Gå til innhold

Intervju av dagmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har dessverre ikke vunnet i det store barnehagelotteriet, og har derfor bestemt oss for å prøve å finne en god dagmamma fra høsten av. Det er ikke så lett som jeg trodde det ville bli, men vi har kommet i kontakt med en person som jeg anser som en mulig kandidat. Det er foreløpig bare mannen min som har snakket med henne (flere ganger), men vi har avtalt et møte med henne hjemme hos henne alle tre.

Jeg vet at hun er mye ute og bruker blant annet åpen barnehage aktivt, noe jeg anser som veldig positivt. Hun har egne barn og har vært dagmamma til flere barn. Det jeg lurer på er hva man bør se etter, og hvilke spørsmål man bør stille. Siden jeg nok er elendig dagmammamateriale selv, så er jeg litt usikker på hvilke krav man bør stille. I mine øyne er det først og fremst viktig at gutten min er fornøyd, har det bra og har andre barn å leke med. Frem til han nærmer seg to år ser jeg ikke at det er det store behovet for noe "pedagogisk" opplegg. Samtidig lurer skremselshistoriene om dagmammaer som er slemme mot barna de passer i bakhodet...

Det jeg nok kommer til å vektlegge ved første møte er i hvilken grad hun tar kontakt med Micro, samt hvordan han reagerer på henne. Ut over det er jeg litt småblank.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville spurt om hennes syn på barneoppdragelse.

Skrevet

Spørr etter referanser - gjerne et par stykker.

Gjest Katriona
Skrevet

Jeg vet ikke om du har funnet ut om hun jobber hvitt eller svart, men det kan jo være greit å finne ut det på forhånd.

Jeg ville spurt om dagmammaen røyket eller ikke, og kanskje funnet ut om hun har vært mye syk før?

Du kan spørre henne om leggerutiner, for hvis hun har flere barn kan det være en fordel å ha faste rutiner på det.

Hvordan mat spiser dagbarna hennes? Må dere ta med matpakke, eller får de mat der?

Litt tankemyldring dette... ;)

Skrevet

Jeg ville spurt henne om referanser,samt hvor mange barn hun passer om gangen.

-Hva slags rutiner hun har lagt opp til (faste måltider og sånn)

-Hvor mye hun er ute med barna

-Hva hun gjør om det skjer noe og en av barna må på legevakten f.eks. hva gjør hun med de andre da.

Var det jeg kom på i farten.

Skrevet
Spørr etter referanser - gjerne et par stykker.

Akkurat den trur eg er MEGET viktig!!

Skrevet

Ut over at det var hvit dagmamma så var vi mest opptatt av kjemien mlm. henne & barnet og henne & oss. Vi var opptatt av at hun snakket til barnet på en måte som vi var (er) komfortable med og fikk mest ut av å observere enn overøse henne med spørsmål. Se på kjøkkenet (barnestol?), se på soveplass (har hun reiseseng, sover barn i vogn, må dere ha med reiseseng eller vogn), se på utearealer, hvor mange barn skal hun maksimalt passe på (vår har max. 4), hvordan kommer hun seg ut med alle barna, hvor fleksibel er hun i starten ifht. egne vs. barnets rutiner osv. osv.

Skrevet

Jeg har ikke dagmamma selv, men skulle jeg hatt den ville jeg tatt "intervjuet" hjemme hos henne mens de andre barna hun skal passe er der. Da ser du hvordan hun faktisk er sammen med barna.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg har ikke dagmamma selv, men skulle jeg hatt den ville jeg tatt "intervjuet" hjemme hos henne mens de andre barna hun skal passe er der. Da ser du hvordan hun faktisk er sammen med barna.

Enig. Dessuten ville jeg bedt om referanse fra naboen hennes, som kanskje ser henne mye mer enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...