Gå til innhold

hva skal man tenke ?

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor
Skrevet

Så et progam på tv og ble pluselig paff over min egen holdnin til enkelte folkeslag......

Ikke som menneske ,men forakt for kultur, holdning og menneske syn i lendene som disse menneskene kommer fra....

progammet handlet om et tema som vi har hørt mye om de siste 3 - 4 rene nemmelig ommskjæring av kvinner elle rettere sakt barn......

Så satt jeg meg ned og leste om filmen og bakgrunns historen til filmen Black hawk down som fakrisk er en sann historie....

dette er også i afrika....

Så har vi terroren som rammet Usa og no tror de at den har rammet afrika og andre lender,men typen selvmords bomber.....

Og episoder med elvmordsbomber hører vi hele tiden på nyheter og ellers i media......

Hvilken type mennesker er dette?!

Ikke mennesker som jeg vil bli kjennt med i alle fall,selv om alle ikke er slik ser jeg no at jeg er skeptisk for mennesker som kommer fra de ommråder hvor denne type handlinger blir begått....

Vil jeg bli god venn med en jente som har en mor som kan sitte og se på at sin egen datter blir ommskjært.......en mor som feirer at kjønnsleppene til datteren blir tatt bort med barberblad og på toppen av det hele uten bedøvelse.....Når hun selv har opplevd samme sak bør hun da ikke forhindre at datteren får smme skjebne ?!!!

Eller vil jeg at datteren min skal gå i en barnehage der enne barnehage tanten har latt sin sønn bli oppdrad til å drepe seg selv og flere med en bombe festet til sin egen kropp.......!!!?

er det tryggt å kjæfte på nabo gutten når han bråker med rett uten for vinduet vårt når tulla sover når du vet at han har sett halve familien sin og vennene sine bli drept og han lærte seg og bruke våpen og drepe før han kunne sykle !!!!?

Mange steder vet de ikke at HIV og Aids har en sammenheng og vet ikke hvorfor man skal bruke en kondom......

Aidsen dreper 2000 000 i året om ikke mer og smitter flere og de klarer ikke fatte at det er sammenheng mellom HIV og aids.......

Hva mer er det ikke fatter sammenhengen med.....og vet de at om man kjører i en bil i veien at det kan føle med døden ?!!!

Nei jeg er skeptisk og jeg forstår ikke hvorfor noen av disse mennesken får asyl i skandinavia.....alle har jo det like jævlig der nede uansett.....Skal vi ta inn hele afrika da kansje eller Iran eller Irak nei jeg er redd for at vi ikke tenker på hva disse menneskene har opplevd og hva det har gjort mot dem og deres syke og menneske syn......

Vem vet kansje du blir drept av å stoppen en som prøver å ta sykkelen sin og du bli da bare en av mange andre som denne har drept.....???

Alle er ikke slik,nei jeg vet det ,men faren til dama til kammeraten din kan være det og plutselig finne ut at du har krenket familien ære hva gjør du da ?

Nei jeg er skeptisk og ja jeg er redd...ikke for at det er fremmet men for at jeg vil ikke ha slike holdninger eller menneske syn rundt min datter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg Lottemor, det beste vi burde gjøre er å hermetisere vårt land. Ikke slippe nye tanker eller ideer innenfor rikets grenser.

Uvitenhet mot uvitenhet! Fordømmelse mot fordømmelse! Fremmedfrykt mot fremmedfrykt! Fordommer mot de fordomsfullle!

La oss ikke tre på kondomen på den uvitende, la oss ikke bli kjent med moren som omskjærer sitt barn.

Mennesker du ikke vil bli kjent med Lottemor, ville jeg heller byttet dusin norske damer bare for å ha en times samtale med en slik mor.

Jeg ville mye heller tilbragt en natt i ei snøhule med en palestinsk selvmordsbomber enn en norsk rekrutt på session.

Hva kan man ikke lære av de andre?

Ikke uten grunn Waco har oppgradert hjemmesiden sin på kg... ikke uten grunn....

Lottemor.... din mangel på toleranse skremmer meg.....

Hva skulle du sagt dersom du møtte en afghaner på landsbygda? Hvordan kan man fortelle et samfunn hvor hvert fjerde barn dør før femårsalderen, - og til dette landet har vi sendt 256 millioner i bistand, og jagerfly for en halv milliard!

Det er galskap! Vesten morer seg på andres bekostning, det er latterlig og flaut.

Jeg skammer meg over å være en del av den rike verden.

Lottemor.... hva tror du ikke en afrikansk mor ville spurt deg om, hun ville spurt deg om det er sant det hun har hørt, at fedme og diabetes rir vesten som en mare, vi lever i et land hvor jenter kaster opp maten til døde, og allikevel forakter du afrikanerens dumhet!

Waco har sett barn som lever på søppeldynga fått bena sine skåret opp av glassskår og metall, og hvor foreldrene ikke har hatt råd til å sende ungene til legen, med det resultat at bena måtte amputeres.

Og imens diskuterer dere fargen på tannbørstene deres.

Waco

Skrevet

Er redd innlegget ditt ikke kommer til å falle i god jord hos så veldig mange......for de tankene du skriver ned ...(som jeg er sikker på at de fleste iblant tenker - men ikke våger å si høyt) ........er tanker som ikke er "aksepterte" å ha. Og sier man dem høyt står man plutselig i fare for å bli stemplet som rasist eller det som verre er. Så du er i grunnen modig som vågde å starte debatten :)

Lille Meg 2

Skrevet

Applaus til Waco! Kunne ikke skrevet det bedre selv!

At du kan tenke slike tanker Lottemor! Vi bor i verdens fredligste hjørne. Vi er et rikt land og vi har ingen som terroriserer landet vårt og vi har mat på bordet HVER j**** dag!

Er vi VIRKELIG så grådig at vi ikke kan dele våre penger og kunnskap med de som virkelig trenger det?! Kanskje verden hadde blitt en bedre plass å leve på for deg også?

Jeg SKJEMMES av å lese ditt(og mange andres) syn på andre folkeslag.

Hvorfor skal vi ha det så mye bedre enn alle andre? Vi har bare vært heldig med hvor vi ble født.

Herregud! Om man går seg en tur på gata skal man jo ikke være redd for å bli drept av en innvandrer. Desverre fins det mange syke mennesker i verden, og noen av dem kommer til norge. Vi er ikke så mye bedre enn dem skjønner du!

Hvordan skal afrikanere forstå at AIDS er farlig hvis ingen lærer dem det? Det er ikke uten grunn at man har innsamlingsaksjoner her heller da.

Hvis du/andre har problemer med at det kommer innvandrere til norge og at det fins andre mennesker i verden som har et annet syn på livet enn deg/dere, så tror jeg at du tar med deg barna dine og flytter til fjellet! Der kan ingen skade dere med aids og selvmordsbombere.

Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!

Skrevet

Hei lottemor,

Du skremmer sånn...Ville du løpt din vei hvis du hadde truffet meg?Og det bare fordi jeg er mørk?Tror du alle de som bor i Norge men kommer ifra Afrika er sånn som du beskrev det?Det er alltid hyggeli å hjelpe de som trenger det,jeg sier ikke at man skla ta imot terrorister,eller de som dreper.Men tror du virkelig ikke at de folka trenger hjelp?Tror du ikke de har ro i hjertet deres når de er i Norge,hvor dem kan spise hver eneste dag og sove uten å tenke på at dem blir drept midt på natta?

Jeg er ikke ommskjært og det er mange andre som ikke er det,skal du da ta alle undre samme kam?

Kjære deh,jeg lurer på hva du lærer dattera di!At hun skal hate og holde seg unna alle de som ikke er norske?Vet ikke jeg...Men for meg er alle like,hvite,svarte,gule eller hva det skal være!!!!

Gjest ¤_Fairytale_¤
Skrevet

Ærlig talt, jeg trodde ditt innlegg var en spøk da jeg bare "skummet" meg gjennom det. Herregud... :roll:

Gjest sexysadie
Skrevet

lottemor

De siste dagene har du spydd ut av deg de merkeligste innlegg her inne

Dog skriver du d som veldig mange tenker....

Kulturrasistisk er du, og jeg lider av d samme som du mesteparten av tiden.

Skrevet

Det stritter kraftig imot i meg når jeg leser slikt som dette, likevel kan forstå hvor tankene kommer fra.

Vi vet ingenting om hva som rører seg i hodene på våre medmennesker -uansett hvor de kommer fra.

Resonnementet ditt kan trekkes videre: tenk at en ung søt kvinne kan bli satt til å vaske baken på en mann på gamlehjemmet som i sine spreke dager var voldtektsmann av barn. Tenk om barnehagetanta som leker med ditt barn går hjem og grisebanker sine egne? Tenk om legen som foretar underlivsundersøkelsen på deg går hjem og tukter sin kone med bibel i hånd fordi hun kom til å si noe "feil"? Eller tenk om lærerinna til barnet ditt lot sin egen datter bli omskåret en gang.

Det er mange mulige "tenk om" som kan surre oppe i hodene våre, og skulle vi la dem ta overhånd ville vi gått fra vettet.

Jeg har selv opplevd å befinne meg midt i en situasjon der to unge innvandrergutter truet med å ta med kniv neste gang.. De ville beskytte en yngre slektning som ifølge dem hadde blitt behandlet dårlig. Den yngre gutten hadde vært med å leke "kongen på haugen" i en snøhaug... At disse to hadde tatt med seg en konfliktløsningsmetode fra sitt krigsherjede hjemland er det ingen tvil om. Kan jeg la denne hendelsen farge mitt syn av alle unge innvandrergutter? Nei.

Jeg opplevde nylig at en norsk, beruset mann kom på bussen der vi satt og verbalt truer en somalisk unggutt. Guttens forbrytelse var å være mørk i huden. Noen tok affære, fikk kastet mannen av, heldigvis. Guttens reaksjon på dette var imidlertig litt skremmende, når jeg tenkte på det i ettertid. Han bare satt der, med senket blikk. Han hadde resignert -kanskje for alt flere år siden?

Jeg skal ikke nekte for at det i enkelte situasjoner kan fly tanker gjennom hodet mitt som kan karakteriseres som forhåndsdømmende, rettet mot personer fra alle kulturer, min egen inkludert! Ofte er det tanker som stammer fra ulike medieoppslag, eller egenopplevde episoder. Kan jeg la slike tanke-fragmenter bestemme over mitt menneskesyn og hvordan jeg skal te meg ovenfor andre? Nei.

Gjest sexysadie
Skrevet

D må være lov å tenke sitt uten å bli stemplet som hatende av all anderledeshet

La oss ta for oss hva som skjedde to dager før drapet på unge Herr Benjamin Hermansen

Det gjelder det gruoppvekkende drapet på nordmannen Kenneth Akexander Otnes i Larvik. Han ble drept med øks omkring to dager før det meget omtalte drapet på Benjamin Hermansen på Holmlia i Oslo. Det drapet skjedde fredag kveld 26. januar i år. Det grufulle drapet på Kenneth Alexander (20 år) i Larvik, er for lengst oppklart.

Drapsmannen var en ung nordafrikaner på 18 år. «Han har forklart til politiet at drapet var et rent uhell», het det bl.a. i en norsk avis. Kenneth Alexander var blitt hakket i småbiter og kjøttbitene var lagt i kjøleskapet. (Sannsynligvis til senere bruk, som grillmat, kanskje?)

På grunn av alt oppstyret omkring Holmlia-drapet, ble det grufulle drapet i Larvik ganske enkelt dysset ned alle norske media.Jeg vet ikke om nordafrikaneren har blitt dømt eller fengslet.Sannsynligvis går denne drapsmannen rundt som fri mann her i nisselandet Norge. Dersom en etnisk nordmann dreper en svart afrikaner i Norge, blir et sånt drap øyeblikkelig stemplet som «et rasistisk drap». Hvis derimot det motsatte skjer, da kalles det «et uhell»,la oss alle dra nisselua godt ned over øynene og si:Jeg ser ingen rasister hos andre personer i Norge – kun hos "de hvite" nordmennene». Nissene i Norge påstår: «Jeg ser bare rasisme hos norske nordmenn i Norge»!

Kan hende bør jeg skrive mere om de drap blandt våre nye landsmenn som de begår imot sine egne;Vietnamesere som skyter eller knivdreper andre vietnamesere i Norge. Pakistanere og afrikanere som utfører grusomme drap på egne landsmenn/kvinner i Norge osv. osv. I tillegg burde listen også inneholde såkalte «æresdrap», hvor far «av utenlandsk opprinnelse» dreper sin egen datter, eller sønn sin egen mor bare fordi disse ikke vil følge islamske lover, regler og ritualer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Forstår at mange av dere reagerer,men det har vert så mye i media....og da for det meste om kriksherjete afrkanske land og terroren som har herjet en stund no....

Jeg tror ikke at de som bor i Norge /skandinavia er fra afrika,men det er for det meste afrika og Irak og iran som de har dette menneske synet.......

Tviler litt på om jeg kan stole på mennesker som kan gjøre no så vondt mot sitt eget barn, kan de ommskjære sin datter hva kan de da ikke gjøre med min ?

Mange trenger hjelp ja,men vil det si at vi skla ta inn så mange at de danner seg gjennger som i Oslo over hele landet?

Hva om denne mentaliteten bringes videre til norske ungdom,dere vet jo alle hvor lett på virkelig mann er i tennårene.....

Vet at det finnes gale og hennsynsløse og til og med farlige mennesker i norge men må man øke dene prosenten ved å la mennesker som er vannt til å drepe naboebe sine for å komme seg til butikken ?

Skrevet

Jeg er så inderlig enig med deg Waco!

Skremmer livskiten av meg at det finnes slike som deg der ute, Lottemor. Vil helst ikke tro at dere finnes, men som gift med en utlending treffer jeg dere hele tiden, for dere tror alltid at dere vet ting bedre enn de som er på innsiden. Synes det er skummelt at min sønn skal gå på skole med barna deres. Skummelt at dere får barn i det hele tatt, slik at dere får spredd disse tankene. For sønnen min er pappaen hans den kuleste i verden, og det hadde knekt han helt om han fikk vite hvordan enkelte ser på faren hans. Ikke faen om noen skal få gjøre det mot han! Heldigvis tror jeg det store flertall er mer opplyste enn du og dine.

Du skremmes av disse utlendingene sin mentalitet og menneskesyn....ser du ikke deg selv? Alle er enige om at omskjæring er fæle saker, men de gjør det ikke for å plage ungene sine. De elsker barna sine like mye som alle andre og gjør det fordi de tror de gjør noe som er bra for ungen. Det er opplysning som må til. Jeg har bodd i Afrika, og traff utrolig mange flotte mennesker der. Du skulle prøvd å leve en uke under deres forhold.

Gjest Esmeralda
Skrevet

Her har alle lov å svare på innlegg - uavhengig av hva man har svart i andre tråder.

Tusenfryd - moderator

Gjest sexysadie
Skrevet

Du skremmes av disse utlendingene sin mentalitet og menneskesyn....ser du ikke deg selv? Alle er enige om at omskjæring er fæle saker, men de gjør det ikke for å plage ungene sine. De elsker barna sine like mye som alle andre og gjør det fordi de tror de gjør noe som er bra for ungen. Det er opplysning som må til. Jeg har bodd i Afrika, og traff utrolig mange flotte mennesker der. Du skulle prøvd å leve en uke under deres forhold.

Og de bare blir ved å gjøre d, også når de kommer hit hvor d ikke er soialt velsett og du og jeg som ikke har fått kjønnsleppene våre snurpet sammen er urene horer for vi har ikke blitt renset som de kaller skikken sin.Ikke våg å bortforklare dette klare brudd på menneskerettighetene

Sjekk lside 17 i linken min

http://www.helsetilsynet.no/trykksak/ik-27...723/ik-2723.pdf

Skrevet

Det er 5000 år lange tradisjoner, klart det vil ta tid. De fleste land der det blir praktisert har nå lover mot det, men på landsbygda gjør de det likevel.

Skrevet

Er enig med deg Jen.Og jeg mener absolutt ikke at rasisme er blant de hvite,det finnes på begge sider....Det blir feil å si at alle fra Afrika eller Iran er sånn som dere beskriver dem...Vi må lære å være tolerante og huske at vi er alle forskjellige!Vi har alle både positive og negative sider.

Gjest sexysadie
Skrevet

Skikker, Religion og tradisjoner.......

Bla bla bla

Skrevet

I bunn og grunn er vi et folkeferd av skeptiske bedrevitere, vi nordmenn.

Vi VET hvordan livet bør leves.

Vi VET hvilken kultur som er sivilisert

Vi VET hvilke holdninger som er riktige

Fordi VI er VI, og så har vi alle de andre.

Og de andre VET ikke sitt eget beste.

Og de handre har en kultur VI ikke kan akseptere

Og de andre må ta seg sammen slik at de blir som OSS.

Da kan vi kanskje akseptere de andre, men de vil fortsatt være DE ANDRE - og ikke OSS.

Og DE ANDRE må jo respektere oss og våre skikker og lover og regler.

VI derimot behøver ikke ha respekt for noe annet enn oss selv.

Skrevet
Er enig med deg Jen.Og jeg mener absolutt ikke at rasisme er blant de hvite,det finnes på begge sider....Det blir feil å si at alle fra Afrika eller Iran er sånn som dere beskriver dem...Vi må lære å være tolerante og huske at vi er alle forskjellige!Vi har alle både positive og negative sider.

Helt sant. Ingen er bare engler og ingen er bare djevler. Da jeg bodde i Afrika opplevde jeg også rasisme fra afrikanere. Men for å være helt ærlig kan jeg på en måte bedre forstå deres sinne da de har opplevd utplyndring og undertrykkelse av europeere som har etterlatt landet deres i kaos da de forlot det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Blir kvalm av alle dem som blir "skremt" over Lottemors innlegg. Dere gjør sannelig ikke kampen mot undertrykkelse lettere!

Andre kulturer inneholder mange elementer som vi ikke bør tolerere. Det at det finnes negative ting i norsk kultur, er OVERHODET ikke et argument får å akseptere den undertrykkelsen som finner seg andre steder i verden.

Det er også helt på din plass - det eneste riktige, mener jeg - å bli forbannet over disse tingene. De skal ganske enkelt ikke tolereres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...