Gjest hera ikke innlogga Skrevet 27. april 2006 #1 Skrevet 27. april 2006 Dette har sikkert vært oppe før, men hva mener dere er rimelig betaling for to femtenårs jenter som skal sitte barnevakt for to gutter i småskolealderi fire-fem timer en kveld?
Gjest Chiquita i.i Skrevet 27. april 2006 #2 Skrevet 27. april 2006 Er guttene våkne, eller sover de? Skal de mates og legges? Dersom de er liggende når de kommer, så ville jeg betalt 100,- til hver av dem. Dersom de skal ordnes til kvelds og legges, så ville jeg betalt 200-250,- tror jeg
Lemming Skrevet 27. april 2006 #3 Skrevet 27. april 2006 Jeg synes 100 kroner for 4-5 timer hørtes litt lite ut... For 4-5 timer ville jeg ha betalt 200 til hver. Kanskje litt mer dersom det er mye "arbeid" involvert; kveldsmat, kveldsstell, legging, osv.
Cilla Skrevet 28. april 2006 #4 Skrevet 28. april 2006 (endret) Har forhørt meg litt med naboer, da jeg er i samme situasjon selv. de sier at de betaler fra 25-35 kr timen til en jente 15 år (+ -). Om hun velger å ta med en venninne er det hennes valg om hun vil dele pengene eller ikke. I tillegg setter jeg frem til brus snacks. Hun bor i nabohuset så trenger ikke tenke på taxi hjem. For min del er det snakk om 3 timers barnevakt (13.-14 år) en kveld, ikke legging, tipper jeg gir henne 100 kr. Men skal snakke med moren om hva hun synes. Jeg ønsker å legge meg på samme nivå som andre. Dessuten er det kanskej snakk om at hun skal passe mere og oftere senere, og da er det jo litt dumt og legge seg for høyt, kan ikke gå ned i betaling senere. Endret 28. april 2006 av Cilla
ashera Skrevet 28. april 2006 #5 Skrevet 28. april 2006 Takk for svar! Jeg tenkte i utgangspunktet sånn 150 - 200 kroner pr. jente (de er to) samt brus, pizza og snacks, men det er greit å høre hva andre legger seg på, for jeg vil ikke framstå som gnien, i og med at dette er jenter vi skal bruke senere også hvis det funker bra nå. Guttene er forresten ferdig stelt til kvelds når barnepikene kommer og skal få se film i pysjen før de legges. Så det blir ikke mye arbeid sånn sett.
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #6 Skrevet 28. april 2006 Spør dem hva de syns. Eller hør med en av mødrene
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #7 Skrevet 28. april 2006 jeg syntes dette er veldig vanskelig jeg også. jeg har vært så heldig å finne en student som jeg kjenner godt som passer ungene våre en gang i mellom. hun er 23 år, bor for seg selv, fink med ungene og jeg kan ikke få fullrost henne nok. vi bor sånn til at det ikke er aktuelt med at besteforeldre kan passe for noen timer eller en kveld derfor syntes jeg vår barnepike er et funn!!! så kommer dilemmaet; betalingen. jeg har tatt dette opp med henne utallige ganger men hun sier bare; "jeg syntes det er så koselig. hadde ikke noe annet spesielt i kveld alikevel." jeg forklarer henne at jeg veldig gjerne vil betale henne for da er det lettere å spørre igjen. da sier hun (hver gang) "50 da?". vi har to små på 3 og 5, og det innebærer å gi kveldsmat og legge dem + å sette hunden ut til lufting en gang eller to. timer? vel nå neste gang det er snakk om blir det lenge, fra 17 til 23 (hele min arbeidsvakt). hvor mye skal jeg tilby henne?!? (hun spiser her, og på kvelden så ser hun tv, surfer på nettet etc.)
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #9 Skrevet 28. april 2006 haha, ja det er jo latterlig. hun mener jo med det at hun ikke trenger noen betaling. men det får hun selvsagt!
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2006 #10 Skrevet 28. april 2006 Femti kroner er en fornærmelse mot en student på 23, uansett hva hun sier selv.
Gjest Piper Skrevet 28. april 2006 #11 Skrevet 28. april 2006 jeg syntes dette er veldig vanskelig jeg også. jeg har vært så heldig å finne en student som jeg kjenner godt som passer ungene våre en gang i mellom. hun er 23 år, bor for seg selv, fink med ungene og jeg kan ikke få fullrost henne nok. vi bor sånn til at det ikke er aktuelt med at besteforeldre kan passe for noen timer eller en kveld derfor syntes jeg vår barnepike er et funn!!! så kommer dilemmaet; betalingen. jeg har tatt dette opp med henne utallige ganger men hun sier bare; "jeg syntes det er så koselig. hadde ikke noe annet spesielt i kveld alikevel." jeg forklarer henne at jeg veldig gjerne vil betale henne for da er det lettere å spørre igjen. da sier hun (hver gang) "50 da?". vi har to små på 3 og 5, og det innebærer å gi kveldsmat og legge dem + å sette hunden ut til lufting en gang eller to. timer? vel nå neste gang det er snakk om blir det lenge, fra 17 til 23 (hele min arbeidsvakt). hvor mye skal jeg tilby henne?!? (hun spiser her, og på kvelden så ser hun tv, surfer på nettet etc.) ← Jeg ville gitt henne en kurv med mye godt i, for den er ikke like lett å takke nei til. Samtidig ville jeg lagt noen hundrelapper i den, og skrevet en liten hilsen der dere forklarer hvor stor pris dere setter på henne.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #13 Skrevet 28. april 2006 Jeg ville gitt henne en kurv med mye godt i, for den er ikke like lett å takke nei til. Samtidig ville jeg lagt noen hundrelapper i den, og skrevet en liten hilsen der dere forklarer hvor stor pris dere setter på henne. ← Ja, og så ville jeg tilbudt meg å stille opp som referanse og si pene ord om henne hvis hun skal søke jobber. Gode referanser når man søker jobb er noe man ikke kan kjøpe seg for penger! Synes forøvrig man bør skille mellom barn under og over 18 år. For det første gjør jo en person over atten som regel en bedre jobb gerelt (de er mer ansvarsfulle, har mer erfaring osv). dessuten forsørger ikke barn seg selv, de skal bare ha penger til lommepenger. Da jeg var 15 år gikk jeg med avisa. Tror jeg fikk 60 kr for en rute som tok en times tid. I tillegg forsvant jo en del av dette i skatt. Dette er slitsomt arbeid. Å sitte barnevakt mens man ser film sammen med en vennine er ikke hardt arbeid! Når de i tillegg får mat og godter burde de jo være godt fornøyd, selv om de får lav lønn. og det er skattefritt. For å følge myndighetenes lov etter intensjonen kan man faktisk ikke betale noen mer enn 100 kr uten at det skal skattlegges og er momspliktig/arbeidsgiveravgiftpliktig. Desssuten kan ikke barn under 12 år tjene mer enn en liten sum skattefritt i året (da jeg var så ung var grensa på 3000 kr). Virker som det er mye usikkerhet rundt dette med å betale barnevakter. Tror også man må se an litt hvor man bor. I enkelte strøk har tolvåringene så mye penger mellom hendene at det kan være vanskelig å lokke dem med penger for å få dem til å gjøre noe. Sikkert lurt å både diskutere med andre foreldre i nabolaget og også foreldrene til barnevaktene
liv Skrevet 28. april 2006 #14 Skrevet 28. april 2006 For å følge myndighetenes lov etter intensjonen kan man faktisk ikke betale noen mer enn 100 kr uten at det skal skattlegges og er momspliktig/arbeidsgiveravgiftpliktig. Desssuten kan ikke barn under 12 år tjene mer enn en liten sum skattefritt i året (da jeg var så ung var grensa på 3000 kr). ← En kan tjene 1000kr fra hver arbeidsgiver uten å betale skatt. Jeg synes 150kr pr jente + brus og godis hørtes supert ut jeg. Jeg satt mye barnevakt på den alderen og fikk 250 kr for en kveld/natt (10 år siden). Moren jobbet nattevakt og tanten var nærmeste nabo, det var bare en trygghet å ha noen i huset. Jeg synes det bare var koselig jeg. Fikk surfe på nett og spille tv-spill som vi ikke hadde hjemme etter at barna hadde lagt seg, så la jeg meg når jeg følte for det.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #15 Skrevet 29. april 2006 Jeg ville gitt henne en kurv med mye godt i, for den er ikke like lett å takke nei til. Samtidig ville jeg lagt noen hundrelapper i den, og skrevet en liten hilsen der dere forklarer hvor stor pris dere setter på henne. ← Helt enig. Sleng oppi litt godis, en flaske vin eller kanskje et moteblad. Alt etter hvilken typer hun er og hva hun interesser seg for. Gavekort på kino er også en ide.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #16 Skrevet 29. april 2006 Helt enig. Sleng oppi litt godis, en flaske vin eller kanskje et moteblad. Alt etter hvilken typer hun er og hva hun interesser seg for. Gavekort på kino er også en ide. ← PS. Når jeg skrev vin så tenkte jeg selvsagt på eksempelet med studenten på 23 år. Ikke for en 15 år gammel jente.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #17 Skrevet 29. april 2006 det var jeg som skrev om studenten. jeg gir henne selvsagt ikke 50 kr!!! det skrev jeg bare som et eksempel på at hun sier hun ikke trenger noen betaling. for en kveld har jeg gitt henne ca 250 kr. en gang ga jeg henne et bord ! hun trengte det, og vi trengte å bli kvitt det. en annen gang ga jeg henne masse tørrvarer (som jeg husker at var kjekt når jeg var student på hybel). :grine2: jeg bruker henne ikke så ofte, men av og til når det kræsjer med min manns og min jobb. høres ut som om jeg har gitt henne ok betaling da.... og ja, det er supervanskelig å vite hva som er gjengs!
Gjest Ingrid Skrevet 19. juni 2010 #18 Skrevet 19. juni 2010 Man må huske at dersom man jobber et annet sted så får man over 100 kr i timen. Siden barnevakt er en relativt grei jobb så synes jeg 100 kr timen er greit. Man må huske på at alternativet er å dra ut å være med venner en lørdagskveld. Det er ikke så lukrativt å sløse bort en lørdagskveld for 25-35 kr i timen. Jeg hadde ikke sagt ja til det. Jeg passet søskenbarnene mine et døgn en gang, jeg fikk 400 kr for det. Det synes jeg er alt for lite. Hadde jeg visst det hadde jeg aldri gjort det. Jeg serverte også i et bryllupp en gang og fikk 500 kr for 12 timers arbeid. Det er også alt for dårlig. Jeg bodde på motsatt side av byen og de sto ikke for transport hjem engang. Heldigvis hadde jeg en venninne jeg kunne sove hos den natten som bodde i nærheten, viss ikke hadde jo alle pengene gått til taxi hjem. Men jeg har sittet barnevakt hos venninna til søstra mi flere ganger. Da har jeg fått 100 kr timen. Moren i det hjemmet argumenterer med akkurat det samme som meg.
Ma03 Skrevet 19. juni 2010 #19 Skrevet 19. juni 2010 Jeg hadde gitt dem 200/250 kr hver, i tilegg ville jeg satt satt frem litt snacks og evt en pizza til dem Det er jo et stort ansvar og har man lyst å ha dem til barnevakt flere ganger synes jeg at man skal betale ganske greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå