Gå til innhold

"Pode" tre/ta "avlegger"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har noen gamle trær som ikke er all verdens lenger. Noen av grenene er OK, og siden dette er sjeldne trær ønsker vi å ta vare på dem og kanskje få noen nye (de er ikke å få kjøpt).

Men finnes det noen måte å på en måte ta en avlegger av treet og få det til å slå røtter? Hvordan gjør man det? Eller må man pode det for at det skal bli noe av?

Endret av Tjorven
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok an på hva slags trær det er. På f eks rhododendron kan man bøye lave greiner ned i jorda, og så slår de rot mens greina fortsatt er festet til mor-treet. Etter hvert kan greina kuttes, og den nye avleggeren flyttes. Det er sikkert lurt å forsegle kuttet med noe voks eller noe sånt. Har forresten sett at man kan ta greiner og behandle og sette i kjøleskap en stund før de kan plantes i jorda (? vann?), men det krever litt kunnskaper, lagringsplass og forarbeid.

Noen trær og busker vokser imidlertid som poder på en tøffere stamme i utgangspunktet. En slik pode vil du kanskje få tatt avlegger av, men den vil vel ikke overleve ettersom en av grunnene til at man bruker podestamme (? kan ikke navnet) er at planten er for lite flink og hardfør til å danne rot og sånt selv. Da MÅ du pode igjen for å få med deg treet videre.

Gjest gjest1
Skrevet

Du kan prøve å ta en kvist eller to og sette i vann og se om den vil slå rot.

Du kan og snitte litt på skrå i barken på en grein og legge en klump jord der som du fester med en bit plast over og under. Da vil det etter noen uker dannes røtter. PÅ hagesenter får du også noe greier som fremmer rotdannelse.

Skrevet

En skikkelig gartner vil kunne gjøre jobben. Men jeg tror det nå er for sent for å utføre poding iår (før sommeren). Da jeg gikk på gartnerskole ble kvist som var oppbevart i rett temperatur og luftfuktighet fra høsten av, podet på grunnstammer i løpet av vinteren, og plantene satt på kjølelager for å vente på våren.

Spør en velrennommert gartner. Pris aner jeg ikke, men siden det er et spesialoppdrag bør du forvente at det koster litt! Men det er det vel verd for deg?

Gjest gjest1
Skrevet
Vi har noen gamle trær som ikke er all verdens lenger.  Noen av grenene er OK, og siden dette er sjeldne trær ønsker vi å ta vare på dem og kanskje få noen nye (de er ikke å få kjøpt).

Men finnes det noen måte å på en måte ta en avlegger av treet og få det til å slå røtter?  Hvordan gjør man det?  Eller må man pode det for at det skal bli noe av?

Nå ble jeg nysgjerrig, hva slags trær er det du har? :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Vi får gjøre noen forsøk, men kanskje ikke før til høsten eller tidligere til våren. Har sett at treet har noen nye spiringer ved stammen, så jeg kan kanskje teste med noen av dem. Vi har jo flere trær (4 stk) av denne sorten, men siden 2 av de er veldig dårlig, må vi prøve å ta vare på det så godt vi kan.

Treet er en type plommetrær som bare finnes i bygda hos oss hjemme, og det er kjempepopulære plommer.

Skrevet
Takk for svar alle sammen.  Vi får gjøre noen forsøk, men kanskje ikke før til høsten eller tidligere til våren.  Har sett at treet har noen nye spiringer ved stammen, så jeg kan kanskje teste med noen av dem.  Vi har jo flere trær (4 stk) av denne sorten, men siden 2 av de er veldig dårlig, må vi prøve å ta vare på det så godt vi kan.

Treet er en type plommetrær som bare finnes i bygda hos oss hjemme, og det er kjempepopulære plommer.

Siden det er frukttrær er nok poding det lureste. Det kan også hende de kommer seg med en skikkelig beskjæring og litt stell

Skrevet

Tror desverre ikke beskjæring og stell hjelper så mye. Det har nok stått der i snart 40 år og er veldig gammelt + at det har fått perfekt stell i alle år. ;)

Men jeg skal teste ut litt.

Gjest gjest1
Skrevet

Poding av frukttrær er veldig vanlig, så du burde få god hjelp på en planteskole eller hagesenter til jobben. Hvis det er mange fruktbønder i bygda di, er det sikkert noen av disse som også kan dette. :)

Skrevet

Jeg skulle tro at Landbrukshøyskolen på Ås eller Nordisk genbank ville vært interessert i å ta vare på deres plommesort! Om ikke annet rettet en henvendelse dit for å få registrert deres plomme, og kanskje noen ville hjulpet dere eller ihvertfall tatt vare på genene?

Om du får skudd ut fra stammen langt nede, kan du ikke være sikker på at det er din gode plomme. Hvis den gamle plommen er podet, kan dette være skudd som kommer fra podestammen, og derfor av "feil" plommetype.

http://www.pometet.kvl.dk/nordisk_genbank.htm

Skrevet

Takker igjen for svar. Sorten er tatt vare på, det vet jeg. Den har vært mye omtalt hos oss det siste året og den står registrert som en særplomme også.

Det er mer for vår egen del at vi vil prøve å ta vare på den og kanskje få flere trær. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...