Gå til innhold

Hvordan lager jeg en god biffmiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri laget biff før, men har lyst å lage det til samboeren i dag. Hva ser jeg etter i butikken når jeg skal kjøpe biff? Hva heter det? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan variere litt. Noen liker det ene og noen det andre.

Indrefilet eller ytrefilet er det møreste, men også det dyreste.

Mørbrad er også veldig bra biffkjøtt.

Det samme gjelder entrecote. Bare se etter at det ikke er for mye trevler i det.

Skrevet

Kjøp biff som er godt marmorert. Hvis du ikke finner ut av det så spør en som jobber om den er marmorert.

Skal du bruke mørbrad så delg de i små runde stykker da de er mørest. Store stykker mørbrad er som å tygge på gummi.

Når jeg skal kjøpe biff så pleier jeg å kjenne på alle for å få den møreste. Det burde du også.

Skrevet

Kanskje det er greiest for meg, nybegynneren å kjøpe biffstrimler?

Skrevet (endret)

Hvis du aldri har laget biff før, så er det kanskje en idé å starte med indre- eller ytrefilét. Da har du større sjanse for å få garantert mørt kjøtt, nærmest uansett hvordan du steker det. Riktignok har entrecote mer smak, men det er litt vanskeligere å steke riktig hvis du aldri har stekt biff før, og ikke minst er det en viss sjanse for at det er en del trevler i det. Mørbrad synes jeg ikke er særlig godt som biff.

Her er noen steketips.

Endret av Nilma
Skrevet

Har høyrt at det er lurt å banke kjøttet også, for at det skal bli mørare..

Og steike på hard varme først, så kjøttet får ei "skorpe" so ikkje saftigheten går ut av kjøtet.. for deretter å steike på svakare varme til kjøttet er gjennomsteikt :)

Skrevet

Visst du går inn på matprat.no så mener jeg det er en oppskrift der et sted på hvordan en steker biff.

Skrevet

Finner sikkert noe på Gilde sine hjemmesider også

Skrevet

Trodde man stekte all biff på sterk varme, for å snu den når blodet piplet frem på overflaten. (Og så var den ferdig medium stekt når blodet piplet på overflaten på andre siden.)

Biff er ikke så lett altså?

Har alltid foretrukket ytrefillet selv, men noen liker at det er trevler i biffen.. :overrasket:

Skrevet
Trodde man stekte all biff på sterk varme, for å snu den når blodet piplet frem på overflaten. (Og så var den ferdig medium stekt når blodet piplet på overflaten på andre siden.)

Biff er ikke så lett altså?

Har alltid foretrukket ytrefillet selv, men noen liker at det er trevler i biffen.. :overrasket:

Joda, hvis du bruker ytrefilét, så er det omtrent så enkelt ;) (også viktig at kjøttet er temperert før steking og får hvile etter steking).

Det er vel neppe noen som liker trevler i biffen; i god entrecôte er det litt fettmarmorering som gir god smak og saftighet, i dårlig entrecôte kan det være trevler - ikke godt!

Skrevet

Ytrefilet er best. Alltid vellykka. Og kjøp helst kjøttet på Meny. Der er det best.

Skrevet

Siden du er nybegynner foreslår jeg følgende:

Start med potetene, de tar lengre tid enn biffen. Kutt poteter i terninger, kok dem opp i vann, og hell av vannet. Tilsett "passe" med fløte (skal ikke dekke potetene, men det skal mer enn halvveis opp), ha i litt hvitløk, salt og pepper. La trekke i 10 minutter, og ha over i smurt form. Strø revet ost på toppen. Stekes i ca en halvtime på 220 grader. Følg med så det ikke blir svidd, når det begynner å bli brunt skrur du eventuelt ned oven så kan potetene vente på at resten blir ferdig.

Så til biffen. Du kjøper et helt stykke intrefilet eller yttrefilet hos slakteren. 5-600 gram bør være nok til to, avhengig av hvor sultne dere pleier å være. Stek i jernpanne og med ekte smør på ganske høy varme. Biffstykket skal få fin stekeskorpe hele veien rundt, men ikke mer. Når du har fått fin skorpe legger du kjøttstykket inn i ovnen sammen med potetene. Ca 15 minutter bør holde, men du kan også bruke steketermometer om du er usikker. Skru ned tempraturen mot slutten.

Kjøp inn en pose rødvinssaus. Denne lager du til i stekepanna uten at du har vasket den etter biffstekingen. Da får du med den gode smaken fra kjøttet. Bruk gjerne litt rødvin i stede for noe av vannet.

Kok samtidig grønnsaker av fritt valg til. Dampet mais er godt, gulrot og brokoli er klassikere, men jeg er svak for asparges og stekte champinjonger.

Kjøp en god spansk rødvin, og la den lufte seg i en karaffel en time før du serverer.

Å kjøpe et helt stykke indrefilet eller yttrefilet hos slakter er ikke billig, men det blir garantert bra om du gjør det på denne måten. I butikken får du ellers vanligvis bare kjøpt en hel indrefilet eller ferdig oppdelte biffer.

Skrevet
Jeg har aldri laget biff før, men har lyst å lage det til samboeren i dag. Hva ser jeg etter i butikken når jeg skal kjøpe biff? Hva heter det?  :sjenert:

la bffen ligge i romtemp. Aldri rett fra kjøleskapet og opp i pannen. ikke salt den før steking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...