Gå til innhold

En fin bok om kvinners forhold til mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne dele et boktips med de av dere som ikke alltid er helt fornøyde med deres eget forhold til mat og spising.

"Spis med glede- Bli venn med deg selv og maten" av Susie Orbach.

Veldig fin, liten bok.

Dette står bakpå:

Å spise er lystbetont. Å spise er deilig. Å spise er sensuelt.

Lær å forholde deg til mat og spising på en naturlig, avslappet måte. Det som kjennes problemfylt, kanskje kaotisk, kan endres til noe som gir deg glede og ro i sinnet- og en kroppsvekt som er riktig for deg.

Susie Orbach er psykoterapeut og forfatter av flere boksuksesser. Hun er kjent ikke minst fordi hun hjalp prinsesse Diana ut av spiseproblemene. I tidligere bøker har Susie Orbach skrevet om å ta følelser på alvor. I Spis med glede viser hun hvordan vi kan bryte det typiske mønsteret av selvfornektelse og fråtsing som preger mange, særlig kvinners, forhold til mat. Mat skal gi glede- og den gleden kan vi lære oss selv å verdsette.

Susie Orbach gir deg fem "nøkler" som kan lede deg til målet:

Spis når du er sulten

Spis den maten kroppen din er sulten på

Finn ut hvorfor du spiser når du ikke er sulten

Smak på hver munnfull

Slutt å spise så snart du er mett

Så enkelt er det. Du kan starte i dag, og ta boken med deg hvor du går. Din egen lille "spisebibel".

Dette virker kanskje dumt og søkt for kvinner som aldri har hatt spiseproblemer i hele sitt liv.

For de av oss som har hatt, eller har, spiseproblemer, tror jeg den kan være en veldig nyttig liten sak. Har lest den to-tre ganger nå (den er ikke stor; 127 sider med lite tekst, stor skrift) og selv om det er mye der jeg vet fra før, er det også mange ting alle har godt av å bli minnet på, igjen og igjen.

Et lite tips, bare. :)

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...