Anne Mona Skrevet 30. november 2002 #1 Skrevet 30. november 2002 Apropos trådene om "Tykke kvinner ..." og "Mote og store mager ... " Jeg leser i Klassekampen i dag at aldri hadde noen fra Afrika vunnet Miss World-konkurransen før det ble sendt ei berte som så ut som alle de andre i konkurransen, en strek av seg selv. Men i 2001 vant Darego fra Nigeria. Sitat: "Men sjokket ble snart forundring, for svært få nigerianere synes verdens vakreste er særlig vakker. I noen kretser ble det hvisket at hun var en hvit jente i sort hud. I et land hvor skjønnhet betyr en kropp full av former og frodighet, var det ufattelig at høye og svært tynne Agbhani kunne passere som vakker i det hele tatt." Skrevet av Linn Stalberg. Globalisering av kvinnekroppen?
waco Skrevet 30. november 2002 #2 Skrevet 30. november 2002 Ja hehe.. har tenkt på det samme selv. Det kan virke som keiserens nye klær er svært gjeldende når det kommer til hva som er stadfestet skjønnhet og attraktivitet. Hva som egentlig er vakkert å se på harmoniserer ikke alltid med mengdens oppfattning. F eks var kronprinsesse Victoria mye penere dengang hun var slank, husker det enda, hvordan pressen skyldte på bulimi og anorexia... når ble det en sykdomstegn å være pen? Waco
Silfen Skrevet 1. desember 2002 #3 Skrevet 1. desember 2002 Syns Victoria var vakker FØR hun begynte å bli for tynn. Skikkelig fin jente i mine øyne. Er det ennå også da, men noe tynn.
Gjest Lea Skrevet 1. desember 2002 #4 Skrevet 1. desember 2002 Victoria har da aldri vært tjukk i alle fall! Synes det er fælt når man ser bare skinn og bein. Det samme gjelder Märtha Louise. Kan ikke fatte og begripe at folk sier at en helt normal jente er for tjukk jeg! Hvor går grensen mellom for tynn, slank, kraftig og tjukk forresten?
Silfen Skrevet 1. desember 2002 #5 Skrevet 1. desember 2002 De jentene jeg ser på som "vanlige" kan ha problemer med å finne klær på f.x. Hennes, for mye ser ut til å være laget til de med små pupper, uten hofter o.l. De som jeg ser på som tynne/slanke er jo også helt normale, bare mindre. Du har jo bmi å gå etter da. Ikke at jeg er helt enig med den. En jente jeg gikk i klasse med ble "sykelig undervektig" i følge den. Slank, fin jente. Jeg derimot er dødelig overvektig i følge den, noe hverken jeg eller andre merker noe til. Tror grensen mellom slant, normal, tykk er personlig. Noen kan se et tynn jente og tenke: lekker! Andre kan se samme jenta og tenke; beinrangel! Noen kan se ei lubben jente og tenke: der bør det bort noen kilo gitt. Mens andre kan se samme jenta og tenke: så herlig, sånn liker jeg de!!
*Lillian* Skrevet 1. desember 2002 #6 Skrevet 1. desember 2002 Det er veldig forskjellig hva folk ser på som tynt, normalt, digert osv.. Ifølge BMI lider jeg av fedme! :o Ja, jeg er litt overvektig, men jeg tør påstå at jeg ikke lider av fedme!! Jeg får kommentarer fra folk at de ikke ser på meg som så veldig stor. Har tilogmed fått komplimenter for at jeg har en fin kropp som ikke er for tynn!! Men jeg har også fått kommentarer av noen på at jeg er feit... Hvem av utsagnene om meg selv jeg tror mest på er en annen sak. Jeg tror aldri på komplimenter om kroppen min og meg som person som jeg får av andre lell... Hører mange sier "kraftig" om ei jente som faktisk har skikkelig FIN kropp, det sjokkerer meg!! Blir sint av sånt jeg... Men det er nok veldig individuelt hva folk ser på som tynt og tjukt, akkurat som det er individuelt hva som er pent og stygt.... En får værra som en er når'n ikke vart som en sku.... (selv om jeg ikke liker det...)
Gjest sexysadie Skrevet 1. desember 2002 #7 Skrevet 1. desember 2002 Fete damer og Tynne/slanke/magre damer............ D mest patetiske jeg har opplevd var når en pike jeg kjenner gråt i fylla til meg fordi hun ikke hadde pupper. Hun var heller ikke interessert i å legge på seg for å få litt pupp (1.80 cm og 55 kg)fordi da kom hun ikke inn i klærne hun brukte mer enn halve studielånet for å kjøpe... I stedet har hun nå tatt seg opp lån for å legge inn silikon. Jeg unner henne d fordi d kan ikke være særlig stas å se ut som en 14 årig gutt uten penis.. Poenget mitt er at m fettet kommer formene og Marilyn Monroe ble regnet som meget slank og hun brukte størrelse 44....
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2002 #8 Skrevet 1. desember 2002 Jeg synes frodige jenter er kjempeflott. Når jeg ser bilder av f.eks Whitney Huston, Portia DeRossi og andre stjerner som ser ut som et "rammeverk", så bli jeg så oppgitt over hvordan det har blitt. Det presset som motebransjen har skapt. Er enig at motebransjen bør fokusere på kvinnen som kvinne og ikke kvinne som kropp.!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå