Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 Jeg lurer litt på om det er noen alenemødre/fedre som feirer høytider alene sammen med barna sine, eller om de alltid er samlet med resten av familien eller venner. Forventer man som enslig mor/far at foreldrene/søsken alltid legger planer slik at den enslige moren/faren alltid inkluderes, eller feirer man høytider sammen med foreldre feks annet hvert år.
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 28. april 2006 #2 Skrevet 28. april 2006 Det mest vanlige er vel at barna er hos mor annenhvert år, og hos far annenhvert år. Å da legger vel de fleste foreldre opp høytidsfeiringene etter som det passer seg for sin familie. Vi har fått ordnet det sånn at vi har mitt barn og samboers barn samtidig under høytider. Vi legger også opp til våre tradisjonelle feiringer når vi har barna. Siden samboer å jeg begge har skiftarbeid så har vi muligheten til å jobbe de gangene vi ikke har barna. En veldig grei løsning for oss, men enhver familie må legge opp løpet som det passer for dem. I enkelte tilfeller klarer mor og far å feire høytidene sammen, noen feirer med sine familier, mens andre igjen feirer alene sammen med barna. Man må bare finne det løsningen som fungerer best for sin familiesituasjon som alle kan trives med.
Ellisiv Skrevet 28. april 2006 #3 Skrevet 28. april 2006 Jeg og barnas far har barna annenhver jul og påske. Den jula de er hos meg feirer vi i lag hos min mor. Jeg forventer ikke at hun skal invitere oss, men jeg vet at hun ikke ville vært foruten oss i jula. Det har aldri blitt stilt spørsmål ved det heller. Hun regner alltid oss med og liker å lage til stor familiejul. Hadde vi ikke blitt invitert til henne hadde jeg laget egen tradisjon på feiringa i lag med barna... selv om jeg nok hadde syntes det var forferdelig trist. I påska derimot har vi ikke samme tradisjoner på å feire i lag. Jeg bruker å feire påska med ei venninne som også er aleneforsørger, og det er en fin tradisjon
Hiawata- Skrevet 28. april 2006 #4 Skrevet 28. april 2006 Min samboer har to barn fra et tidligere forhold.... Barna er hos oss og hos mor annenhvert år i høytider. De har delt omsorg, en uke hos hver av foreldrene. Så I jula, nyttår, påske osv, deler vi opp høytidsdagene i to, så er de litt halve hver. avhengi om man skal reise bort o.l. Før jeg ble sammen men min kjære og mor til barna heller ikke hadde en annen mann, var ungene et år hos ham i høytidene og andre året hos mor. Men jeg vet om aleneforeldre som har feiret høytider sammen for barnas del. Men det er vel avhengi av hvordan forhold mor/far har etter brudd om de er venner eller uvenner. Og alder på barna osv. Om man bor nært hverandre eller ikke. Men det er et veldig fåtall jeg vet om som har feiret høytider sammen men exen og barna. Som regel deler de men annenhvert år.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #5 Skrevet 28. april 2006 I over 10 år feiret jeg julaften og 1. juledag med eksen. Nå vil han ikke. Da er ordningen annenhver jul/nyttårsaften. Siden jeg ikke har slekt som det er naturlig å feire julaften med så blir det kun ungene og meg. Hadde jeg hatt nære slektninger så ville jeg funnet det naturlig å feire julaften med de. Påsken har vi ingen tradisjoner med. Vi er som regel bare hjemme.
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2006 #6 Skrevet 28. april 2006 Jeg lurer litt på om det er noen alenemødre/fedre som feirer høytider alene sammen med barna sine, eller om de alltid er samlet med resten av familien eller venner. Forventer man som enslig mor/far at foreldrene/søsken alltid legger planer slik at den enslige moren/faren alltid inkluderes, eller feirer man høytider sammen med foreldre feks annet hvert år. ← Jeg lurer litt på om det er noen gifte/samboende foreldre som feirer høytider alene sammen med barna sine, eller om de alltid er samlet med resten av familien eller venner. Forventer man som gifte/samboende foreldre at foreldrene/søsken alltid legger planer slik at den de gifte/samboende foreldrene alltid inkluderes, eller feirer man høytider sammen med foreldre feks annet hvert år?
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #7 Skrevet 28. april 2006 Begge mine barn er hos meg i alle høytider, og vi feirer alltid sammen med hele min familie.
Gjest allium Skrevet 28. april 2006 #8 Skrevet 28. april 2006 Vi har alltid feiret hele familien samlet, så det har ikke vært noe problem. Men jeg ville nok følt det litt tungt å sitte alene med barna på julaften, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå