Gå til innhold

Dresskode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen friske opp hukommelsen min når det gjelder dresskoder?

Hva er det damen kan kle seg i når det heter: "Smoking/mørk dress" i innbydelsen?

Kan jeg bruke en kjole som ikke er lang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forstått det slik:

Smoking = lang kjole

Mørk dress = du kan velge om du vil ha kort eller lang kjole

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Du kan ha kort kjole til smoking.

Lang kjole er bare "påbudt" til galla, dvs. kjole og hvitt.

Gjest Gjest_mies_*
Skrevet

Det er en utbredt misforståelse at man må ha lang kjole til smoking. Kort er like akseptabelt (men noe mindre vanlig med mindre det er midt på sommeren)

Det meste er greit, bare det ser ut som en penkjole. (men er det er bryllup så unngå hvitt, og strengt tatt så skal du ikke ha sort heller (men det er det mange som ignorerer).

Bunad er også inkludert i smoking/mørk dress

Gjest gjest1
Skrevet
Det er en utbredt misforståelse at man må ha lang kjole til smoking. Kort er like akseptabelt (men noe mindre vanlig med mindre det er midt på sommeren)

Det meste er greit, bare det ser ut som en penkjole. (men er det er bryllup så unngå hvitt, og strengt tatt så skal du ikke ha sort heller (men det er det mange som ignorerer).

Bunad er også inkludert i smoking/mørk dress

:Nikke:

Skrevet

Takk for svar!

Det er en sort kjole, men jeg har tenkt å spørre bruden om hun har noe i mot det. Hun har selv kommet i sort i brylluper, så det går sikkert greit.

Siden jeg ammer har jeg ikke lyst til å bruke penger på en ny kjole som kommer til å bli for slapp over puppene når jeg snart er ferdig med det.

Skrevet

Du kan fint bruke sort kjole, bare ikke bruk helsort tilbehør!

Skrevet

Hva med sædfarget kjole? Altså ikke kritthvit, men sånn fluoreserende gulhvit!

Skrevet
Hva med sædfarget kjole? Altså ikke kritthvit, men sånn fluoreserende gulhvit!

Lurer fælt på hva som feiler han du er sammen med...

Fluoriserende du liksom. :ler:

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg ville ialelfall holdt meg unna alle hvitfarger! Bruden kan jo ha champagnefarget kjole ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Hva med mønster, blomster etc på kjoler? Er det ok?

Gjest gjest1
Skrevet
Hva med mønster, blomster etc på kjoler? Er det ok?

:Nikke:

Gjest gjest 0
Skrevet

Men kan man ha en hvit blomstrete kjole?

Gjest gjest1
Skrevet
Men kan man ha en hvit blomstrete kjole?

Det mener jeg er ok

Skrevet

Hold dere helt unna hvit! Dersom kjolen på avstand ser "hvit" ut, så er den hvit, og dermed off-limit. Hvit kjole med lyslyserosa blomster er etter min oppfatning hvit i denne sammenheng. Har man en kjole man gjerne vil bruke, og er veldig usikker så spør man bruden, enkelt og greit. Men det kan da ikke være så vansklig å holde seg unna hvit? (rød har jeg aldri hørt at man ikke kan ha, og jeg er ganske godt bevandret i skikk og bruk så dette tror jeg har lokale varianter, og sort er blitt ganske akseptert i det siste, så den er jo grei, iallefall dersom du har litt farget tilbehør).

Når det er sagt så håper jeg at mine gjester dukker opp i friske flotte plagg, gjerne med farger og mønstere på både herrer og damer, men jeg håper at ingen dukker opp i hvit eller nestenhvit, ganske enkelt forde jeg synes det er litt sjarmerende at denne fargen tradisjonelt er forebehold bruden (og brudepikene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...