Gå til innhold

Nye regler for sikring av barn i bil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Ida bruker setet hun arvet av din prins nå, og er strålende fornøyd!

Bra :)

Vi var ganske så fornøyd med det setet ;)

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Jeg har enda ryggen på "putesetet" til femåringen. Og det beholder han vel enda en stund.

edit: skrivefeil

Endret av Neverland
Skrevet

Veldig greit å vite i tilfelle man skulle låne andres unger.

Skrevet

Leste det akkruat på VG's nettsider.

Godt å ha noe å henvise til for eldste lillegutt som mener "alle" andre slipper... ;)

Han er vel ca. 138 cm, så puta skal nok brukes en stund til, ja...;):Nikke:

Gjest Bodillen
Skrevet

Herre Jemeni! Dette hadde jeg ikke visst hvis jeg ikke hadde sett det her inne!

Så jeg må altså gå og kjøpe sete til min datter på 9 som nærmer seg 140 cm...??? Noe av det mest idiotiske jeg har hørt.

Skrevet

Så jeg må altså gå og kjøpe sete til min datter på 9 som nærmer seg 140 cm...??? Noe av det mest idiotiske jeg har hørt.

Når ble det idioti og sikre barnet sitt :overrasket:

Hvis det kan hindre eventuell skade, må dette bare være bra vel?

Gjest Bodillen
Skrevet
Når ble det idioti og sikre barnet sitt  :overrasket:

Hvis det kan hindre eventuell skade, må dette bare være bra vel?

Jeg har alltid sikret barna min, jeg. Men nå har hun sittet uten sete siden hun var 6, også skal jeg plutselig være nødt til å kjøpåe nytt sete...??

Skrevet

Idiotisk å være sikret?!?

Det er takket være et riktig plassert sikkerhetsbelte med absolutt null "slakk" og riktig plassert nakkestøtte at jeg kan skrive dette! Noen få cm. i en eller annen retning og hodet mitt hadde vært knust evt. nakken brukket!

Et barn som sitter for lavt vil ikke få fullt utbytte av sikkerhetsselen fordi den strammes på feil steder og vil også kunne bli truffet helt feil av en evt. airbag i baksetet. I tillegg får de heller ikke fullgod støtte for nakken fordi hodet treffer setet for lang ned. Alt sammen kan få fatale konsekvenser!

Man kan gjerne si at ulykker alltid vil skje og at utfallet uansett kan bli fatalt, men har man gjort så godt man kan, så vil jeg tro at det føles litt greiere etterpå enn om man vet at man har sluntret unna. Ei heller kan man sikre seg mot alt, men når tiltakene er så enkle og billige, burde det kunne la seg gjøre...

Skrevet
Jeg har alltid sikret barna min, jeg. Men nå har hun sittet uten sete siden hun var 6, også skal jeg plutselig være nødt til å kjøpåe nytt sete...??

Vel så viser det seg vel nå at det lønner seg å sikre dem lenger da...

Skal gjerne sikre min på 140cm litt lenger jeg! Glad for at myndighetene tar tak i det, etter å ha sett eventuelle skadestatistikker.

Skrevet

Stakkars, stakkars deg!

Gjest Bodillen
Skrevet
Stakkars, stakkars deg!

Neimen i alle dager, da! Jeg synes bare dette begynner å gå for vidt! Her har unger over 4 år kunnet sitte uten sete i årevis, også er det plutselig livsfarlig?

Jeg synes 150 cm er en idiotisk grense. F.eks har en av mine venninner en datter på 13. Hun er lav for alderen, men hun går altså første året på ungdomsskolen. Hun bruker sminke og BH, og hun skal fra 9. mai settes i et barnesete...????

Jeg bare venter på pålegget om å bruke hjelm på alle barn under konfirmasjonsalder, bortsett fra når de ligger i senga si og sover. Da holder det med sengehest....til de fyller 18...

Skrevet

Det er sikkert en edel hensikt med dette, men jeg må le litt også. Selv er jeg ikke så høy, og bare noen cm fra å bli satt i barnesete....

Men det blir da vitterlig tullete at regelen gjelder for alle opp til 150 cm, men at grensen for å få bot, ligger på 135 cm. Det er jo ukonsekvent da.

Gjest gjest1
Skrevet

Det skal ikke være nødvendig med barnestol.

Belteføringer som sikrer at bilbeltet ligger riktig over skulder/bryst og hofter skal holde.

Skrevet
Jeg synes 150 cm er en idiotisk grense. F.eks har en av mine venninner en datter på 13. Hun er lav for alderen, men hun går altså første året på ungdomsskolen. Hun bruker sminke og BH, og hun skal fra 9. mai settes i et barnesete...????

Jeg bare venter på pålegget om å bruke hjelm på alle barn under konfirmasjonsalder, bortsett fra når de ligger i senga si og sover. Da holder det med sengehest....til de fyller 18...

Moren min er 61 år, har grått hår, briller og rynker, men er fremdeles bare 150 cm. høy. Hun har i alle år brukt pute i bil både når hun kjører selv og når hun sitter på nettopp fordi hun er for lav til å kunne sitte riktig plassert i setet. Det har ikke eksistert noe på markedet som er tilpasset en voksen kropp, så hun har så langt brukt en tykk skumgummipute som hun har sydd trekk til selv.

Jeg må ellers si meg enig med deg i at vi ikke skal bli så fokusert på sikkerhet at vi begrenser barnas mulighet for naturlig utfoldelse, men en ekstra pute i et bilsete gjør vel ikke den helt store forskjellen når de likevel er fastspent...

Gjest Bodillen
Skrevet
Det er sikkert en edel hensikt med dette, men jeg må le litt også. Selv er jeg ikke så høy, og bare noen cm fra å bli satt i barnesete....

Men det blir da vitterlig tullete at regelen gjelder for alle opp til 150 cm, men at grensen for å få bot, ligger på 135 cm. Det er jo ukonsekvent da.

Ja, enig. Er det bare litt farlig for en som er 140 cm. da...?

Og en voksen som måler 150 cm må sitte i barnesete når h*n kjører selv?

Gjest Gjesta
Skrevet

Nei de har ikke akkurat gått ut med mye info nei. Selv hørte jeg det på radioen da klokken ringte i morges, og tenkete at det sikkert var flere som meg.....

Jeg vet ikke hvor høy lillemann er egentlig, men han sitter fremdeles i sete, fordi jeg lokker meg at han få rbedre oversikt over veien på den måten. Men plutselig kan man ikke ha med seg andres niåringer hjem fra trening lengre......... fro jeg går ikke hen og fyller opp bilen med seter sånn i "tilfelle".

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg må ellers si meg enig med deg i at vi ikke skal bli så fokusert på sikkerhet at vi begrenser barnas mulighet for naturlig utfoldelse, men en ekstra pute i et bilsete gjør vel ikke den helt store forskjellen når de likevel er fastspent...

Det skal være godkjente saker dette her, da. Skal man unngå bot er man nødt til å gå til innkjøp av godkjent barnesete/pute.

Vi har belter som kan stilles opp og ned etter høyden på den som skal bruke det, så min datter på 9 har beltet akkurat på samme sted som jeg har når jeg sitter i bilen.

Gjest Bodillen
Skrevet
Men plutselig kan man ikke ha med seg andres niåringer hjem fra trening lengre......... fro jeg går ikke hen og fyller opp bilen med seter sånn i "tilfelle".

Nei, nemlig! Vi bor litt avsides til, så jeg kjører ungene til og fra skolen. Noen ganger tar jeg med nabobarna når moren deres har tidligvakt, men det kommer jo til å bli et pes heretter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...