Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en mappe full av PSD (Photoshop) filer/bilder som jeg må gjøre om til JPEG. Selvsagt kan jeg gå inn på hvert enkelt bilde og lagre som JPEG, men det er mange bilder.

Er det en eller annen funksjon i Photoshop som gjør dette? Eller finnes det et annet program som kan fikse det?

Har prøvd et par konverteringsprogrammer, men ingen av dem støtter PSD.

Hjelp ønskes.

Endret av Lea
Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg tror du bør gjøre jobben manuelt, Lea.

Dersom du gjør dette i PS kan du justere komprimeringa slik at du får den kvaliteten du ønsker/trenger. Ved å bruke andre alternativer risikerer du dårlig bildekvalitet.

Dersom PSD-filene består av flere lag vil du også få problemer med konverteringa.

Skrevet

Faststone Image Viewer kan gjøre denne jobben for deg, kjapt og greit. I tillegg er det en glimrende bildefremviser.

Spør igjen hvis du vil ha intruksjoner.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Cronos: Kan man velge bildekvalitet i FIV?

Fikser den PSD-filer med flere layers?

Endret av Lynx Lynx
Skrevet

Når deg gjelder JPG, kan man sette hvilken kvalitet i prosent, hvilken DCT-metode, hvilken smoothing, optimal Huffman, og et par andre. Regner med at kvaliteten blir bra bevart (i forhold til filstørrelsen).

Programmet støtter PSD direkte, så jeg regner da med at de har tatt høyde for flere layers, ja.

Gjest gjest1
Skrevet

Høres ut som en god løsning.

For å være på den sikre sida anbefaler jeg uansett at Lea tester på KOPIER først!

Skrevet

Japp, enig med deg.. Selv om dette programmet lager nettopp kopier av bildene. Det lar originalene være igjen. Men alltid lurt å være på den sikre siden. ;)

Skrevet

Hmmm - det går jo an å gjera det i Photoshop òg; lage ein action og ein batch-jobb ut av det.

Skrevet

Takk for alle tipsene.

Skal se om jeg får testet programmet på tirsdag, ettersom filene ligger der.

Bildene er høyoppløselige og skal fortsette å ha god kvalitet (dvs. høyeste kvalitet).

Skrevet

Faststone fungerer som bare det :)

Muligens kan det løse et "rename-problem" for meg også.

Tusen takk for tipset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...