Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #1 Del Skrevet 27. april 2006 Var på kontroll hos jordmor i dag, ble målt og veid. Ser etterpå at hun har skrevet BMI'en min på helsekortet, og den var på 30. Sjekket dette på nett, og denne BMI'en tilsier fedme. Jeg har en del kilo igjen fra forrige svangerskap, da jeg gikk opp ganske mye fordi jeg prøvde å slutte å kaste opp (har slitt med bullimi i mange år- dette er jordmor klar over). Jeg har hittil gått opp 4 kg (uke 22), har prøvd å spise så sunt som mulig, men nå er jeg kjempelei meg... Visste jeg var overvektig, men ikke at jeg hadde et fedme-problem... Var en tur over doskålen i sted, dårlig samvittighet over lunsjen.. Men SKAL ikke begynne med det tullet igjen, selv om det virker veldig fristende akkurat nå.... Huff... var slank da jeg var gravid sist, og da ble BMI aldri målt.. Det er ikke noe gøy å være meg i dag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmelmy Skrevet 27. april 2006 #2 Del Skrevet 27. april 2006 Synes du skal si i fra til jordmor neste gang at du ikke ønsker at hun sjekker det. Bmi er misvisende i utgangspunktet (måler jo ikke forskjell på muskler og fett, benbygning osv) men kan i hvertfall ikke taes i betraktning når en er gravid! Blir litt , jeg... Du har jo heller ikke gått opp mye med dine 4 kg. Jeg er i uke 23 og er vel over 7 kg opp. Jeg er med i et prosjekt på Riksen som heter STORK og der måler de fettprosenten og BMI. Men dette har jo med forskning på barnets fødselsvekt å gjøre. Skjønner litt hvordan du har det for jeg er vant til å ha en bmi på 18.5, og nå er den plutselig 25. Pass på å ikke gå tilbake til gamle synder igjen. Vet det er vanskelig, men gjør så godt du kan. Trøst deg med at dette er en tidsbegrenset periode. Og det er ikke verdt den dårlige samvittigheten du får når du ligge over doskålen. Snakk med mannen din, legen eller noen andre...alt blir så mye bedre når du ikke er alene om det. LYKKE TIL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 27. april 2006 #3 Del Skrevet 27. april 2006 For det første: bmi kan være misvisende, selv på ikke-gravide, fordi det ikke tar hensyn til ulik benmygging, at muskler veier mer enn fett etc. for det andre: du er gravid, det er altså MENINGEN at du skal gå opp i vekt, og det er ikke fedme, det er en baby... Dette synes jeg du skal snakke med din jordmor om. Det er nemlig slett ikke meningen at du skal ha dårlig samvittighet over lunsjen. (og du trenger å beholde maten i magen, babyen trenger næringen, vet du) Om du har problemer med tanker rundt vekt trenger hun faktisk ikke engang veie deg, dersom det er gode grunner for at du har det bedre av å ikke veies (men generelt liker de å gjøre det for å følge med utviklingen da, om det ikke er gode grunner for å la være) Så jeg kan ikke tenke meg at det er obligatorisk å oppgi BMI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 27. april 2006 #4 Del Skrevet 27. april 2006 IKKE TENK PÅ BMI! Det er ikke et mål ment å brukes ukritisk på enkeltindivider, det MÅ tas hensyn til beinbygning, muskelmasse etc. Dessuten, som malama sier, det er en BABY! Du SKAL legge på deg, og fire kilo er IKKE mye når du er såpass langt på vei som du er nå. Du kan godt be jordmor la være å veie deg. Jeg er nå 34 uker på vei og har ikke blitt veid siden første kontroll. Tror veiing er helt ute av retningslinjene for svangerskapsomsorgen. Det viktigste nå er at du tar vare på deg selv og babyen, og da er det kjempeviktig at du spiser det som kroppen din trenger. Fortsett med å leve sunt sånn som du har gjort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 27. april 2006 #5 Del Skrevet 27. april 2006 Min lege vil ikke veie meg engang han, han sier at vekt har ikke noe å si så lenge han kan se fra gang til gang at jeg ikke går opp 15 kg på en uke liksom... Ta en prat med jordmor (og legen hvis du går dit også) om dette, så håper jeg de tar deg alvorlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miiip Skrevet 27. april 2006 #6 Del Skrevet 27. april 2006 Min lege gjorde et nummer ut av BMIen min på første kontroll (var også på 30). Jeg blei også lei meg. Synes det er så utrolig synd at leger ikke har vett til å bruke BMI med fornuft. BMI er et mål som ble laget for å brukes til statistikk, og å måle enkeltmennesker på en statistisk skala blir jo helt feil! Det er ikke sånn at BMI = 30 skal automatisk bety fedme-problem. Som flere andre sier, den tar ikke hensyn til muskelmasse osv. Marit Bjørgen ville sikkert også kommet ut med fedme på BMI-skalaen! Jeg blir av å tenke på dette! Enig med de andre som sier at du kan si til jordmor at du ikke ønsker veiing på kontroller (hun bør ha respekt for dette når hun vet om at du har slitt med bulimi tidligere). Hvis du spiser forholdsvis sunt og holder kroppen i litt bevegelse er det INGEN grunn til dårlig samvittighet. Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #7 Del Skrevet 27. april 2006 BMI på 30 er MYE!!! Synes det er bra jordmor ga deg beskjed, for det er ikke bra for babyen at du er så stor. Så dette var kanskje det dyttet du trengte for å passe på hva du putter i munnen! Det er faktisk en grunn til at de veier deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rognebær Skrevet 27. april 2006 #8 Del Skrevet 27. april 2006 BMI på 30 er MYE!!! Synes det er bra jordmor ga deg beskjed, for det er ikke bra for babyen at du er så stor. Så dette var kanskje det dyttet du trengte for å passe på hva du putter i munnen! Det er faktisk en grunn til at de veier deg! ← Klarer du ikke å lese hva folk skriver? BMI er IKKE ment å anvendes på enkeltindivider helt uavhengig av andre faktorer. Og hun spiste sunt i utgangspunktet - så gå og bruk vrangforestillingene dine et helt annet sted enn i et gravidforum. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 27. april 2006 #9 Del Skrevet 27. april 2006 Det er en grunn til at de veier deg ja, og det er å se at du legger på deg. At man ikke hopper opp fort (kan tyde på at det f.eks er vann, men det ser de jo gjerne også) og at du ikke legger på deg for lite. IKKE for å beregne BMI og si at en som er gravid sliter med "fedme", ettersom det er en BABY inni der, med økt vekt pga babyen, pga fostervann, livmora som vokser, mer blod i kroppen, etc Så du gjest, du aner slett ikke hva du snakker om, og det er for idiotisk til at man skal gidde bry seg. Og trådstarter: Bry deg derfor ikke om den idiotiske kommentaren, og hør på oss andre som snakker ærlig, ikke gjemmer oss som gjester for å kaste dritt, og snakker fornuft. Ta en prat med legen/jordmora, og forklar hva du tenker og føler. De trenger kke veie deg engang, og slett ikke beregne BMI,s om blir komplett misvisende når du er gravid, i tillegg til at det allerede er det for vanlige mennesker også.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyfri Skrevet 27. april 2006 #10 Del Skrevet 27. april 2006 De faste brukerne her har skrevet veldig flotte og fornuftige innlegg. Jeg kommer ikke på noe som kan utfylle de, men jeg vil gi deg en Håper du har det bedre etter å ha lest alle de gode rådene, og at du får oppklart dette med jordmoren din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 27. april 2006 #11 Del Skrevet 27. april 2006 jeg synes ikke at du skal legge noe vekt på bmi i et svangerskap.. husk at det er en baby inni der. dessuten kan man godt ha en bmi på 30 og likevel ikke være feit.. (mange idrettsutøvere med mye msukler har garantert en høy bmi, men de er jo ikke feit av den grunn) Som ikke gravid har jeg en bmi på 19 og er i følge den undervektig.- dersom jeg skulle legge på meg mellom 15-20 kg i et svangerskap (utgangspunkt i hva mamma la på seg med meg) får jeg en bmi på 25-27 og blir således overvektig.. men det betyr jo ikke at jeg er det for det. Jeg synes at du bør ta deg en prat med jordmoren din, fortelle hvordan du føler det, si at du har sliti med vekt og bulimi og ikke vil at hun skal bruke bmi på deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydukke Anna Skrevet 28. april 2006 #12 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg har selv slitt med bulimi i perioder, men har heldigvis vært frisk en god stund. Likevel snakket jeg med jordmor om det og sa at jeg hadde et noe anstrengt forhold til veiing fremdeles. Det hun sa var at jeg selv skulle få velge om jeg ville veies, eller om jeg evt ville veie meg hjemme istedet for å gjøre det sammen med henne. Vi har kommet frem til en god løsning, og når hun nå er klar over dette, synes jeg alt går veldig fint. Snakk med jordmoren din om dette du, hvis du klarer det. Det er ikke meningen at du skal grue deg til svangerskapskontrollene dine! Lykke til! Og som noen over her sier, det er en grunn til at man legger på seg når det er en liten baby som vokser inni magen. Og den trenger også næring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HB Skrevet 28. april 2006 #13 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg synes du skal si til jordmor at du synes det er tankeløst/unødvendig av henne å skrive opp BMI'n din på helsekortet når hun vet at du har slitt med bulimi. Jeg kan ikke se noen grunn til at BMI har noe med et svangerskap å gjøre, selv om den uvettige gjesten over her har litt rett i at det ikke er så bra verken for barnet eller deg at du er for overvektig. MEN det er ikke tiden for å tenke slanking når man er gravid! Ønsker deg lykke til i resten av svangerskapet og håper at du legger dettte bak deg! Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dittin Skrevet 28. april 2006 #14 Del Skrevet 28. april 2006 å sette bmi på en gravid kvinne er jo bare missvisende! spessielt når man vet hva de forskellige tingene veier (som baby, fostervann++) mange lagrer jo en del vann i kroppen også, så å bruke bmi i et slikt tilfeller er bare tull! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miiip Skrevet 28. april 2006 #15 Del Skrevet 28. april 2006 BMI på 30 er MYE!!! Synes det er bra jordmor ga deg beskjed, for det er ikke bra for babyen at du er så stor. Så dette var kanskje det dyttet du trengte for å passe på hva du putter i munnen! Det er faktisk en grunn til at de veier deg! Helsefaren i å være overvektig henger i veldig stor grad sammen med hvordan man lever ellers. Dersom man trener litt og lever forholdsvis sunt (ja, det er faktisk noen med BMI på 30 som gjør det selv om gjesten her tydeligvis ikke kjenner dem) er farene for helseskadene mindre enn om man hadde en lavere BMI og ikke trente og stappa i seg godteri og pommes frites hver dag. Som sagt tidligere: BMI er laget for statistikk, ikke for enkeltpersoner. Dersom man skal få et bedre mål på fedme må man måle fettprosent evt andre ting i tillegg, ikke bare BMI. BMI på 30 og BMI på 30 er ikke det samme. Tipper gjesten her hadde fått seg en overraskelse dersom man stilte opp 100 tilfeldig utvalgte norske kvinner med BMI = 30 og fikk se hvor forskjellige de var. Les mer om svakhetene med bruk av BMI på enkeltpersoner hos Lommelegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #16 Del Skrevet 28. april 2006 Her er en oversikt jeg fikk av legen over vektøkning i svangerskapet: 3,6 kg - barnet 0,8 kg - fostervann 0,4 kg - pupper 1,2 kg - vann i kroppen 0,4 kg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #17 Del Skrevet 28. april 2006 Ble en feil med første innlegget... Her er en oversikt jeg fikk av legen over vektøkning i svangerskapet (alt er selvsagt ca-verdier): 3,6 kg - barnet 0,8 kg - fostervann 0,4 kg - pupper 1,2 kg - vann i kroppen 0,4 kg - morkake 1,0 kg - livmor 1,2 kg - økt blodvolum 3,5 kg - ammereserver (fett) totalt: 12,3 kg. Hvis man trekker fra fettet ender man likevel på nesten 10 kg vektøkning UTEN AT MAN HAR BLITT TJUKKERE!!!! Du kan derfor gå fra å være normalvektig til å ha en bmi på 30i løpet av graviditeten, uten å ha lagt på deg et eneste gram fett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 30. april 2006 #18 Del Skrevet 30. april 2006 Hvis du var overvektig da du ble gravid kan du ha rett til/behov for spesiell oppfølging i svangerskapet bl.a. for å forebygge svangerskapsdiabetes og et for stort barn ved fødsel. Det kan jo være at jordmor merket seg bmi for å være sikker på at slike ting blir fulgt opp. Hvis du allerede har et vektproblem kunne du jo ta dette som en god anledning til å bruke helsepersonellet som du får kontakt med gjennom svangerskaps- og barselsomsorg til å angripe dette problemet på en konstruktiv måte. Hvis vektøkningen kun skyldes svangerskapet er det jo ingen grunn til å ta seg nær verken av vektøkningen eller at jordmor skriver opp bmi på et papir - da vet du jo at dette er en forbigående tilstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå