Tulla2 Skrevet 27. april 2006 #1 Skrevet 27. april 2006 Jeg jobber sammen med en som ikke gjør jobben tilfredstillende (vil ikke gå inn på HVA som ikke blir gjort) Sjefen har gitt vedkommede flere muntlige advarsler og det har vært flere møter der dette har vært tema. H*n lover å skjerpe seg, men ingenting skjer. Nå er sjefen rådet til å gi vedkommede en skriftlig advarsel (vet ikke hvorfor han ikke allerede har har gjort det - kanskje håp om at arbeidstakeren skal skjerpe seg) Men hva om arbeidstakeren IKKE skjerper seg til tross for skriftlig advarsel? Hva kan sjefen da foreta seg. (dette er i kommunen) Noen som har peiling på dette?
Gjest Fruktfat Skrevet 27. april 2006 #2 Skrevet 27. april 2006 der jeg jobbet før var tre skriftlige advarsler det samme som oppsigelse (eller etter tre skriftlige advarsler kom oppsigelsen)
^me^ Skrevet 27. april 2006 #3 Skrevet 27. april 2006 der jeg jobbet før var tre skriftlige advarsler det samme som oppsigelse (eller etter tre skriftlige advarsler kom oppsigelsen) ← smart
Tulla2 Skrevet 27. april 2006 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2006 Er det noe lover på dette, eller er det opp til sjefen?
Gjest Fruktfat Skrevet 27. april 2006 #5 Skrevet 27. april 2006 jeg vet ikke om det er noen lover på dette, hos oss stod det i kontrakta og alle var fullt klar over det. den som får skriftlig advarsel må også skrive under på den.
Amanlis Skrevet 27. april 2006 #6 Skrevet 27. april 2006 der jeg jobbet før var tre skriftlige advarsler det samme som oppsigelse (eller etter tre skriftlige advarsler kom oppsigelsen) ← Jeg synes tre skriftlige advarsler er mye. Hadde fint holdt med to. Skjønner man ikke at man må skjerpe seg etter samtaler og skriftlig advarsel, har man ikke noe i jobben å gjøre.
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2006 #7 Skrevet 27. april 2006 Det pleier å stå i kontrakter ja. En venninne av meg fikk en muntlig advarsel og hun fortalte at i hennes kontrakt står det at det er en muntlig advarsel, og så ut. Men dette varierer helt sikkert mye fra sted til sted. Der hun jobber er det ikke så seriøst har jeg fått inntrykk av
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #8 Skrevet 27. april 2006 jeg vet ikke om det er noen lover på dette, hos oss stod det i kontrakta og alle var fullt klar over det. den som får skriftlig advarsel må også skrive under på den. ← Klart det er lover på slikt. Ellers så kan jo arbtaker bli helt rettsløs. Sjef må iallefall bevise at vedk. ikke har gjort jobben sin. De kan gå langt før en blir kvitt en brysom arb.taker. Arbrett bla.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2006 #9 Skrevet 29. april 2006 på min forrige jobb hadde vi i kontrakten at vi fikk en skriftlig advarsel, så en viss tid på å forbedre seg og så enten fikk vi fortsette eller bli fratatt fastlønna (telefonselger på provisjonslønn), ble vi fratatt fastlønna fikk vi valget mellom å fortsette på kun provisjon eller å si opp.
Shea Skrevet 30. april 2006 #10 Skrevet 30. april 2006 Hvorvidt oppsigelsen er saklig må vurderes konkret i det enkelte tilfelle, men det er viktig å merke seg at det er arbeidsgiver som må godtgjøre (har bevisbyrden for) at oppsigelsen er saklig. Derfor bør en arbeidsgiver som er misfornøyd med en arbeidstaker gi en eller flere skriftlige advarsler før han går til oppsigelse. Da kan det dokumenteres at arbeidstaker har fått flere sjanser til å rette opp forholdet i forkant. Eller så kan du lese mer på http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1...ey=3&ArtKey=161 eller på arbeidsmiljøloven eller gå inn på bedin og les mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå