Gå til innhold

Blomster til verandakasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er snart på tide å få plante blomster i verandakassen. tidligere har jeg hatt slyngpelargonia, men vurderer om jeg skal finne på noe annet i år...

noen som har noen forslag? vil gjerne ha noe som "henger over kanten", og som ikke krever veldig mye stell...

:blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hengelobelia er jo veldig fine da,og trenger lite stell. (ikke noe kniping,kun vann...) Men det kan kanskje bli litt smått med bare lobelia,så da ville jeg ha valgt ander sommer blomster i tillegg. Kanskje "vanlige" pelargonia. Men det er vel smak og behag her da,mye fint å finne på hagesenter nå da.

Lykke til.

Alial

Skrevet

Husker ikke hva de heter, men i fjor hadde jeg noen, ja de så nesten ut som løvetann, bare mye finere selvfølgelig ;) Med gule og oransje blomster.

De fikk ikke mye vann og holdt seg knall bra.

men det er ikke hengeplanter da..

Syns det er fint med litt farger jeg på denne tiden, vet ikke hva jeg kommer til å kjøpe i år, har ikke kasse, men potter som henger på veggen.

Er litt kos å gå å kikke på hageblomster, vårstemning ;)

Skrevet (endret)

Blomkarse er klatreplante, men den er ganske fin i verandakasse allikevel. :blomst:

Endret av Skravla
Skrevet
Husker ikke hva de heter, men i fjor hadde jeg noen, ja de så nesten ut som løvetann, bare mye finere selvfølgelig ;) Med gule og oransje blomster.

De fikk ikke mye vann og holdt seg knall bra.

men det er ikke hengeplanter da..

Syns det er fint med litt farger jeg på denne tiden, vet ikke hva jeg kommer til å kjøpe i år, har ikke kasse, men potter som henger på veggen.

Er litt kos å gå å kikke på hageblomster, vårstemning ;)

Du tenker nok på Tagetes, eller fløyelsblomst som den heter på norsk.

De er kjempefine og finnes i mange varianter. Men som du sier, ingen hengeplante..

Ifjor hadde jeg klatreblomkarse i kassene og det ble veldig fint, for de hang langt nedover!

Nå har vi akkurat flyttet til nytt hus, og har foreløpig bare veranda i 2.etg. Så jeg må nok ha noe hengende i år også (men har ikke sulla meg til å så enda...)

Gjest Gjesta
Skrevet

I mine har jeg stemor, tagetes, hengelobelia og solhatt.

Jeg elsker margeritter, men mannen min kan ikke fordra dem, så da hopper jeg over de i år, og så kan jeg si neste år at det er så leeeeenge siden vi har hatt det..... :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Trenger blomkarse mye sol?

Jeg har to verandakasser: den ene får kun morgensol i et par timer. Den andre har sol fra 11-12 til sola går ned (blir veldig varmt der denne står.) Hvilke blomster passer i disse?

Gjest Gjest
Skrevet

sår man blomkarse selv eller kjøper man ferdige blomster?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
sår man blomkarse selv eller kjøper man ferdige blomster?

Så selv du. Har sett et par ganger at noen selger ferdig spirte frø, (vil jeg kalle det i hvert fall) totalt unødvendig spør du meg.

Bare kjøp en pose med de som passer for deg, putt dem i den potta eller kassa du vil ha dem i (etter at du har fylt potta/kassa med jord, vel å merke ;) ), vann godt og vent i to uker, så har du like store planter som de du får kjøpt.

Blomkarse trives forøvrig best når de får litt "dårlig behandling", dvs tørke godt og lite gjødsel. Da blomstrer de mest. Får de masse vann og gjødsel, blir det stort sett bare veldig fine, grønne blader :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg for min del har litt dårlig erfaring med blomkarse. Det er riktignok lett å få plantene til å gro, men når jeg har sådd blomkarse har plantene blitt overfylte med lus. Ikke veldig hyggelig å ha på balkongen.

Jeg vil anbefale surfina. Det er blomster som henger over kanten, og de blomstrer hele sommeren hvis du kniper av blomstene etterhvert som de visner.

Her kan du se hvordan surfina ser ut: http://www.lwg.bayern.de/gartenbau/zierpfl...576/schr007.jpg

Skrevet

nå har jeg vært og kjøpt blomkarsefrø :)

-men så så jeg den kommentaren om lus :forvirret:

noen andre som kan bekrefte/avbekrefte det? evt. komme med noen forslag til hvordan jeg kan unngå lus?

Gjest Binna
Skrevet

Hva med jordbær? Du får kjøpt det som hengeplanter..

Skrevet
nå har jeg vært og kjøpt blomkarsefrø  :)

-men så så jeg den kommentaren om lus  :forvirret:

noen andre som kan bekrefte/avbekrefte det? evt. komme med noen forslag til hvordan jeg kan unngå lus?

Jeg har aldri vært plaget av lus på blomkarse hvertfall.. Kanskje det kommer litt an på hvor en bor? Roser er det eneste jeg har hatt lus på..

Skrevet

Blomkarse er veldig enkle, og jeg har aldri hatt lus på dem.

Til 17. mai vil jeg ha margeritter.

Hvilke planter liker seg best i verandakasser?

Noen som ikke tørker så fort (for det er veldig mye sol på mine).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...