Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #21 Skrevet 29. april 2006 gjett. fordi de er utenlandske. en del av dem har nok en ganske lang vandelsattest også. ← Ja, nesten alle utenlandske har vandelsattest. Spesielt de med høy utdannelse.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #22 Skrevet 29. april 2006 Når det gjelder det etnisk norske versus det ikke-etnisk norske er ståa slik at statistikk viser at de med 'unorsk' navn sliter _ekstra_ med å få jobb. De har altså alle dine/mine problemer + at de puttes inn i en egen problemkategori, der usikkerhet ang. språk, tilpasningsevne o.l. stigmatiserer dem før de en gang når startlinja. Ellers vil jo tilgangen på jobbtilbud avhenge av bransje og konjunktur; men mennesker med annen etnisk bakgrunn taper altså over tid, og i alle bransjer. ← Du har forstått det. De har samme problem som kvinner hadde for noen år tilbake, da de søkte seg ut i jobb i typiske manneyrker. Selvfølgelig er noen avslag reelle og gitt på en generell begrunnelse som andre etniske nordmenn, men mange blir som nevnt tidligere bare kastet rett ut av bunken på grunn av navnet. gjett. fordi de er utenlandske. en del av dem har nok en ganske lang vandelsattest også. ← Mener du seriøst at det er derfor en horve høyt utdannede mennesker ikke får jobb? Klarer du seriøst å påstå at du tror den egentlige grunnen til at "innvandrere" ikke får jobb fordi de har kriminelt rulleblad?
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #23 Skrevet 29. april 2006 - Noen har ikke utdannelse eller erfaring - Noen kan ikke dokumentere sin utdannelse eller erfaring - Noen har utdannelse som ikke er godkjent i Norge. (som tannlege-eksempelet over) - Noen har utdannelse som ikke kan brukes i Norge (liten vits å være høyt utdannet innen Argentinsk skatterett f.eks) - Noen har rulleblad - Noen har ikke referanser - Noen har ikke språkkunnskaper (først og fremst norsk, men i mange yrker kreves jo også engelsk og fransk/tysk/spansk) - Noen har en uakseptabel holdning til kvinnelige kollegaer/sjefer - Noen har en uakseptabel holdning til arbeidstid, autoriteter, plikter - Noen har en uakseptabel framtoning/oppførsel/innstilling.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #24 Skrevet 29. april 2006 Typisk!! Med en gang innvandrere får litt problemer kan de bare skrike opp om rasisme så får de viljen sin!!! Mange nordmenn som sliter med å få jobb også, da er det bare latskap......... Hyklere!
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #25 Skrevet 29. april 2006 - Noen har ikke utdannelse eller erfaring - Noen kan ikke dokumentere sin utdannelse eller erfaring - Noen har utdannelse som ikke er godkjent i Norge. (som tannlege-eksempelet over) - Noen har utdannelse som ikke kan brukes i Norge (liten vits å være høyt utdannet innen Argentinsk skatterett f.eks) - Noen har rulleblad - Noen har ikke referanser - Noen har ikke språkkunnskaper (først og fremst norsk, men i mange yrker kreves jo også engelsk og fransk/tysk/spansk) - Noen har en uakseptabel holdning til kvinnelige kollegaer/sjefer - Noen har en uakseptabel holdning til arbeidstid, autoriteter, plikter - Noen har en uakseptabel framtoning/oppførsel/innstilling. ← Du glemte de som ikke en gang får vist hvem de er fordi navnet på søknaden fører til at den kastes i søpla...
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #26 Skrevet 29. april 2006 Typisk!! Med en gang innvandrere får litt problemer kan de bare skrike opp om rasisme så får de viljen sin!!! Mange nordmenn som sliter med å få jobb også, da er det bare latskap......... Hyklere! ← Ja, det er mange nordmenn som sliter, men det er blitt bevist gang på gang at søknader sendt av personer med utenlandsk navn ikke en gang vurderes, kun på grunn av navnet. Ved ett tilfelle skiftet en mann navn til et norskklingende navn og da strømmet det på med intervjuer. Det er vel mest korrekt at søkerne velges ut pga kompetanse, ikke navn?
Gjest Sukkerert Skrevet 29. april 2006 #27 Skrevet 29. april 2006 Når jeg blir sjef, skal jeg ansette masse utlendinger. Firmaet mitt kommer til å gå bra med et lass med meget godt kvalifiserte utlendinger som det bare er jeg som vil ha. :D
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #28 Skrevet 29. april 2006 Når jeg blir sjef, skal jeg ansette masse utlendinger. Firmaet mitt kommer til å gå bra med et lass med meget godt kvalifiserte utlendinger som det bare er jeg som vil ha. :D ← Jeg har tenkt samme tanken.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #29 Skrevet 29. april 2006 - Noen har ikke utdannelse eller erfaring - Noen kan ikke dokumentere sin utdannelse eller erfaring - Noen har utdannelse som ikke er godkjent i Norge. (som tannlege-eksempelet over) - Noen har utdannelse som ikke kan brukes i Norge (liten vits å være høyt utdannet innen Argentinsk skatterett f.eks) - Noen har rulleblad - Noen har ikke referanser - Noen har ikke språkkunnskaper (først og fremst norsk, men i mange yrker kreves jo også engelsk og fransk/tysk/spansk) - Noen har en uakseptabel holdning til kvinnelige kollegaer/sjefer - Noen har en uakseptabel holdning til arbeidstid, autoriteter, plikter - Noen har en uakseptabel framtoning/oppførsel/innstilling. ← Bare nevner at det er ganske mange etniske nordmenn som går rundt med ubrukelig utdannelse Resten av argumentene passer også godt tvers over fjøla, uansett etnisitet.
punktom Skrevet 30. april 2006 #30 Skrevet 30. april 2006 Gjest_terje_* og Lemming Det er nettopp derfor viktig med slike redegjørelser på hvorfor man ikke fikk jobb! Et svar om at du ikke er kvalifisert og den andre er bedre kvalifisert (og hvorfor) er også et svar. Ok, da kan jeg selv gjøre noe med det, studere litt til eller få en erfaring fra andre plasser. Da vet jeg at årsaken ligger i meg, og jeg (!) kan selv endre det, og derfor har jeg (!) likevel kontroll på denne situasjonen. Tror det ville vært i i hvertfall litt vanskeligere å gi avslag dersom lovverket krevde slike forklaringer fra arbeidsgivere! ← Ja, for dette er jo en fornøyelig jobb for bedrifter som får flere tusen søkere på noen få stillinger. Får du ikke noen tilbakemelding på søknaden din så var den ikke god nok. Det er ditt problem, og det er ikke bedrifters jobb å hjelpe deg til å bli en bedre søknadsskriver. Aetat kan hjelpe deg med det. Har du blitt innkalt til intervju derimot, er det vanlig å få en tilbakemelding på hvorfor du ikke fikk jobben.
Lemming Skrevet 30. april 2006 #31 Skrevet 30. april 2006 Ja, for dette er jo en fornøyelig jobb for bedrifter som får flere tusen søkere på noen få stillinger. Får du ikke noen tilbakemelding på søknaden din så var den ikke god nok. Det er ditt problem, og det er ikke bedrifters jobb å hjelpe deg til å bli en bedre søknadsskriver. Aetat kan hjelpe deg med det. Har du blitt innkalt til intervju derimot, er det vanlig å få en tilbakemelding på hvorfor du ikke fikk jobben. ← Men som konstatert gang på gang - mange arbeidsgivere åpner ikke søknaden engang, de bare kaster den rett i søpla fordi de ser at avsenderen har et unorskt navn. Søknaden kan være knallgod, man kan snakke flytende norsk, og man kan ha langt mer kompetanse i yrket sitt enn noen av de andre søkerne - og likevel ikke få jobben. Fordi søknaden blir kasta usett i søpla.
punktom Skrevet 30. april 2006 #32 Skrevet 30. april 2006 Men som konstatert gang på gang - mange arbeidsgivere åpner ikke søknaden engang, de bare kaster den rett i søpla fordi de ser at avsenderen har et unorskt navn. Søknaden kan være knallgod, man kan snakke flytende norsk, og man kan ha langt mer kompetanse i yrket sitt enn noen av de andre søkerne - og likevel ikke få jobben. Fordi søknaden blir kasta usett i søpla. ← Dette var en kommentar til din kommentar til terje (som jeg antar ikke heter Ali i søknadene sine).
Gjest Gjesta Skrevet 30. april 2006 #33 Skrevet 30. april 2006 Jeg har en kamerat som kommer fra Algerie. Han har høy utdannelse og snakker bra norsk. Han søkte på jobber i over 3 år uten engang å få komme til et neste intervju. Mange av jobbene han søkte på var han overkvalifisert til. Så skiftet han etternavn til et typisk norsk navn. I løpet av et par måneders tid etter navneskiftet, hadde han fått fast arbeid. Så jeg tror ikke det bare er innvandrerne som syter og klager, det er nok sannhet i det at utlendinger ikke er ønsket av arbeidsgivere.
Gjest gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #34 Skrevet 1. mai 2006 gjett. fordi de er utenlandske. en del av dem har nok en ganske lang vandelsattest også. ← Nå var det jo snakk om de med høy utdannelse, var det ikke? Tviler på at de har "ganske lang vandelsattest" som du kaller det...
Gjest T. Raadstarter Skrevet 1. mai 2006 #35 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har en kamerat som kommer fra Algerie. Han har høy utdannelse og snakker bra norsk. Han søkte på jobber i over 3 år uten engang å få komme til et neste intervju. Mange av jobbene han søkte på var han overkvalifisert til. Så skiftet han etternavn til et typisk norsk navn. I løpet av et par måneders tid etter navneskiftet, hadde han fått fast arbeid. Så jeg tror ikke det bare er innvandrerne som syter og klager, det er nok sannhet i det at utlendinger ikke er ønsket av arbeidsgivere. ← Jeg tror det er mange små sammenfallende omstendigheter som gjør at arbeidsgivere filtrerer bort søknadene, enn ren rasisme/xenofobi. Det er på mange måter minste motstands vei som følges iom. at arbeidsgiver har muligheten til å velge bort elementer som (forutsatt, og projisert - ikke realitetsbasert) vil ha en offset til resten av bedriftens ansatte hva angår samarbeidskultur og 'workflow'. Dette stemmer ikke, siden nordmenn flest faktisk er ganske åpne for kulturelle impulser, også på jobben. Der har vi igjen for å ha hatt en utadvendt og åpent samfunnsliv med etnisk norske studenter i mange land, og et næringsliv som er internasjonalt. Man er altså en smule forutinntatt på Personalavdelingen, og begivenhetene de siste årene har nok ikke hjulpet på det. Jeg er usikker på om anonymisering av søknader er veien å gå - har mer tro på en generell holdningsendring hva angår multikultur. Der har vi kanskje noe å lære av amerikanerne. Når de blir kvitt Bush, vel og merke
Søtpotita Skrevet 1. mai 2006 #36 Skrevet 1. mai 2006 Det kan jo vera så enkelt at ei utdanning tatt i utlandet er anleis enn ei som er tatt her i Noreg. Ofte er det snakk om kva som vil gi ein minst mogleg kostnadar (i form av pengar og tid).
Søtpotita Skrevet 1. mai 2006 #37 Skrevet 1. mai 2006 Du glemte de som ikke en gang får vist hvem de er fordi navnet på søknaden fører til at den kastes i søpla... ← Sjølv om dette var eit tilfelle, betyr det ikkje at dette skjer KVAR gong! Det finst mange høgt utdanna som slit med å få jobb, både nordmenn og innvandrarar. Er så lei av å alltid høyra at alt er rasediskriminering. Håpar inderleg ikkje at det blir kvotar der visst mange skal ha utanlandsk bakgrunn, for DET er diskriminering. Det same med at det skal vera visst mange kvinner. Den som er best egna (i form av personlege eigenskapar og faglege kvalitetar) bør få jobben uansett rase og kjønn. Og dette trur eg faktisk dei aller fleste arbeidsgivarar tek hensyn til når dei velg kven dei vil ansetta. Det ein høyrer om i media er ofte kun enkelttilfeller.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2006 #38 Skrevet 2. mai 2006 Det kan jo vera så enkelt at ei utdanning tatt i utlandet er anleis enn ei som er tatt her i Noreg. ← Det gjelder også de som har utdannelse fra Norge. Sjølv om dette var eit tilfelle, betyr det ikkje at dette skjer KVAR gong! Det finst mange høgt utdanna som slit med å få jobb, både nordmenn og innvandrarar. Er så lei av å alltid høyra at alt er rasediskriminering. Håpar inderleg ikkje at det blir kvotar der visst mange skal ha utanlandsk bakgrunn, for DET er diskriminering. Det same med at det skal vera visst mange kvinner. Den som er best egna (i form av personlege eigenskapar og faglege kvalitetar) bør få jobben uansett rase og kjønn. Og dette trur eg faktisk dei aller fleste arbeidsgivarar tek hensyn til når dei velg kven dei vil ansetta. Det ein høyrer om i media er ofte kun enkelttilfeller. ← Dette var ikke kun et tilfelle. Jeg sier ikke at det skjer hver gang, men det er vist gang på gang. Helt enig i at kvalifikasjoner er det viktigste når man ansetter, men jeg er ikke like sikker som deg i at det faktisk er tilfelle overalt. (Jeg vil presisere at jeg også er i mot å kalle alt for diskriminering, men når søknader ikke vurderes KUN basert på søkerens navn mener jeg at det helt klart er diskriminering.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå