Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2006 #21 Skrevet 8. mai 2006 Velferdspermisjoner, hva er det egentlig? Utgangspunktet er at velferdspermisjon må ses på som en del av personalpolitikken hos arbeidsgiver. Det karakteristiske ved en velferdspermisjon er at arbeidstaker får fri med lønn. I tillegg må det ligge en viktig eller god velferdsgrunn bak ønsket om permisjon. Vi har velferdspermisjoner som er regulert i lover eller avtaler, for eksempel adgangen til å være hjemme med sykt barn, adgangen til fri for å amme sitt barn og til fri på eksamens- og lesedager. Siden disse permisjonene har et hjemmelsgrunnlag, faller de utenfor det vi i dagligtale omtaler som velferdspermisjoner. Derimot er deltakelse i eget bryllup eller andres begravelse og det å tilvenne barn i barnehage velferdsgrunner som kan gi mulighet til permisjon. Funnet på Utdanningsforbundet i Vestfold.
Gjest Landra Skrevet 8. mai 2006 #22 Skrevet 8. mai 2006 Hei! Siden du skriver at dere er flinke å bytte vakter på jobben din, så må jeg nok syntes det er rart at hun ikke har gjort det først. Så er faktisk regler til å brukes, og da skal hun ha permisjon (UTEN) lønn hvis denne persjonen ikke er en av hennes nærmeste. På jobben min fikk jeg fri med lønn når bestemoren til daværende kjæreste skulle begraves, men siden jeg ikke kjente henne gikk jeg på jobb før og etter begravelse. Så selv om sjefen din syntes det er greit, så er det faktisk sånn at reglene blir kanskje strengere og strengere ettersom det er mange som utnytter de. Så lenge du har ansatte som ikke utnytter din godvilje så er det greit å være litt fleksi, men hvis saken er slik som du beskriver det, så virker det som om hun ville bare ha fri. Begravelser varer jo ikke 7.5 timer, og igjen siden det ikke var noen fra hennes nærmeste familie så syntes jeg at hun kunne enten ha byttet vakt eller kommet på jobb før og etter begravelsen. Snakk med sjefen din først og så kan hun/han ta dette opp med henne. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2006 #23 Skrevet 9. mai 2006 Hvis sjefen din syns det er greit, så hvorfor bryr du deg. Skjønner at det var irriterende at du måtte jobbe alene og ikke rakk barnehagen, men hva hjelper det deg om hun ikke får lønn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå