Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 "Innvandrere i Norge er blant de høyest utdannede i verden. Fire av ti har høyere utdanning, men mange sliter likevel med å få seg jobb." http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/5641797.html Likestillingsministeren er overrasket over tallene og mener folk flest har inntrykk av at innvandrere ikke har utdanning. Hvorfor får de ikke jobb?
Malama Skrevet 28. april 2006 #2 Skrevet 28. april 2006 fordi de er utenlandske. Du har vel hørt historien om han med høy utdannelse som søkter på jobb etter jobb uten å komme på intervju, helt til han på pur F byttet til et "helnorsk nvn" (navneendringerer jo stort sett lovlig, om man ikke går etter beskyttede navn, så å gå fra Muhammend Rijah til Ole Hansen (tilfeldig valgte navn fra mitt hode nå) på en dag er helt lov det) Og derved fikk intervju-inkalling på rappen? De som skal ansette folk her i landet foretrekker nordmenn. Enda det ikke er lov å diskriminere. Så gjøres det. Selvsagt. "like barn leker best"? Det er synd. Men det er dessverre sant.
Gjest Gjest_Terje_* Skrevet 28. april 2006 #3 Skrevet 28. april 2006 Jeg har også meget høy utdanning og er 100% norsk. Hvorfor får ikke jeg jobb? Hva kan jeg bruke som unnskyldning når folk spør om hvorfor jeg ikke har jobb? På forhånd takk.
Gjest gjest1 Skrevet 28. april 2006 #4 Skrevet 28. april 2006 Det forekommer dessverre at søknader og CV'r med utenlandske navn går rett i søpla uten at de blir vurdert en gang. Dette gjelder jo også norskfødte med utenlandske navn. Haymer fra CashCab foreksempel, født i Trysil og er norsk som noen, men har spansk far. Han sier det selv; Haymer Valenzuela Molinar er ikke et navn som tiltaler norske arbeidsgivere. Så han har sitt eget firma og gjør det bra.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #5 Skrevet 28. april 2006 Gjest_Terje_*, kanskje du ser ut som en utlending (spøk). Selvsagt, kan det jo også være andre ting. Veldig banalt, men det er jo også avhengig av hva slags utdanning du har og hva slags jobb du er interssert i
Gjest Gjest_Terje_* Skrevet 28. april 2006 #6 Skrevet 28. april 2006 Neida, ser ikke ut som en utlending. Ville bare minne folk på at verden er ikke svart/hvitt. Det er mange nordmenn som også sliter veldig med å få jobb, så da er det kanskje ikke så rart de med en ukjent utdannelse fra ett annet land (og kanskje ikke så bra norsk-kunnskaper) sliter også. Personlig har jeg sikkert sendt over 300 søknader, og vært på 3 intervjuer, og det ser ikke ut som om jeg er alene dessverre. http://stavrum.nettblogg.no/210206073841_r..._i_praksis.html
vitaminC Skrevet 28. april 2006 #7 Skrevet 28. april 2006 (endret) Neida, ser ikke ut som en utlending. Ville bare minne folk på at verden er ikke svart/hvitt. Det er mange nordmenn som også sliter veldig med å få jobb, så da er det kanskje ikke så rart de med en ukjent utdannelse fra ett annet land (og kanskje ikke så bra norsk-kunnskaper) sliter også. Personlig har jeg sikkert sendt over 300 søknader, og vært på 3 intervjuer, og det ser ikke ut som om jeg er alene dessverre. http://stavrum.nettblogg.no/210206073841_r..._i_praksis.html ← hei! Jeg forstår hva du mener, klart nordmenn sliter også med å få jobb. Så jeg tror at dette problemet har to aspekter. Du sier kanskje, kanskje ikke bra norsk-kunnskaper... Poenget er at i en del tilfeller får man ikke sjanse til å vise hva man har av ressurser en gang. En annen sak at når man emigrerer til et annet land, har man ofte ingen nettverk, lite penger... Så det å ha en jobb kan bety mye mer og noe annet. Å ha eller ikke ha en jobb henger også sammen med tilpasning og tilhørighet til det norske samfunnet. Jeg har ofte et inntrykk at når en stilling lyses ut, vet arbeidsgiveren allerede hvem som skal få den. Handler dette da både om diskriminering og korrupsjon (vet ikke om begrepet "korrupsjon" er på sin plass her )? Endret 28. april 2006 av vitaminC
Prinsesse på erten Skrevet 28. april 2006 #8 Skrevet 28. april 2006 Det er bare utrolig trist at velutdannede mennesker er uten jobb - det være seg om de er etisk norske eller om de har innvandrer bakgrunn. Det blir grov sløsing av verdifulle ressurser. Tror nok mange befrifter vegrer seg fordi de er redd for kulturkrasj mellom ansatte eller mellom kunder og ansatte.
Gjest Gjest_terje_* Skrevet 28. april 2006 #9 Skrevet 28. april 2006 Poenget er at i en del tilfeller får man ikke sjanse til å vise hva man har av ressurser en gang. Så det å ha en jobb kan bety mye mer og noe annet. Å ha eller ikke ha en jobb henger også sammen med tilpasning og tilhørighet til det norske samfunnet. ← Dette gjelder selvfølgelig personer som er født og oppvokst i Norge også. Men tviler overhodet ikke på at det kan være fryktelig vanskelig å få jobb som innvandrer, spesielt hvis man ikke kan språket. Men reagerer litt på slike uttalelser som dette: - På fem av ti jobbsøknader jeg sendte etter at jeg var ferdig cand.mag., ble jeg ikke innkalt til intervju engang. Jeg følte at jeg var godt nok kvalifisert for jobben jeg søkte, men fikk bare brev om at «stillingen er besatt». Da er det noen holdninger i arbeidsmarkedet som ikke er så sunne, sier Rafiq. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106386 Men personlig tror jeg dette sitatet sier mye om politikere, og lite om innvandrere.
Prinsesse på erten Skrevet 28. april 2006 #10 Skrevet 28. april 2006 Dette gjelder selvfølgelig personer som er født og oppvokst i Norge også. Men tviler overhodet ikke på at det kan være fryktelig vanskelig å få jobb som innvandrer, spesielt hvis man ikke kan språket. Men reagerer litt på slike uttalelser som dette: - På fem av ti jobbsøknader jeg sendte etter at jeg var ferdig cand.mag., ble jeg ikke innkalt til intervju engang. Jeg følte at jeg var godt nok kvalifisert for jobben jeg søkte, men fikk bare brev om at «stillingen er besatt». Da er det noen holdninger i arbeidsmarkedet som ikke er så sunne, sier Rafiq. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106386 Men personlig tror jeg dette sitatet sier mye om politikere, og lite om innvandrere. ← Hmmm. Sendte sikkert 30 søknader før jeg kom på første intervju.... Men det var for et par år siden da det var betraktelig dårligere tider enn nå. Synes egentlig ikke det er så ille å komme på 5 av 10 intervjuer. Da hadde jeg vært godt fornøyd, jeg.... Men det jeg reagerer på er at han på de andre jobbene ikke fikk brev om at søknad var mottatt. Det er vanlig høflighet, synes jeg...
Gjest Gjest_terje_* Skrevet 28. april 2006 #11 Skrevet 28. april 2006 Men det jeg reagerer på er at han på de andre jobbene ikke fikk brev om at søknad var mottatt. Det er vanlig høflighet, synes jeg... ← Ja, men det er ikke rom for høflighet i arbeidslivet. Å ikke få svar på mottatt søknad er relativt vanlig. Det samme gjelder å ikke få beskjed om man at man ikke får en jobb.
vitaminC Skrevet 28. april 2006 #12 Skrevet 28. april 2006 Gjest_terje_* Lurte bare på om du har noen gang spurt om redegjørelse for hvorfor du fikk avslag? Kan man kreve sånt?
Gjest Gjest_terje_* Skrevet 28. april 2006 #13 Skrevet 28. april 2006 Gjest_terje_* Lurte bare på om du har noen gang spurt om redegjørelse for hvorfor du fikk avslag? Kan man kreve sånt? ← Nei det har jeg aldri gjort. Men går ut i fra at jeg ikke har fått jobber fordi andre søkere har vært dyktigere enn meg, hatt lengre erfaring, har hatt en utdanning som kanskje passer bedre til jobben enn min eller de har hatt f.eks. flere enn en mastergrad eller en doktorgrad. Men jeg føler vel egentlig at jeg ikke kan skylde på andre enn meg selv for at jeg ikke har fått jobb. Jeg må selv ta ansvar for meg selv, og har andre bedre kvalifikasjoner så får jeg heller ta en utdannelse i tillegg eller noe sånt. Selv om det er utrolig vanskelig å motivere seg til flere år på skolebenken...
Lemming Skrevet 28. april 2006 #14 Skrevet 28. april 2006 Dette er trist, men sant. Jeg tror det er flere faktorer som spiller inn.. -som nevnt over; Alt for mange ønsker ikke å ansette utlendinger, og kaster CV og jobbsøknad usett i søpla. En annen viktig ting er at det i mange land settes lavere "krav" til å regnes som høyere utdannet.. En dame her i kommunen, for eksempel, har laget myyye kvalme fordi hun ikke får jobb som tannlege. Hun har høyere utdanning i "sitt" land, men etter norske standarder har hun ikke mer utdanning enn at hun kan jobbe som tanntekniker..
vitaminC Skrevet 28. april 2006 #15 Skrevet 28. april 2006 (endret) Gjest_terje_* og Lemming Det er nettopp derfor viktig med slike redegjørelser på hvorfor man ikke fikk jobb! Et svar om at du ikke er kvalifisert og den andre er bedre kvalifisert (og hvorfor) er også et svar. Ok, da kan jeg selv gjøre noe med det, studere litt til eller få en erfaring fra andre plasser. Da vet jeg at årsaken ligger i meg, og jeg (!) kan selv endre det, og derfor har jeg (!) likevel kontroll på denne situasjonen. Tror det ville vært i i hvertfall litt vanskeligere å gi avslag dersom lovverket krevde slike forklaringer fra arbeidsgivere! Endret 28. april 2006 av vitaminC
Gjest Gjest_terje_* Skrevet 28. april 2006 #16 Skrevet 28. april 2006 Hmm, sant det. Får spørre neste gang.
Lemming Skrevet 28. april 2006 #17 Skrevet 28. april 2006 Gjest_terje_* og Lemming Det er nettopp derfor viktig med slike redegjørelser på hvorfor man ikke fikk jobb! Et svar om at du ikke er kvalifisert og den andre er bedre kvalifisert (og hvorfor) er også et svar. Ok, da kan jeg selv gjøre noe med det, studere litt til eller få en erfaring fra andre plasser. Da vet jeg at årsaken ligger i meg, og jeg (!) kan selv endre det, og derfor har jeg (!) likevel kontroll på denne situasjonen. Tror det ville vært i i hvertfall litt vanskeligere å gi avslag dersom lovverket krevde slike forklaringer fra arbeidsgivere! ← Helt enig! Et skriftlig svar på hvorfor man ikke fikk jobben burde være på sin plass. Men.. hun jeg nevnte har forøvrig fått beskjed om dette, men nekter å godta det, siden hun er "høyere" utdannet. Påstår at det er diskriminering. Og jeg kan forsåvidt skjønne henne, for det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at det er vanskelig å få seg jobb som innvandrer.. For ikke å snakke om hvor surt det må være, når man har tatt en utdanning og jobbet i et yrke en stund... Så flytter man til et annet land, og der får man beskjed om at "nei, du kan ikke jobbe som dette, du har ikke god nok utdannelse.".. Jeg ville sikkert også blirr ganske sur... Men i slike tilfeller har man liksom ikke noe man skulle ha sagt, så da er det bare å hive seg ut i studier igjen..
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #18 Skrevet 28. april 2006 Ja, men det er ikke rom for høflighet i arbeidslivet. Å ikke få svar på mottatt søknad er relativt vanlig. Det samme gjelder å ikke få beskjed om man at man ikke får en jobb. ← Vi trenger kanskje strengere regler for hva en arbeidssøker har krav på ihht. respons fra arbeidsgiver. Når det gjelder det etnisk norske versus det ikke-etnisk norske er ståa slik at statistikk viser at de med 'unorsk' navn sliter _ekstra_ med å få jobb. De har altså alle dine/mine problemer + at de puttes inn i en egen problemkategori, der usikkerhet ang. språk, tilpasningsevne o.l. stigmatiserer dem før de en gang når startlinja. Ellers vil jo tilgangen på jobbtilbud avhenge av bransje og konjunktur; men mennesker med annen etnisk bakgrunn taper altså over tid, og i alle bransjer.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. april 2006 #19 Skrevet 28. april 2006 Har jeg forstått dette riktig? : Politikerne er ikke interessert i null arbeidsledighet. Det som da vil skje er at inflasjonen stiger, noe som vil være til skade for norsk økonomi. Så man kan derfor si at de arbeidsledige betaler prisen for at flertallet skal ha bra økonomi. (?)
Gjest Cristoph Skrevet 28. april 2006 #20 Skrevet 28. april 2006 (endret) Hvorfor får de ikke jobb? ← gjett. fordi de er utenlandske. en del av dem har nok en ganske lang vandelsattest også. Endret 28. april 2006 av Cristoph
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå