Gå til innhold

Oppskrift på amerikansk eplepai

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Fikk så utrolig lyst på eplepai nå, slik ordentlig amerikansk med lokk, sukkersmør-rblanding etc..

Har prøvd en paioppskrift her på KG, men den var litt i overkant søt. Tror det var nesten 4 dl med hvitt/brunt sukker i fyllet...

Så, har du en slik oppskrift? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Du kan fint kutte ned på sukkeret i fyllet i den oppskriften du har, det gjør ingenting. Det kan jeg si helt sikkert uten å ha settoppskriften din. Har gjort det med hell i de fleste oppskriftene mine der det skal være mye sukker.

Gjest gjest1
Skrevet
Du kan fint kutte ned på sukkeret i fyllet i den oppskriften du har, det gjør ingenting. Det kan jeg si helt sikkert uten å ha settoppskriften din. Har gjort det med hell i de fleste oppskriftene mine der det skal være mye sukker.

Ja, kan vel gjøre det, bare håper at det ikke blir tørt.. Paien var ellers veldig god :)

Her er en link til tråden hvor jeg fant oppskriften. Det er den til Nella.

Gjest gjest1
Skrevet

Du kan sikkert nesten halvere sukker mengden og den blir like god, bare mindre søt. Det kommer til å gå helt fint.

Skrevet

Jeg bruker denne oppskriften, en av mine favoritter. Personlig liker jeg den litt søtere enn oppskriften tilsier, men du vil kanskje synes den er bra som den er.

Eplepai

5 dl hvetemel

¼ ts bakepulver

1 ss sukker

125 g smør

1 egg, lettpisket

4-5 ss vann

5-6 røde epler i skiver

1,25 dl sukker

1 ss maisenna

2 ts revet sitronskall

2 ss sitronsaft

½ ts allehånde

¼ ts malt nellik

½ ts kanel

litt melk og sukker til toppen

Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...