevet 1. desember 2002 Jeg synes ikke det er greit å skylde noe som helst på innringerne her. For uansett hvor hysterisk hun var, så skal ikke en eller flere på 113 svare på den måten som er gjengitt i avisen! Det er respektløst, og ikke MINST farlig! Det gikk faktisk nesten så galt som det kunne gjort! Kvinnen som trengte hjelpen mistet sin ene eggstokk! Skal HUN bære ansvaret for at hun IKKE fikk den hjelpen hun trengte? Skal venninnen hennes bære ansvaret for at hun ikke fikk den hjelpen hun trengte?? Nei, det synes jeg SLETT ikke!! Venninnen gjorde ALT i hennes makt for å skaffe hjelp. Hun fikk IKKE hjelp. Jeg synes det er skremmende. Rett og slett! Og jeg synes det er helt feil å spekulere i om kvinnen som ringte inn var FOR hysteriske til å fortjene å bli hørt. For hysterisk til å kunne få hjelp. Skal ikke mennesker i sjokk få hjelp da?????????? Hysteri er jo et symptom på angst. Sterk redsel. Osv. Jeg tror VELDIG mange av oss hadde vært hysteriske dersom vi følte at vi ikke nådde frem med budskapet vårt. Jeg ANER IKKE hvordan jeg hadde reagert i en krise situasjon. Men jeg har alltid tenkt at; uansett..... hjelp vil jeg få! Jeg er klar over at det ikke alltid er enkelt å sitte på en sentral som skal avgjøre hvem som skal få hjelp og når, men likevel.... selv om de jobber under stressende forhold hvor de har makt til å ta store avgjørelser, så må de ikke glemme evnen til å LYTTE, FORSTÅ, GI RÅD OG VEILEDNING. Det er DET helse og omsorgsyrket går ut på. De som ikke har disse evnene bør nesten finne seg en annen jobb!!
Silfen Skrevet 1. desember 2002 #19 Skrevet 1. desember 2002 Så om en fjortsi er så dum at h*n sier: jeg tror mamman min dør az, hun bare ligger der az, jeg vet assa ikke hva jeg skal gjøre, tror lissom hu er veldig sjuk az. Det vil dermed kvalifisere til å bli nektet øyeblikkelig hjelp? Fordi du er så fin på det, så må også alle andre være det, selv om az, lissom o.l. er en del av språket til mange tenåringer i dag? Så før en fjortis i panikk ringer amk, så må h*n sette seg ned, forfatte hva h*n skal si, for det må jo for all del være riktig, uten spor av fjortisspråk, for at man skal bli gitt den hjelpen man skal ha? Jeg vet godt at amk sliter under telefonoppringninger, har selv hatt en lærer som jobber i amk og som har fortalt mye om hvordan det er. Stiller meg meget tvilende til at hun noen gang ville svart noen som ringte slik som de gjorde i situasjonen i hovedinnlegget. Hva om noen ringer politiet, blir så avbrutt pga voldelig mann som slår, mens linjen fremdeles er åpen. Det kan høres ut som fjortiser som tuller seg, men realiteten er at en kvinne blir slått helseløs. Skal man la vær å sende en bli fordi det kanskje muligens KAN være at det er tull? Eller hva med episoden i Sauda? Sier ikke det seg selv at ting må bli tatt mer alvorlig?
Thea Skrevet 1. desember 2002 #20 Skrevet 1. desember 2002 Jobber man på en AMK sentral har man plikt til å hjelpe, uansett hvor hysterisk innringeren er. Det sier seg sjøl at står man midt oppi en alvorlig ulykke der for eks. mange mennesker er skadet mye blod involvert osv er det ikke alltid like lett å holdet hodet kalt og få frem det budksapet man vil ha frem. Men dette har ansatte på en AMK sentral trening i og de har plikt til å hjelpe uansett!!!!!!!!!!! Du Milla er jo et perfekt eksempel på et menneske som tar avgjørelser på bakgrunn av hva du mener og tror om andre. Og da spiller det ingen rolle hvor mye informasjon du da faktisk har, for når du mener noe så stemmer det automatisk, ikke sant?? Det er mulig det var akkurat slik de tenke på AMK sentralen også, og du ser hvordan det utviklet seg!!!!!!!!!! Nei, uansett hvordan man snur og vender på dette så gjorde AMK sentralen en grov feil og så absolutt ikke jobben sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå