Gå til innhold

nye spill og ny laptop

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ronja_*
Skrevet

Ny laptop 2 nye spill. Ingen av spillene vil funke. Noen som har lure tips? Minne og alt skal være greit men etter vi har lagret spillet og prøver å starte, skjer det ingenting.

Etter 5 min får vi beskjed om at xxx.exe har et problem og må lukkes.

Hjelp??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ny laptop 2 nye spill. Ingen av spillene vil funke. Noen som har lure tips? Minne og alt skal være greit men etter vi har lagret spillet og prøver å starte, skjer det ingenting.

Etter 5 min får vi beskjed om at  xxx.exe har et problem og må lukkes.

Hjelp??

Først: Jeg går ut ifra at du med "etter at vi har lagret spillet..." mener etter at spillet er installert?

Nye laptop'er burde ikke ha problemer med å kjøre spill, men enkelte spill er utrolig krevende for skjermkortet, og der henger i alle fall de rimelige laptop'ene i handelen noe etter. Skjermkort er blant de elementene i en datamaskin som kan drive prisen voldsomt opp.

Men for å finne ut av problemet, ville jeg først gjort følgende:

Gå på Start-menyen, finn Administrative verktøy (hvis den ikke står i menyen kan den finnes under kontrollpanelet), og velg så Hendelsesliste.

Hendelseslisten er delt opp i tre elementer: Program, Sikkerhet og System.

Se på disse tre listene og se om du kan finne igjen navnet på spillet i kolonnen "Kilde". Alternativt kan det hende det står "Application Error" i stedet for navnet på programmet som har kræsjet, så sjekk disse også.

Dersom et program har forårsaket feil, vil det vanligvis bli markert med et rødt kryss helt til venstre i listen.

Dobbeltklikk på linjen du har identifisert som en mulig feilrapport for spillet som har kræsjet. Du får da opp en boks hvor det står "Egenskap for Hendelse" på toppen.

Til høyre i boksen finner du tre knapper: Opp, Ned og Kopier.

Kopier innholdet av boksen ved hjelp av Kopier-knappen og post feilmeldingen (hvis du finner noen da), så skal jeg hjelpe deg med å se etter en mulig løsning.

mvh

Endret av finnslarken
Gjest Gjest_ronja_*
Skrevet

Tusen takk for svar og at du gidder! Skal ikke være noe problemer med maskin, skjermkort osv. Og ja, etter at spillet er installert...

Jeg finner feilmelding som ser sånn ut:

Feilende program fm.exe, versjon 6.0.0.3006, feilende modul ~df394b.tmp, versjon 0.0.0.0, feiladresse 0x00083c9c.

Den samme meldingen kommer på det andre spillet, bare at det da gjelder sims2.exe...osv.

Blir du klokere av dette? Jeg skjønner nemlig ingenting...

Skrevet

Har du forsøkt å oppdatere windows? :)

Gjest Gjest_ronja_*
Skrevet

Ja jeg har prøvd å oppdatere det som kan oppdateres, windows inkludert...og etterpå avinstallert og installert spillene på nytt..

Skrevet

Det var veldig rart.

Alle driverne på laptop er siste versjon?

Gjest Gjest
Skrevet

Ja jeg tror det. Maskinen er helt ny også, kjøpt for to uker siden..

Skrevet

Da bør du sjekke om du har siste versjon av driverne på laptopen din. For ofte har de blitt oppdatert siden de slapp laptop fra fabrikken :)

Vet ikke hvilket merke du har. Men jeg har iallefall noe som heter "IBM update connector" for min laptop.

Hvis du ikke har noe program for dette, kan du gå inn på produsenten sin hjemmeside og laste ned siste oppdateringer. F.eks. for skjermkort, BIOS osv.

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk for svar og at du gidder! Skal ikke være noe problemer med maskin, skjermkort osv. Og ja, etter at spillet er installert...

Jeg finner feilmelding som ser sånn ut:

Feilende program fm.exe, versjon 6.0.0.3006, feilende modul ~df394b.tmp, versjon 0.0.0.0, feiladresse 0x00083c9c.

Den samme meldingen kommer på det andre spillet, bare at det da gjelder sims2.exe...osv.

Blir du klokere av dette? Jeg skjønner nemlig ingenting...

For meg ser det ut som om programmet fm.exe ikke greier å aksessere eller skrive til filen ~df394.tmp - en midlertidig fil (avsløres av det innledende tilde-tegnet og filetternavnet .tmp) - så neste spørsmål må bli: Er spillene installert med en Administrator-konto? Hvis så - har det vært forsøkt å kjøre spillene under samme bruker?

Windows XP Professional krever stort sett at programmene installeres under Administrator-konto eller en konto som har administrator-rettigheter. Jeg har også sett tilfeller der spill og programmer korrekt er installert under Administrator-konto, og hvor vanlige brukere ikke har vært i stand til å kjøre programmet etterpå.

Skrevet
For meg ser det ut som om programmet fm.exe ikke greier å aksessere eller skrive til filen ~df394.tmp - en midlertidig fil (avsløres av det innledende tilde-tegnet og filetternavnet .tmp) - så neste spørsmål må bli: Er spillene installert med en Administrator-konto? Hvis så - har det vært forsøkt å kjøre spillene under samme bruker?

Windows XP Professional krever stort sett at programmene installeres under Administrator-konto eller en konto som har administrator-rettigheter. Jeg har også sett tilfeller der spill og programmer korrekt er installert under Administrator-konto, og hvor vanlige brukere ikke har vært i stand til å kjøre programmet etterpå.

Det var meg da - som ikke sjekket om jeg var innlogget :)

mvh

Gjest Gjest_ronja_*
Skrevet

Tusen takk for at dere prøver å hjelpe, er så kjipt når ting ikke funker og jeg er jo rimelig grønn da...

Det med å installere på administrator-konto tror jeg vi har gjort riktig. Har bare en brukerkonto - der er spillene installert og der kjører vi dem fra. Og den står naturlig nok med administrator-rettigheter.

Jeg har ikke forsøkt å oppdatere drivere enda - takk for det forslaget Jordbær...skal prøve det.

Skrevet

Utrolig synd hvis du ikke skulle få brukt laptopen din til det du selv vil, for den burde jo klare dette utmerket.

Skrevet

Tør man spørre hvilken laptop du har kjøpt deg?

Merke / spesifikasjon?

(med spesifikasjon mener jeg prosessor/hvor mye ram/windowstype(pro/home?) osv)

.

Gjest Gjest_ronja_*
Skrevet

Det er en Dell-maskin (Inspiron 9400) med Windows xp media center tror jeg.

Intel-prosessor (1,66 GHz, 2 MB L2-Cache, 667 MHZ FSB), 60 GB harddisk. Dette står i spesifikasjonen, jeg husker ikke om sambo oppgraderte noe - tror det - han konfererte med en pc-interessert kompis. Det skulle ikke være noe problem her..?

Vi har prøvd med eldre spill, det går fint. Det virker som det er noe med .exe som maskinen ikke kan finne... Skal prøve å oppdatere drivere via trådløst nettverk et sted, vi har ikke ordnet med internett-abonnement selv enda.

Skrevet

Vel, det med df394.tmp har noe med ett program som heter 'Safedisk 4' som er

kopibeskyttelsen som cdplaten da antageligvis bruker. Når den starter opp, så kjører den igang en prosess som heter df394 (sjekk i taskmanager om den er der).

Safedisk 4 har en historie for å ikke like kloneprogrammer som Daemon Tools og Alcohol 120%, samt IDE-devices som er koblet optisk til maskinen eksternt.

Skal se om jeg finner ut noe mer seinere, men er på farten til en treningstime, så

det får komme seinere.

.

Gjest Gjest_ronja_*
Skrevet

Søker litt på nettet og finner noe ang df394.tmp.

Spillene har safedisk-kopibeskyttelse såvidt jeg kan forstå og det anbefales å laste ned og bruke noe som kalles daemon tools.

Men når jeg laster ned dette - hva nå? Forstår ikke hvordan jeg bruker programmet jeg. Fortsatt ingen som kan hjelpe??

Skrevet

Daemon tools er programvare for å emulere en CD-ROM.

Hvis du f.eks. har en imagefil (ISO, BIN..whatever.. Vanligvis må disse brennes som et image til en CD-ROM), så bare mounter du opp filen med programmet, så tror PC-en at det er en brent CD.. Det er helt genialt på den måten :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er football manager 2006 og sims2.

Ok - brennes som et image til en cd-rom...sikkert genialt men jeg finner ikke ut hvordan jeg gjør det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...