Gå til innhold

hva skal man tenke ?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke noen her er for å akseptere negative ting i andre kulturer. Men for å kunne forandre negative ting er det faktisk viktigere å forstå hvorfor slikt skjer, enn å bare fordømme det nord og ned. Ved forståelse (ikke for gjerningen, men hva som ligger bak) kan man nå fram og få i gang debatter om det. Det har gitt gode resultater i flere land. Folk ønsker hva som er best for barna sine, og vil etterhvert velge rett når de har all informasjon tilgjengelig. Husk at det er ikke lenge siden arbeid mot omskjæring har startet, og det har gitt resultater. Fordømmelse fører bare til at folk isolerer seg mer, og ting skjer i hemmelighet.

Grunnen til at jeg blir så skremt av disse holdningene er at det er utrolig hvor generaliserende de er. Et av problemene som mange av utenlandsk opprinnelse møter er faktisk det at de blir tillagt meninger de ikke har bare fordi de ser utenlandske ut. Dette har vi opplevd så mange ganger nå at vi mister tellinga, og det går ikke an å forstå hvor frustrerende det kan være før man har følt det på egen kropp.

Undertrykkelse må man kjempe mot, uansett hvor i verden det finner sted. Det jeg blir kvalm av er menneskesynet som kommer fram her, og jeg blir like kvalm av slikt enten det kommer fra en nordmann eller utlending.

Skrevet

Må bare si meg enig med Jen i alt hun sier.

Også Waco, tro det eller ei, det skremmer meg ;)

Skrevet

Hei Jen,

Jeg kunne ikkke sagt d bedre :D Blir redd for de barna jeg kommer til å få...Blir dem hatet fordi dem er mulatt eller?Skremmende spør du meg.

Gjest Lottemor
Skrevet

Om dere har lyst å kalle meg rasist så velkommen skal dere være,men om grunnlaget er sterkt nokk det kan argumenteres....

Jeg er ikke uhyggelig mor mennesker med en en kultur som er fremmed for meg , jeg unngår dem heller ikke.....

Jeg er derimor hyggelig mot dem ,men distansierer meg fra mange ellementer i deres tro ,skikk og sammfunn....

Netopp fordi at jeg er sterkt uenig og mener at det er ikke en rasjonell forklaring og heller ikke noe logikk i handlinger som ommskjæring...

Kan ikke noengang forstå hvorfor noe slik kan bli gjort.

har venner fra ulike land,ser ikke på dem om anderledes....

Er ikke redd de med utenlansk bakrund som er født og oppvokst i oNrge eller resten av skandnavia,men der i mot ,er jeg redd deres foreldre eller annen slekt og ommgangs krets som har levd under disse forhold som jeg har nevdt i tidligere innleg....

Som SS fikk så fint frem med sitt siste innleg så er det ikke så lett å slippe det man er lært er rett og skal gjøres selv om de er kommet til et land som ikke aksepterer denne form for skikk og handlinger.

Syntes at i mange land ser de ikke på et annet menneske liv som like verdifult som sitt eget om dette meneske ikke har samme oppfattning og leveregler som dem selv lever etter.

derfor er jeg redd og skeptisk til mange kulturer og blir da ogsåtil at jeg distansierer meg fra dem som har denne form for kultur....

jeg må forlov å være skeptisk og jeg må for lov å ikke like og blir sinna...

Om en mann kan drepe sin egen datter for at hun har blitt sammnen med en Norsk gutt , kan han ikke da drepe min datter hvist hun blir sammen med hans sønn?!!!

Skrevet

Det er vel ingen som ikke tar avstand fra handlinger som strider mot menneskerettigheter......

Men det er et langt stykke fra å ta avstand fra handlinger som gjøres av enkeltpersoner til å generalisere slik at dette blir til vår oppfatning av store grupper mennesker. Muslimer er ..........Jeg vet at jeg lett kan stritte med piggene hvis noen som ikke kjenner meg sier til meg at jeg er sånn eller slik, for sånn er norske kvinner.

Jo, jeg tar avstand fra mange handlinger, men jeg prøver også å forstå bakgrunnen for disse handlingene, for ved å forstå og ikke bare fordømme, har man en mulighet til å påvirke slik at handlingene ikke behøver å gjenta seg.

Dette er et stykke arbeid som tar laaaang tid, men det funker. Og det funker mye bedre enn å låse døra og si fysj alle disse utlendinge med sine religioner, skikker og tradisjoner, de er jeg redd for.... Da har man mistet muligheten til å påvirke noe som helst.

Gjest Lottemor
Skrevet

det ble nevnt i et tidligere innlegg at de fleste i Afrika er i mot omskjæring (jeg forsetter å holde på dette eksempelet),hvorfor blir da over 2000 000 jente barn ommskjært hvert år....

Og om de som er med å feire handlingen er i mot den ,hvorfor blir da de jente barna som ikke er ommskjært utstøtt av kvinnene som er det?

Tror dere virkelig at om vi setter oss ned og sier : " vi forstår at dette er en tradisjon ,men vi liker ikke denne handlingen og vi ville aldrig til latt at dette bli gjort mot vår datter.....Dere må alikavel ikke tro at vi ikke vil akseptere dere selv om.....

ser helds at dere slutter,men kan ikke tvinge dere , vet jo at det er en tradisjon."

At det vil få dem til å slutte å ommskjære jentene sine?

Nei de vil fortsett, netopp fordi at det er ingenting de misster om de gjør det.....

De vill ikke se konsikvensene og om en hel hau med jenter dør eller blir alvorlig syke etter denne vandalismen mot deres kropp så er det helt normalt for dem......

Om vi der i mot sier at om dere fortsetter denne handlingen vil ikke Norge eller andre av verdens rike land sende u-hjelp til dere og det blir heller ingen hjelp til å bekjemmpe aids eller andre sykdomms epedimeier så vil de høre og da vil myndighetene ta et stå stded og legge ned arbeid for å få bukt med dene forferdeligge tradisjonen....

Samme med æresdrap,disse muslimene kommer ra et land og en hverdag som er så tung at å leve i Norge er en drøm og det verste som kan hende dem om de dreper sin datter for at hun har krenket æren til familien er å komme iet fengsel i gjerne 10 år.....

Hva er et Norskt fengsel i forhold til hverdagen i det kriksrammede landet eller den syke styringen og de ummeneskelige straffene....

Jo det skal jeg fortelle dere det er et opphold på et hotell bare de ikke kan gå ut,eller det kan de om de oppfører seg pent...

Hotel der de kommer fra er det mindre sørvis enn i et Norskt fengsel og dårligere standar.....

ser dere ikke at hvist vi noen gang skal kunne ha en mulighet til å kun få bokt med disse tradisjonene så må vi vise dem at vi er ikke med på dette og vi lar oss ikke pille på nesen....

Vi tar avstand til disse holdninger og skikker....

Og derfor så vil vi ikke innkludere dem i vårt sammfunn før de stopper...

De må merke at det vil skje en forandring ,vi må ta noe fra dem ellers vil de aldrig høre....

Ikke bare true med et fengsels opphold eller at vi blir sinna....

Skrevet

Ja, for all del. La OSS også lukke øynene for det som skjer, i stedet for å opplyse!

Du skulle bare visst hva jeg ønsker DEG akkurat nå, lottemor!

Skrevet

Problemet er at du generaliserer lottemor!Jeg kommer ifra Afrika men hadde ikke hørt om ommskjæring før tema dukket opp her i Norge.Familien min er kjempeglad i forloveden min som er norsk,dem har ingenting imot ham,dem respekterer mitt valg,og mora mi hadde aldri funnet på å gifte meg bort med en jeg ikke var forelsket i,hun hadde ikke valgt hvem jeg skulle gifte meg med,er jeg lykkelig så er hun det.

Poenget er at jeg skjønner at du er litt skeptisk,men er det da vanskelig å skjønne at alle ikke er sånn?

Jeg mener at alle skal følger norsk lov så lenge dem bor her!!

Skrevet
er dere foremdeles enig i at de er ved sine rette fem i disse u-lanene ?

Tror du at alle tyskere er som Hitler???

Tror du utlendingeer tror at alle nordmenn er som Quisling???

Skjerp deg - og slutt å skjære alle over èn kam! :(

Gjest Lottemor
Skrevet

Ta deg tid Usikker til å lese innleggene som jeg har på denne tråen,der finner du ikke bare masse skrive feil ,men også finner ut at jeg ikke har sakt at alle er slik eller tenker slik......

Når du bringer opp Hitler så kan jeg si så mye som at selv om ikke det var folket som drepte og torturerte jødene så støttet de Hitler og han hadde aldrig kommet seg i en så høy stilling som han gjorde uten folkets støtte......

Om ikke det tyske folk hadde vært så desperate etter noen å skylle arbeids ledigheten på så hadde sikkert ikke Hitler kommet seg så langt som han gjorde,for det var der han begynnte å manipulere....

Når det gjelder innleget mitt over og avis innslaget,dere noen av dere svarte med at det var uvitenhet som drev dem til å voldta et barn i tro om at de skulle bli kurert fra aids.....

Hvordan kan et menneske ikke fatte og være så dumme at de ikke forstår at de skader barnet?

At handlingen er feil......Det er jo noe selv et barn vet.....!!!

Nei jeg er oppgitt over holdninger som viser seg hær inne på lik linje som i sammfunnet vårt.....

Det er ikke rasisme og gi utrykk for at men ikke stoler på mennesker som har vokst opp i slike ommstendigheter.....

Det er ikke rasistik og si at slike overtramp på menneskerettightere tolererer jeg ikke .

Langt i fra Rasisme er det å frykte mentaliteten til et menneske som har drept naboen fordi han har feil tro.....

det er å gi beskje,og som de fleste vet så er menneske synet ikke noe å skryte av i verdensdeler som Asia og Afrika...det er jo også land som Iran og Irak.......

Sånn er det i de fleste byer der nede ...det er bedre i nordre delen av afrika f.eks. og verre i den sødre delen.....

Tror dere at de kommer til Norge og blir et nytt og bedre menneske med en gang......

Tror dere at tradisjonene forsvinner fra hode deres med en gang de krysser grensen til skandinavia?!

Dere vet så innderlig og har så lyst å være enig for dere er det,men skuler dere bar det som er politisk riktig og dømmer meg...

Fordi at jeg er redd for min datter og tenker meg om mer en to ganger før jeg slipper fremmede inni huset vårt.....

"Bedre å være føre var enn etter snar"

Skrevet

Kjenner maaaaange muslimer som ikke hadde hørt om omskjæring før de kom til Norge. Det er vel mest et geografisk fenomen, og den metoden som kan beskjempe det (og det er bevist at det virker) er opplysning. Ikke slik du sa, Lottemor, men helseopplysning.

Den saken du referete til med tvangsekteskap. Det er ikke lov i Islam, men det skjer likevel. På samme måte som f.eks. incest ikke er lov og likevel skjer. Leste nyligen en artikkel der det sto at tvangsekteskap forekommer innenfor alle religioner, men det er islam som har fått all "skylden". Siden det er i mot religionen, er det vel vanskelig for muslimer, som du sier, å gjøre noe med det. En imam har ikke mer makt over hva som foregår i et privathjem enn en prest. Det blir det samme som å si at kirken må ta ansvar for vold i familien eller incest. Tror ikke de som er voldelige ville høre så mye på presten. Men, jeg er enig i at man må i hvertfall prøve.

Gjest Lottemor
Skrevet

Gjenntar meg selv : jeg har sakt utallige ganger at jeg tror ikke at alle er slik!!!

Sier at Muslimene selv må ta stilling til dette og at de må reagere ikke deres imam skal gå hjem til fok å passe på,men at man får en konsikvens,at de blilr utstøtt fra venne kretsen ol....da slutter det.....

Sier ikke at det ikk fåregår fæle ting hær i Norge,men at det er mentaliten og tradisjoner ,skikker og kultur i verdens delen Afrika ,Asia og noen østblokk land som skremmer meg....

Ikke si at de ikke tar det med se ....noen mer enn andre....så klart blir man påvirket etter oppvekst miljøet og landes tradisjoner og skikker.....

Kan ikke se bort fra det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...