Gå til innhold

Nye regler for sikring av barn i bil


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix

:klø: Vil dette si at vi må gå til innkjøp av bilsetepouter til meg og to av stebarna(som likevel snart "vokser ut av dem")? Ja, ja. Å sitte riktig er viktig. Jeg og mannen kjørte en Honda Jazz for 3 år siden fra Bodø til bærum. Da måtte jeg brette soveposen og bruke som pute. Da vi kom til Trondehim så jeg ut som om jeg var blitt rundjult. Bilbeltet hadde ligget fullstendig feil og jeg hadde blåmerker over halve overkroppen fra beltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må politiet som lever av å stanse biler og bøtelegge måle alle barn med en linjal og målebånd de har med seg da? :klø: :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det med sikring av barn,men at 1million foreldre skal skaffe/kjøpe nødvendige sikringsutstyr på 14 dagers vasrsel er vel litt drøyt.Her sitter barna mine på puter...og er ca110cm og 120cm høye.Dette får holde.

Skal de forlange slike ting, får de jammen sette opp barnetrygden.Det koster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Så det vil altså egentlig si at når min lillemann er 136 cm høy, holder det fremdeles at han sitter på vanlig pute uten noe mer dilldall.

Eller har andre tolket dette annerledes?

Tror det skal holde, ja...så lenge den er godkjent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Så du mener det i praksis betyr at man egentlig kan drite i hele greia, da...??

Det ser ikke ut som om det er fullt så enkelt. Les dette: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115010

Nei, vi kan ikke drite i hele greia.

"Navar-setet" finnes ikke. Det vet vi alle, men det som står i forskriften er veldig enkelt å forstå.

Du som voksen bilfører er ansvarlig for å sikre alle passasjerer under 15 år i bilen. De over 15 regnes som voksne, og er ansvarlige for å sikre seg sjøl. De er også ansvarlige for bota de måtte få.

Barn under 150 cm skal sikres ekstra. Ekstra betyr ikke at barnet må sitte i sete, men at barnet må sitte slik at h*n har nakkestøtte, og slik at bilbeltet ligger på riktig sted.

La oss ta ei sittepute som eksempel. Det denne sitteputa gjør er å holde magebeltet på plass over hoftene til ungen, og på den måten a: sikre ungen mot å bli kasta rundt i bilen, og b: hindre alvorlige indre skader / ryggmargsskader fordi det er kroppens mykeste deler som blir holdt igjen av beltet.

Ei pute med ryggstøtte gir også støtte til nakken dersom ungen ikke er for lang. Dessuten har den ei belteføring som skal justeres slik at beltet blir liggende fra skulderen, over brystbenet og ned til hofta på motsatt side. Beltet skal ligge i denne posisjonen fordi det da er bein (ikke bare brusk) mellom beltet og hjerte/lunger.

Ei ryggstøtte med belteføring hindrer også ungen i å legge beltet under armen. Om beltet ligger under armen vil det presses (på skrå) mot bløtvev, og faren for alvorlige indre skader er mye større enn om det ligger korrekt plassert. Sikkerhetsutstyr i klasse 3 gir ingen sikring i form av "skall" rundt ungen, men sørger for god sittestilling og korrekt belteføring.

Topunktsbelter og trepunktsbelter som brukes feil holder ikke overkroppen tilbake i setet. Overkroppen, og spesielt hodet, er tung, og vil bli kasta framover med stor fart ved en kollisjon. Resultatet er avrivning av nervene i ryggen, og i de aller fleste tilfellene livsvarige lammelser. (Derfor unngår jeg så langt som mulig å sitte på magebelteplassen i bil.)

OK. Da vet vi hva sikkerhetsutstyr klasse 3 er for noe, og hva det gjør.

Belteføringer, løse skinner som holder diagonalbeltet i riktig posisjon, finnes i handelen, og har vært anbefalt brukt sammen med bilputer de siste ti åra.

For barn som er for store til å sitte i sete/pute kan denne belteføringa brukes alene. Belteføringa kan enkelt flyttes fra bil til bil, og er ikke større enn at det kan puttes i lomma eller ligge i hanskerommet. (Anbefales gjerne også til små voksne.)

Så enkelt er det.

En ting til:

Barnesikringsutstyr er inndelt i vektklasser. Det vil si at barn som er for lette elllr tunge til en type stol ikke skal plasseres i denne. Dette er viktig fordi barneSTOLER også gir beskyttelse gjennom å fungere som skall/støtdemper.

Når det gjelder puter med og uten rygg er ikke denne støtdemperfunksjonen til stede. Puta/stolen skal sikre riktig belteføring, og barnet kan dermed bruke puta så lenge barnet sitter godt i den og belteføringa er korrekt. (Men aldri så lenge at barnets hode kommer så høyt at nakkestøtta blir for lav.

Med vennlig hilsen

Gaupa

som har seks års erfaring fra trafikksikkerhetsbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hele forskriften finnes her.

For øvrig kan dere som hisser dere mest opp ta det litt med ro:

Forskriften trer i kraft 9. mai 2006, men unntak av §1, fjerde ledd, bokstav b, som trer i kraft 1. januar 2008.

§1, fjerde ledd, bokstav b er bestemmelsen om sikring av barn under 150 cm.

Jeg vil herved oppfordre VGs journalister om å lese hele forskriften før de skriver om de. Her har de de blåst saken opp langt utover alle proporsjoner. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bodillen
Nei, vi kan ikke drite i hele greia.

"Navar-setet" finnes ikke. Det vet vi alle, men det som står i forskriften er veldig enkelt å forstå.

Du som voksen bilfører er ansvarlig for å sikre alle passasjerer under 15 år i bilen. De over 15 regnes som voksne, og er ansvarlige for å sikre seg sjøl. De er også ansvarlige for bota de måtte få.

Barn under 150 cm skal sikres ekstra. Ekstra betyr ikke at barnet må sitte i sete, men at barnet må sitte slik at h*n har nakkestøtte, og slik at bilbeltet ligger på riktig sted.

La oss ta ei sittepute som eksempel. Det denne sitteputa gjør er å holde magebeltet på plass over hoftene til ungen, og på den måten a: sikre ungen mot å bli kasta rundt i bilen, og b: hindre alvorlige indre skader / ryggmargsskader fordi det er kroppens mykeste deler som blir holdt igjen av beltet.

Ei pute med ryggstøtte gir også støtte til nakken dersom ungen ikke er for lang. Dessuten har den ei belteføring som skal justeres slik at beltet blir liggende fra skulderen, over brystbenet og ned til hofta på motsatt side. Beltet skal ligge i denne posisjonen fordi det da er bein (ikke bare brusk) mellom beltet og hjerte/lunger.

Ei ryggstøtte med belteføring hindrer også ungen i å legge beltet under armen. Om beltet ligger under armen vil det presses (på skrå) mot bløtvev, og faren for alvorlige indre skader er mye større enn om det ligger korrekt plassert. Sikkerhetsutstyr i klasse 3 gir ingen sikring i form av "skall" rundt ungen, men sørger for god sittestilling og korrekt belteføring.

Topunktsbelter og trepunktsbelter som brukes feil holder ikke overkroppen tilbake i setet. Overkroppen, og spesielt hodet, er tung, og vil bli kasta framover med stor fart ved en kollisjon. Resultatet er avrivning av nervene i ryggen, og i de aller fleste tilfellene livsvarige lammelser. (Derfor unngår jeg så langt som mulig å sitte på magebelteplassen i bil.)

OK. Da vet vi hva sikkerhetsutstyr klasse 3 er for noe, og hva det gjør.

Belteføringer, løse skinner som holder diagonalbeltet i riktig posisjon, finnes i handelen, og har vært anbefalt brukt sammen med bilputer de siste ti åra.

For barn som er for store til å sitte i sete/pute kan denne belteføringa brukes alene. Belteføringa kan enkelt flyttes fra bil til bil, og er ikke større enn at det kan puttes i lomma eller ligge i hanskerommet. (Anbefales gjerne også til små voksne.)

Så enkelt er det.

En ting til:

Barnesikringsutstyr er inndelt i vektklasser. Det vil si at barn som er for lette elllr tunge til en type stol ikke skal plasseres i denne. Dette er viktig fordi barneSTOLER også gir beskyttelse gjennom å fungere som skall/støtdemper.

Når det gjelder puter med og uten rygg er ikke denne støtdemperfunksjonen til stede. Puta/stolen skal sikre riktig belteføring, og barnet kan dermed bruke puta så lenge barnet sitter godt i den og belteføringa er korrekt. (Men aldri så lenge at barnets hode kommer så høyt at nakkestøtta blir for lav.

Med vennlig hilsen

Gaupa

som har seks års erfaring fra trafikksikkerhetsbransjen.

Jeg regner med at dette vil si at min 9-åring kan sitte uten noe som helst slags utstyr, i og med at våre 3-punkts setebelter er regulerbare, sånn at de sitter akkruat der de skal på hennes kropp...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg regner med at dette vil si at min 9-åring kan sitte uten noe som helst slags utstyr, i og med at våre 3-punkts setebelter er regulerbare, sånn at de sitter akkruat der de skal på hennes kropp...??

Jeg tolker det sånn ja.

Gå for øvrig ett innlegg opp og les det som står der også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Jeg tolker det sånn ja.

Gå for øvrig ett innlegg opp og les det som står der også.  ;)

Ja, dette var oppklarende! Takk :) Det er tydeligvis ikke så ille som VG&div. andre gjerne vil ha det til...

VG har forøvrig stort oppslag om saken i dag også, hvor de vrir og vrenger på fakta for å gjøre flest mulig forvirra og forbanna... :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har sendt dem en mail med beskjed om at de har gjort en blunder.

Kanskje en ide om flere gjorde det samme?

Akkurat her har de ikke bare bomma, de skyter på feil mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Akkurat her har de ikke bare bomma, de skyter på feil mål!

Det gjør de jo stadig vekk...og de selger helvetes mye aviser på det... :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -hild ikke innlogget

Minstemor på 2 sitter trygt i Graco setet sitt, men jeg blir nok nødt til å sikre 9-åringen bedre i bil igjen. Hvis jeg forstår Gaupa rett holder det med sånne greier som man hekter på selen, ikke sant? (løøøøp og kjøøøp..)

Og hvis han har med en kamerat da? Og en av dem sitter i midten.. hva med to punkts selen?? Kan den brukes som før? (foran får de ikke komme noen av dem enda pga airbagen..

pittelitt forvirra her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Kortversjon på ikkebyråkratisk om forskriftsendringene:

a: Dersom det finnes et ledig sete med bilbelte, skal dette setet brukes i stedet for et sete uten belter. (Denne regelen kommer fordi det ikke er krav om bilbelter bak i eldre biler med mer enn to seterader, f.eks minibusser.)

b: Barn under 150 cm (altså ikke voksne under 150 cm) skal bruke godkjent utstyr i tillegg til belte (f.eks pute). Denne regelen gjelder fra 1. januar 2008, og ikke fra 9. mail 2006

c: Der det ikke finnes godkjent sikringsutstyr kan barn mellom 135 cm og 150 cm bruke vanlig bilbelte. (Puter osv i klasse 3 fungerer bra opp til 135 cm som ca tilsvarer 36 kg.) Denne regelen gjelder fra 9. mai.

d: Det er ikke lenger tillatt å kjøre barn under tre år i biler uten bilbelte. Barn over tre år men mindre enn 150 cm MÅ sitte i baksetet dersom det ikke finnes belter i bilen.

e: Bakovervendte barneseter blir forbudt å bruke på plasser der det er airbag som ikke er koblet ut. (Dette er på høy tid, for barnesete + airbag er en dødelig kombinasjon.)

Endret av Lynx Lynx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Minstemor på 2 sitter trygt i Graco setet sitt, men jeg blir nok nødt til å sikre 9-åringen bedre i bil igjen. Hvis jeg forstår Gaupa rett holder det med sånne greier som man hekter på selen, ikke sant? (løøøøp og kjøøøp..) 

Og hvis han har med en kamerat da? Og en av dem sitter i midten.. hva med to punkts selen?? Kan den brukes som før?  (foran får de ikke komme noen av dem enda pga airbagen..

pittelitt forvirra her..

Er niåringen under 36 kilo bør h*n sitte på pute.

Er h*n over 36 kilo trengr du strengt tatt ikke foreta deg noe, fordi ingen kan pålegge noen å bruke utstyr som ikke finnes.

Jeg anbefaler uansett alle å ha ei belteføring (Plastdingsen du nevner) tilgjengelig og bruke den dersom beltet blir liggende feil.

Det er ikke spesialle krav til sikring i sete med topunktsbelte utover at man kan bruke stoler/ puter som er godkjent for bruk med topunktsbelte. Det er ingen endring her, men jeg anbefaler deg å unngå topunktsseler så langt som mulig. Av to onder synes jeg du har valgt riktig: Airbagen er farligere enn topunktsbeltet, fordi den kan utløses ved lave hastigheter som ikke gjør skade på en person i topunktsbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kortversjon på ikkebyråkratisk om forskriftsendringene:

a: Dersom det finnes et ledig sete med bilbelte, skal dette setet brukes i stedet for et sete uten belter. (Denne regelen kommer fordi det ikke er krav om bilbelter bak i eldre biler med mer enn to seterader, f.eks minibusser.)

b: Barn under 150 cm (altså ikke voksne under 150 cm) skal bruke godkjent utstyr i tillegg til belte (f.eks pute). Denne regelen gjelder fra 1. januar 2008, og ikke fra 9. mail 2006

c: Der det ikke finnes godkjent sikringsutstyr kan barn mellom 135 cm og 150 cm bruke vanlig bilbelte. (Puter osv i klasse 3 fungerer bra opp til 135 cm som ca tilsvarer 36 kg.) Denne regelen gjelder fra 9. mai.

d: Det er ikke lenger tillatt å kjøre barn under tre år i biler uten bilbelte. Barn over tre år men mindre enn 250 cm MÅ sitte i baksetet dersom det ikke finnes belter i bilen.

e: Bakovervendte barneseter blir forbudt å bruke på plasser der det er airbag som ikke er koblet ut. (Dette er på høy tid, for barnesete + airbag er en dødelig kombinasjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er niåringen under 36 kilo bør h*n sitte på pute.

Er h*n over 36 kilo trengr du strengt tatt ikke foreta deg noe, fordi ingen kan pålegge noen å bruke utstyr som ikke finnes.

Jeg anbefaler uansett alle å ha ei belteføring (Plastdingsen du nevner) tilgjengelig og bruke den dersom beltet blir liggende feil.

Det er ikke spesialle krav til sikring i sete med topunktsbelte utover at man kan bruke stoler/ puter som er godkjent for bruk med topunktsbelte. Det er ingen endring her, men jeg anbefaler deg å unngå topunktsseler så langt som mulig. Av to onder synes jeg du har valgt riktig: Airbagen er farligere enn topunktsbeltet, fordi den kan utløses ved lave hastigheter som ikke gjør skade på en person i topunktsbelte.

Takk for tilbakemeldingen - da får vi måle og veie i dag da! Han var ikke spesielt happy ved frokosten i går når vi snakka om dette, men han skjønner det heldigivis. Ser for meg at det blir trangt de gangene vi har med en kompis - mellom pute og barnesete er det vel ikke best plass i midten der bak..

Jeg synes forresten det er litt merkelig at det ikke kom et krav om at de minste SKAL sitte bakovervendt til de har nådd en viss alder - når de først strammer inn på kravene her.. Det er minst like viktig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...