Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 Skal gifte meg en gang neste år (dato ikke satt), og lurer på å ha markblomster i brudebuketten. Er imidlertid redd de ikke vil holde hele dagen... Noen som har erfaringer, evt. tips?
MarianneHR Skrevet 28. april 2006 #2 Skrevet 28. april 2006 Har ei venninne som hadde markblomster i brudebuketten sin. Buketten var veldig fin og holdt seg bra under vielsen og fotograferingen, men etter det ble den slappere. Men hun syntes ikke det gjorde noe, brukte den ikke etter middagen (den stod i vase på bordet under middagen), og hun syntes at litt av sjarmen var at den ikke holdt så lenge.
Mies Skrevet 28. april 2006 #3 Skrevet 28. april 2006 Jeg er utrolig glad i markblomster, og synes absolutt at du kan bruke det i brudebuketten! Men det er ikke til å komme unna at det er en par ting ekstra man må tenke på når man bruker markblomster, primært forde de har lettere for å visne en kjøpeblomster og hageblomster. Her er noen tips, og ja jeg erlitt glad i å skrive lange innlegg NB: en må jo ikke prøve å følge alle disse tipsene dersom en synes det blir styr, det går helt fin å bare plukke på "vanligmåten" også, men gjør du slik som jeg beskriver, så holder en vanlig bukett/oppsats i dagesvis, og brudebuketten skulle kunne holde ut dagen (dersom den står i vann før og etter vielsen da) -Velg riktig slag blomster, det vil si unngå de som drysser med en gang som feks hundekjeks og smørblomst. Tenk også over at enkelte blomster lukter sterkt, som feks ryllik. Husk også på at mange markblomster avgir mer pollen en kjøpeblomster, er du eller din kjære allergisk så velg med omhu. -Sjekk om blomstene har utøy på seg, dersom en blomst har det, så har alle i området det, jeg tenker da spesielt på de sorte små dyrene inni det gule på prestekragen, men også andre blomster kan få biller, og de har du jo ikke lyst på -Plukk blomstene om kvelden eller morgenen, plukk _aldri_ midt i solsteiken! Det aller beste er å plukke i overskyet grått vær, for da "hviler" blomstene, og de tåler da langt bedre å bli klippet fra røttene sine. -La blomstene stå i vann og trekke noen timer før du setter de sammen til bukett, (en fordel, men ikke ufravikelig,) -Plukk med saks/kniv og sett rett i vann, når jeg skal plukke mye blomster så pleier jeg å ha med meg en bøtte med vann og sette de rett i denne, for så å helle mer vann i bøtta når jeg kommer hjem (lettvint og greit). Dersom du plukker med knipemetoden så klipper du bare stilkene med en gang du har en liten bukett og så setter du det i vann. -Dersom du har et valg så er det best å plukke blomster som ikke har stått veldig tørt, er det en tørr sommer så søk de som står i skyggen, disse holder bedre og har klarere farge! -Når blomstene er plukket så la de stå kaldt til de skal brukes, kjeller er supert, eller ute i skyggen er også bra (med mindre det er 30 grader ute da...) -Markblomster er tørstere enn andre blomster, pass på å etterfylle vasene! -Dersom du skal lage oppsatser i oasis så er det enkelte markblomststilker som er for tynne til å stikkes rett i oasis, forstikk med en tynn strikkepinne eller en annen blomsterstilk, og sett så stilken i dette hullet. -Husk at strå og grønt er fint til. Blåbærlyng er veldig pent som grønt, mange av markblomstbladene visner før blomsten, så den kan være fin å bruke i stedet. Det er så mange måter å lage brudebukett på, en mulighet er at du plukker blomstene på torsdag kveld, lar de stå i kjelleren over natten, setter sammen buketten på fredag, binder rundt stilken med en strikk, la den stå i kjelleren i vann. (eller gjør alt på fredag eller fredag/lørdag) Ta buketten opp på lørdag en time før vielsen, få noen til å legge en par runder med tørkepapir rundt stilkene, vet dette, ta en tett god plastpose utenpå, pakk den godt inntil stilkene, og knyt sammen der hvor blomstene begynner å gå ut (der hvor toppen på en vase ville vært). surr rundt dette med silkebånd (rull gjerne på stoff så dekker det fortere) og knyt. Du får da en bukett som holder ut en lang fotoseanse i varm sommersol. Når dere skal spise så tar noen av silkebånd og tørkepapir og setter i vase.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Tusen takk for flott svar!! Har veldig lyst på blå blomster, blåklokker, forglemmegei o.l. Lurer på å så selv, noen som vet om dette fungerer bra?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #5 Skrevet 1. mai 2006 Jeg hadde liljekongvall i min, nydelig, og luktet herlig Den holdt den, den ble satt opp i en oasisholder, da blir det som en kjøpt bukett.
Mies Skrevet 1. mai 2006 #6 Skrevet 1. mai 2006 THar veldig lyst på blå blomster, blåklokker, forglemmegei o.l. Lurer på å så selv, noen som vet om dette fungerer bra? ← For blåklokker er vel avhengig av at du får fatt i frø. Forglemmegei er jo grei å så, og så har du jo sukkererter, de finnes jo i blå-lilla. Kornblomster er blå og enkle å så, veronika og akkeleie er blå og pene, (men stauder). Det finnes masse fint i blått, gå på et hagesendter og finn en fagperson og få vedklommende til å foreslå gode alternativ, husk sesong! Bak på frøpakkene står det om blomsten er egnet for snitt, veldig kjekt! Skal du gifte deg i 2007 så kan du jo prøve deg frem i år koslig sommerprosjekt
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #7 Skrevet 2. mai 2006 Tusen takk for fine svar! Må nok så litt forskjellig i år og se hvordan det fungerer, ja Nok en gang - tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå