Gjest Binna Skrevet 27. april 2006 #1 Skrevet 27. april 2006 Hva kan man få i bot for å smugle litt? Si at jeg tok med meg en liter med sprit for mye over grensen?
lillesky Skrevet 27. april 2006 #2 Skrevet 27. april 2006 http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...&epslanguage=NO
Gjest Binna Skrevet 27. april 2006 #3 Skrevet 27. april 2006 Jeg ser hvor mye det koster å fortolle, men jeg finner ikke ut hvor mye det koster å bli tatt.. Ingen som har blitt stoppet med litt for mye varer??
Knurr Skrevet 27. april 2006 #5 Skrevet 27. april 2006 Ei venninne av meg ble tatt med en kartong med røyk for mye på vei over svenskegrensa, og da ble hun bare fratatt den ekstra kartongen. Men om tolleren fulgte reglene da, vet jeg ikke. Greier ikke å se for meg at det er så ille å ta med seg en flaske for mye. Og jeg kikket gjennom den sida - er det forbudt å ta med seg poteter?
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #6 Skrevet 27. april 2006 Er det virkelig så dårlig stilt med folk her til lands, at vi ikke har råd til å holde oss innenfor lovlig kvote. Er vel snakk om en ekstrautgift på litt over kr 200,- for å fortolle inn ei flaske brennevin - blir omtrent det samme som å kjøpe den på polet. Er det virkelig verdt å gjøre seg til lovbryter for noe sånt?
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #7 Skrevet 27. april 2006 Og jeg kikket gjennom den sida - er det forbudt å ta med seg poteter? ← Det er fordi de er redd for at de blir brukt som settepoteter. Det er ikke lov til å ta med seg noe inn til landet som skal plantes i jorda, hvis det ikke foreligger tillatelse til det. Vet ikke om det er ok å ta med seg planter fra butikkene langs svenskegrensen - mulig de har spesialtillatelse til å selge planter til begge land.
Gjest Binna Skrevet 27. april 2006 #8 Skrevet 27. april 2006 (endret) Er det virkelig så dårlig stilt med folk her til lands, at vi ikke har råd til å holde oss innenfor lovlig kvote. Er vel snakk om en ekstrautgift på litt over kr 200,- for å fortolle inn ei flaske brennevin - blir omtrent det samme som å kjøpe den på polet. Er det virkelig verdt å gjøre seg til lovbryter for noe sånt? ← Jeg vet godt at det ikke er lov, jeg har aldri smuglet i hele mitt liv. Men mange jeg kjenner som gjør det, og derfor lurer jeg på hva det kan koste å smugle litt. Jeg gidder hvertfall ikke kjøpe inn ekstra og fortolle, da stikker jeg heller på polet. Men det er ikke det jeg lurer på i denne tråden.. Endret 27. april 2006 av Binna
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2006 #9 Skrevet 27. april 2006 Og jeg kikket gjennom den sida - er det forbudt å ta med seg poteter? ← Det har med at poteter er veldig utsatt for sykdommer.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #10 Skrevet 27. april 2006 Jeg vet godt at det ikke er lov, jeg har aldri smuglet i hele mitt liv. Men mange jeg kjenner som gjør det, og derfor lurer jeg på hva det kan koste å smugle litt. Jeg gidder hvertfall ikke kjøpe inn ekstra og fortolle, da stikker jeg heller på polet. Men det er ikke det jeg lurer på i denne tråden.. ← Ok, jeg blir bare så sinna på den dobbelmoralen som hersker i samfunnet vårt.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #11 Skrevet 27. april 2006 sambo har blitt tatt med en 10-pakning snus for mye, mistet pakken og fikk bot. ikke så høy bot, men nok til at det definitivt hadde lønnet seg å kjøpe det i norge.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #12 Skrevet 27. april 2006 sambo har blitt tatt med en 10-pakning snus for mye, mistet pakken og fikk bot. ikke så høy bot, men nok til at det definitivt hadde lønnet seg å kjøpe det i norge. ← Fint, smugling skal ikke lønne seg.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #13 Skrevet 27. april 2006 Jeg leser at flere har blitt fratatt det som er over kvoten. Innbiller meg at alt skal tas fra de som har med for mye, også det som er innenfor kvoten. Stemmer ikke det?
Gjest Gitte Skrevet 27. april 2006 #14 Skrevet 27. april 2006 Ei jeg kjenner hadde med 5 pakker med tobakk for mye over. Ble fratatt tobakken og fikk 300,- i bot. De kjørte bare tilbake til sverige å kjøpte ny.
Gjest lovbryter med glede. Skrevet 27. april 2006 #15 Skrevet 27. april 2006 Er det virkelig så dårlig stilt med folk her til lands, at vi ikke har råd til å holde oss innenfor lovlig kvote. Er vel snakk om en ekstrautgift på litt over kr 200,- for å fortolle inn ei flaske brennevin - blir omtrent det samme som å kjøpe den på polet. Er det virkelig verdt å gjøre seg til lovbryter for noe sånt? ← Spiller det noen rolle om enkelte mennesker med et svært begrenset verdisyn ser på deg som lovbryter om du smugler litt? Det er dust at det i det hele tatt er noe som heter toll, det er en proteksjonistisk uting. Det er dust at vi må betale moms også, innenfor EUs grenser betaler du kun moms i det landet du kjøper varen. Det er en mye bedre ordning. Dette er mine interesser versus interessene til de som jobber i konkurranseutsatte næringer i Norge. Og de driter jeg i, for jeg er så 100% imot at Norge skal være et helvetes lite proteksjonistisk Cuba. Vi har toll for å opprettholde næringer som egentlig ikke er levedyktige. En annen ting er at det er en SKAM at det ikke skal være mulig å lettere finne ut av hva en risikerer ved å smugle. En skal vite om rettighetene sine. Sett at jeg tar med meg en sykkel ut av landet på treningsferie uten å bry meg om papirarbeid, slik 99,9999% av landets sykkelryttere gjør. Skal jeg da risikere å miste hele sykkelen + få bot? Skal straffen for en liten lovovertredelse være 30 000? Du kan gjøre mye faenskap i landet her før du får en bot på 30.000!! De fleste taggere får ikke så dyre bøter engang. Jeg blir så oppgitt over sneversynte idioter som tror at lovsystemet vårt er naturlover. Det er maktbruk for å regulere interesser. Har fint lite med etikk å gjøre. Idiot
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #16 Skrevet 27. april 2006 Jeg leser at flere har blitt fratatt det som er over kvoten. Innbiller meg at alt skal tas fra de som har med for mye, også det som er innenfor kvoten. Stemmer ikke det? ← Det var iallefall sånn tidligere, men kanskje tollerne ser gjennom fingrene med det.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #17 Skrevet 27. april 2006 Spiller det noen rolle om enkelte mennesker med et svært begrenset verdisyn ser på deg som lovbryter om du smugler litt? Det er dust at det i det hele tatt er noe som heter toll, det er en proteksjonistisk uting. Det er dust at vi må betale moms også, innenfor EUs grenser betaler du kun moms i det landet du kjøper varen. Det er en mye bedre ordning. Dette er mine interesser versus interessene til de som jobber i konkurranseutsatte næringer i Norge. Og de driter jeg i, for jeg er så 100% imot at Norge skal være et helvetes lite proteksjonistisk Cuba. Vi har toll for å opprettholde næringer som egentlig ikke er levedyktige. En annen ting er at det er en SKAM at det ikke skal være mulig å lettere finne ut av hva en risikerer ved å smugle. En skal vite om rettighetene sine. Sett at jeg tar med meg en sykkel ut av landet på treningsferie uten å bry meg om papirarbeid, slik 99,9999% av landets sykkelryttere gjør. Skal jeg da risikere å miste hele sykkelen + få bot? Skal straffen for en liten lovovertredelse være 30 000? Du kan gjøre mye faenskap i landet her før du får en bot på 30.000!! De fleste taggere får ikke så dyre bøter engang. Jeg blir så oppgitt over sneversynte idioter som tror at lovsystemet vårt er naturlover. Det er maktbruk for å regulere interesser. Har fint lite med etikk å gjøre. Idiot ← Ja, hurra for anarki. Vi følger de reglene vi selv setter. Hvis våre behov endrer seg, så endrer vi bare reglene - vi driter i alle andre. Skatt og avgifter er noe dritt, de er jo bare med på å finansiere velferdsstaten vår. Klart Norge er sammenlignbart med Cuba. Vi tør ikke høylydt å kritisere våre politikere som er valgt ved et valg hvor resultatet var bestemt lang tid i forveien. Vi tør ikke en gang å si til våre naboer eller slektninger at vi er uenige med politikerne våre - for vi kan ikke stole på at de ikke angir oss. At vi ikke får uttdelt rasjoneringskort, og må handle mat ved hjelp av dem eller dollar vi har fått fra turister, må bare være en feil som våre politikere ikke har rukket å rette på. Vi har lov til å delta i demonstrasjonstog så lenge de er iscenesatt av regjeringen, og innebærer at det til en fastsatt tid kommer oppsamlingsbusser til våre arbeidsplasser for å kjøre oss til møteplassen for demonstrasjonen. Det er så frivillig at vi til og med er så heldige at vi får utdelt t-shirts med slagord samtidig som det føres liste over hvem av oss som går ombord i bussene for å demonstrere. Ja, hurra for Norge og Cuba - sannelig er de landene like. Smugling er ulovlig. Hvis vi hele tiden skal dytte grenser, som man faktisk gjør når man driver med ulovlige ting i liten målestokk, så blir grensene til slutt borte. Vi lever i et sivilisert samfunn, og derfor må vi ha vett nok til å forstå at vi alle må følge lover og regler for at vi skal kunne oppnå en fredelig sameksistens.
tåkedott Skrevet 28. april 2006 #18 Skrevet 28. april 2006 når jeg drar til sverige, er det hovedsaklig for å kjøpe røyk... det har hendt seg at jeg har hatt med en kartong ekstra, men siden jeg er litt feig, fyller jeg heller opp bilen med venner som ikke røyker...
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #19 Skrevet 28. april 2006 Og de driter jeg i, for jeg er så 100% imot at Norge skal være et helvetes lite proteksjonistisk Cuba. ← Og det forhindrer du ved å bryte loven? Lurt. Hvis du er så i mot lovene i Norge, synes jeg du bør flytte til et land med andre lover. Det er til ingen fordel at enkeltmennesker bryter de reglene de selv ikke synes passer dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå