Gå til innhold

nytt kjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe Ikea kjøkken, og vil gjerne ha benkeplate i granitt. Hvordan gjør jeg dette? Skal ikke montere kjøkkenet selv, men få det oppsatt fra ikea, monterer de benkeplata også, selv om det er fra en annen leverandør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke kjøpe benkeplata fra ikea?

Da trur jeg ikke du kan regne med det, men hvis du spør så hjelper de deg kanskje forde.

Skrevet

De monterer nok 'hva som helst'.

Hør med de ang. oppmåling - vil tro det evnt. er lurt å måle opp etter at kjøkkenet er montert for å få den akkurat passe.

Skrevet

hvis du skal kjøpe granitt benke plate, så anbefaler jeg at du bruker de du kjøper platen av. når vi kjøpte vårt kjøkken fra ikea monterte vi det selv, når vi var ferdig, kom de fra der vi kjøpte steinen og målte opp og monterte . du må betale litt ekstra men da stemmer målene og er det noe galt da når det er de som måler så er det de som må fikse opp,viss ikke er det deg og det kan fort bli dyrt når det er stein det er snakk om.

mvh Tina :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for gode råd Tina. Har du noen tips hvem som selger/leverer og evt. pris?? Bor på vestlandet da.... :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Tusen takk for gode råd Tina. Har du noen tips hvem som selger/leverer og evt. pris?? Bor på vestlandet da....  :)

Svarer selv om jeg ikke er Tina.

Vestlandet er stort, med flere leverandører. Bor du i Bergensomådet så vil jeg anbefale Åsane stein. Vi har benkeplate i granitt som er kjøpt hos dem, og de gjorde en bra jobb hos oss.

Ellers er det flere leverandører, bl.a. sæthre stein, men dem finner du på gule sider. bare å søke på granitt...

Det er nesten et must å la leverandøren stå for monteringa, da blir det garantert riktig og dere får ingen ekstra utlegg om det er målt feil.

Skrevet

Det høres lurt ut å la leverandøren montere benkeplate. Men for ordens skyld: ikea bruker eksternt firma til montering. Jeg antar at de tar timepris, i alle fall for det som ikke er kjøpt på ikea, så de monterer nok det du vil.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi bor i Stavanger, og har ikke overtatt huset enda. Holder det med tegninger, elle bør målene taes på selv kjøkkenet?? evt hvor lang tid tar det å få plata levert?

Takk for godt råd, hadde ikke tenkt på dette i det hele tatt. :)

Skrevet

Dersom tegningene har riktig målestokk burde de holde. Det er jo litt vanskelig å måle et kjøkken som ikke er der enda. For du vil vel helst ha levert kjøkken og benkeplate omtrent samtidig? De målene du har tatt på kjøkkenet burde holde til benkeplata også. Du vet jo hva du skal ha av skap og foringer?

Aner ikke noe om levering, for jeg har ikke slik benkeplate selv, og det varierer sikkert fra butikk til butikk og utfra type stein, størrelse osv. Da må du nesten spørre den du vil kjøpe fra.

Gjest -eline-
Skrevet

Har ingen erfaring med dette annet enn at jeg har tatt *mange* mål av rom, noe som bygges og noe som er på papiret er sjelden 100% korrekt. Har hatt tegninger fra arkitekten i hånd og stått med lasermåler på stedet og målt og det har ikke stemt 100% overens nei. Skal jo ikke så mye til for at en slik plate er for liten: et kjøkken som er 0.3cm mindre enn tegninga, og en foring mellom skap som har blitt større enn det man anslo...

Ta kontakt med firmaet som skal levere platen, de har nok vært borti denne problemstillingen.

Gjest Gjest
Skrevet

vi brukte bryne naturstein. de hadde kjempe bra service ,og de leverer rundt om kring i hele distriktet. vi er i allefall kjempe fornøyd. :)

Tina

Gjest Gjest
Skrevet

Målene MÅ taes etter at kjøkkenet er montert. Hvis rommet ikke er helt perfekt i vater og lodd og med 100% riktige vinkler ender du opp med ei benkplate som ikke passer. Det er ikke bare å sage til ei granittplate som ikke passer helt...

Det firmaet vi brukte sørga for å ha ei plate i riktig størrelse, og hadde satt av tid til å sage den til når kjøkkenet vårt var klart for måltaging. Det tok bare et par dager fra skapene var montert til benkeplata kom i hus.

Det er da bare å ta kontakt med et steinfirma for å få svar på det du lurer på ang levering etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...