Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #1 Skrevet 28. april 2006 Vurderer å skaffe meg hund, nærmere bestemt en dvergschnauzer. Er det noen her som kjenner til den rasen? Skal kun brukes som "kjæledyr", ingen utstillinger, konkurranser, jakt, aktiviteter annet en turgåing og hjemmekos:) Ønsker å høre alt dere andre har erfart, bl.a.: - Egner rasen seg bra som kjæledyr? - Lynne? (I forhold til barn bl.a.) - Bjeffing? (Skal bo i tettbygd strøk.) - Røyting? - Noe spesielt man må "gjøre" med en hund av denne rasen?? Har hørt litt om klipping av pelsen. Er dette noe som anbefales for de mest "proffe" hundeeiere og de som skal bruke hunden til utstilling, eller er det noe man MÅ gjøre med akkurat denne rasen?
Gjest Jente21 Skrevet 2. juni 2006 #3 Skrevet 2. juni 2006 Dvergschnauzeren er en kjempesøt og super hund. Har en selv. De knytter seg skikkelig til deg, og er veldig hengivende. For meg er hunden nesten som en unge...tro det eller ei:) Det eneste negative er at de krever myyyyyyye pelsstell. Man MÅ børste de flere ganger i uka, ellers floker pelsen seg. Dessuten må de nappes flere ganger i året. Men viss du ikke skal bruke den til utstilling, så kan du jo bare kjøpe en barbermaskin, og klippe den selv. Jeg synes iallefall at det er verd det:)
Gjest gjest1 Skrevet 2. juni 2006 #4 Skrevet 2. juni 2006 Jeg vet ikke om dvergen er veldig annerledes en riesen i gemytt, men de er i alle fall ganske så vokale. Rasen er vel også kjent for å være litt stri, noe som ikke burde være et problem om du bare setter av tid til trening og er konsekvent.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 2. juni 2006 #5 Skrevet 2. juni 2006 Det er jo egenrådige hunder med masse personlighet. Den blir slik du former den rett og slett. Lærer man en hund å ikke bjeffe og gjør den trygg på seg selv fra begynnelsen av, vil den jo ikke være en "bråkmaker". De skal i utgangspunktet nappes, men skal du ikke bruke den til utstilling kan du barbere den. En dverg tar det ikke langt tid å stelle og du barberer kroppen og klipper beina og magen. Få evt oppdreter til å vise deg hvordan du gjør dette og øv å gjøre det selv. Pelsen vokser ut. Det som ble nevnt over om at de må børstes flere ganger i uken ellers får de floker, kjenner ikke jeg til. Du kan sikkert la være å børste den lenge, men om du vil ha en pen og velstelt hund kan du jo børste den jevnlig. Det finnes også ullkammer som du drar underulla med. De røyter heller ikke, og jeg ville ikke ha vært i tvil om jeg ville skaffe meg en dvergschnauzer. Men om du bestemmer deg til det, velg oppdretter med omhu. Spør om foreldrene, gemyttet, og ikke minst helse! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå