Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 27. april 2006 #21 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg ville i alle fall hatt stor vask, med avrenningsplass, rett og slett fordi selv med oppvaskmaskin så er det en del store ting som ikke går inn der. De skal vaskes, helt uten for mye søl, og stå og renne av seg. typsik sett, i alle fall i mitt hjem, er det mer enn en av disse tingene samtidig, samt en del småting som håndvaskes av ulike grunner (som at jeg da ikke gidder å vente på at oppvaskmakina skal vaske litermålet, som brukes hver dag, mens oppvaskmasina bare går et par ganger i uka, vi er bare to voksne mennesker) så den kan ikke være for liten, denne avrenningsplassen. Og jeg skjønner ikke de som vil ha liten vask, jeg vil ha STOR vask, for det er typsik de STORE tingene som ikke går i maskina.... ← Enig med deg i mesteparten her Malama, men lurer på om jeg kan løse avrenningsplassen med ei løs rist eller plate med hull som legges over deler av vasken. Er ikke hver dag jeg har brukt for avrenningsbrett. Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe flere stykker av ting du bruker hver dag. Jeg ble lei av å hente frem brukte ting fra oppvaskmaskinen, så nå har jeg flere ostehøvler, flere litersmål, flere tesiler osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 27. april 2006 #22 Del Skrevet 27. april 2006 Hei, det er meg med Franke-vasken (Active Kitchen). Den er 43 x 32 cm, stekeplatene mine får god plass her. Og så er den dyp også, men her har jeg ikke målene. ← Men synes du ikke den vasken er litt liten da? Jeg har de målene på vasken i dag, og synes jeg søler mye når jeg vasker opp store ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Binna Skrevet 27. april 2006 #23 Del Skrevet 27. april 2006 Men synes du ikke den vasken er litt liten da? Jeg har de målene på vasken i dag, og synes jeg søler mye når jeg vasker opp store ting. ← jeg synes min vask er litt liten når jeg vasker store ting, samme målene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 27. april 2006 #24 Del Skrevet 27. april 2006 Enig med deg i mesteparten her Malama, men lurer på om jeg kan løse avrenningsplassen med ei løs rist eller plate med hull som legges over deler av vasken. Er ikke hver dag jeg har brukt for avrenningsbrett. Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe flere stykker av ting du bruker hver dag. Jeg ble lei av å hente frem brukte ting fra oppvaskmaskinen, så nå har jeg flere ostehøvler, flere litersmål, flere tesiler osv. ← Man tilpasser vel eget bruk. Jeg bruker avrenningsdelen hver eneste dag (eller, min samboer, som er den som har ansvaret for oppvasken, gjør det i alle fall) Selv om vi har oppvaskmaskin. Det er ikke alt vi putter dit. Selvsagt er det lurt mer flere ting av alt jeg bruker hver dag, men ostehøvelen går ikke i oppvaskmaskina uansett, pga treskaft som i så fall bare tørker ut og sprekker. (vi har forøvrig to da, uansett, ettersom vi hadde en hver da vi flyttet sammen) Og i min lille verden (med begrenset skapplass...) er det lettere å bare vaske litermålet når jeg trenger det, enn å ha 7 stykker i skapet. (Jeg har jo flere, i ulike størrelser, det er ikke det, men kunne kanskje trengt mer enn et som faktsik tar en liter) Også "trenger" det liksom ikke oppvaskmaskin, bare fordi jeg har målt opp melk i det, eller laget saft. Jeg er altså ikke av dem som bruker oppvaskmaskinen til "alt", og derfor trenger jeg definitvt avrenningsdel. Men bruker man den ikke daglig, så kan man nok ordne det på annet vis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #25 Del Skrevet 27. april 2006 Malama - Fiskars ostehøvler med sort håndtak og litersmål som passer oppi hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 27. april 2006 #26 Del Skrevet 27. april 2006 Malama - Fiskars ostehøvler med sort håndtak og litersmål som passer oppi hverandre. ← Hehe... men jeg har altså allerede TO ostehøvler (med treskaft) og minst en av disse funker kjempegodt (og den andre brukes som stekespade når jeg tar ting ut av ovnen (ikke av stekepanna, pga at der brukes ikke metall) Og selv om litermål går oppi hverandre (det gjør faktsik de jeg har også) så tar det mer plass når de er mange, om ikke annet fordi jeg da ikke kan ha ANNET oppi dem (og jada, mine litermål bor faktsik i en skuff, med masser av andre saker oppi seg, dersom de for engangs skyld er rene og satt bort da, somregel er de i bruk) Men, ettersom ulike mennesker lever ulikt, så er også behovet for oppkaskkummer med eller uten avrenningsplass ulik. Personlig ville jeg hatt en oppvask som var stor nok til å vaske langpanna tils tekovenen uten å søle utover hele kjøkkenet, stor nok til å vaske "ballpanna" (den største gryta jeg har, brukes til å lage potetball, også kjent som raspeball/kumle) og samtidig stort nok avrenningsbrett til at den samme ballpanna kunne renne av seg, samtidig med bollen til kjøkkenmaskina, og en liten beholder med ulike kjøkkenredskaper som ble brukt underveis. Men det er bare meg da, som altså ikke har fysisk mulighet til å få ballpanna i oppvaskmaskina (ellers skulle jeg gjort det, den er jo så grisete) og ikke putter eltekrokene fra kjøkkenmaskina i oppvaskmaskina lenger (ettersom jeg dessverre har gjort det, og oppdaget at de da fikk stygge flekker som det setter seg litt "rust" i) De som ikke har slike behov, kan jo løse det på andre vis. (flertallet av den norske befolkning lager vel ikke potetball uansett ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #27 Del Skrevet 27. april 2006 (flertallet av den norske befolkning lager vel ikke potetball uansett ) ← Nei, jeg for min del sliter fremdeles med at jeg ble servert det i en middag på 80-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #28 Del Skrevet 27. april 2006 Er en sånn modell jeg har festet meg ved - enten den fra Blanco eller en tilsvarende fra Franke. Aberet er at jeg vil ha en kum som er større enn 40x40. Jeg vet at jeg får stekebrett oppi en kum med de målene, men det blir akkurat og noe søl. Hva synes du om avrenningsbrettet ditt, det er vel litt dybde på det også, så man kan ha vann oppi det? Hvordan er såpedispenseren? Holder den tett, eller blir det søl på benken? Jeg er litt skeptisk til det at armatur og såpedispenser ikke blir stående på stål, men rett på benkeplata. Hvordan ser benkeplata di ut rundt disse? ← Vasken hos oss er sveiset i benkeplaten, dvs. alt er i stål. Har derfor ikke problem med armatur og såpedispenser, men skjønner dilemmaet ditt. Liker avrenningsbrettet. Vi har ikke brukt med vann oppi - har ikke propp. Bruker derimot glassplaten over, og kan skjære grønnsaker o.l. der. Kjekt å legge gryter o.l. etter vask, for avvrenning. Jeg ville i utgangspunktet ha større vask - 45 x 40 - men endte opp med 40 x 40. I dag er jeg glad for at det ble mindre vask. Vasken er dypere enn vanlig, og det tar lang tid å fylle den. Opplever ikke noe søl, men nå har vi alt i stål - i bakkant går benkeplaten 13 cm opp i forhold til vegg, og i forkant har vi en liten kant slik at vannet ikke renner ned på gulvet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest med Blanco-vask 40 x 40 Skrevet 27. april 2006 #29 Del Skrevet 27. april 2006 En ting jeg liker med vasken: Jeg har en stor tung wok, og den får plass oppi vasken - uten å bikke den sidelengs. Hadde tidligere denne - http://www.blanco.dk/page.asp?MC=displayIv...1&VareNr=510719 (nå ligger den i garasjen vår til salgs). Altfor liten vask - ble mye søl når store ting skulle vaskes. Som du ser var der integrert avfallsbøtte, men bedre slik vi har nå - avfallsortering under vasken: http://www.blanco.dk/page.asp?CategoryID=1...PageObjectID=53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 27. april 2006 #30 Del Skrevet 27. april 2006 Vasken hos oss er sveiset i benkeplaten, dvs. alt er i stål. Har derfor ikke problem med armatur og såpedispenser, men skjønner dilemmaet ditt. Liker avrenningsbrettet. Vi har ikke brukt med vann oppi - har ikke propp. Bruker derimot glassplaten over, og kan skjære grønnsaker o.l. der. Kjekt å legge gryter o.l. etter vask, for avvrenning. Jeg ville i utgangspunktet ha større vask - 45 x 40 - men endte opp med 40 x 40. I dag er jeg glad for at det ble mindre vask. Vasken er dypere enn vanlig, og det tar lang tid å fylle den. Opplever ikke noe søl, men nå har vi alt i stål - i bakkant går benkeplaten 13 cm opp i forhold til vegg, og i forkant har vi en liten kant slik at vannet ikke renner ned på gulvet. ← Tror jeg må ta meg en ny runde i tenkeboksen. Vi har en benk med to vaskekummer som hver måler 50x55 på vaskerommet, så jeg kan kanskje vaske de store tingene der. Den såpedispenseren er jo så dyr - nesten kr. 3000, synes du den er verdt det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 27. april 2006 #31 Del Skrevet 27. april 2006 En ting jeg liker med vasken: Jeg har en stor tung wok, og den får plass oppi vasken - uten å bikke den sidelengs. Hadde tidligere denne - http://www.blanco.dk/page.asp?MC=displayIv...1&VareNr=510719 (nå ligger den i garasjen vår til salgs). Altfor liten vask - ble mye søl når store ting skulle vaskes. Som du ser var der integrert avfallsbøtte, men bedre slik vi har nå - avfallsortering under vasken: http://www.blanco.dk/page.asp?CategoryID=1...PageObjectID=53 ← Hei - fint nick. Er så rart hvor lett man blir blendet av finesser som f.eks. nedkast til avfallsbøtte i benkeplata. Er derfor jeg forsøker å gå noen runder på dette med vasken - for å luke ut hva som er fornuftig behov og hva som er griller i hodet mitt - er jo så mye fint. Det med at jeg skal kunne vaske store kjeler og gryter uten å bikke de rundt i vasken, har jeg satt som forutsetning - så da har jeg altså lært at jeg under ingen omstendigheter må under 40x40. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #32 Del Skrevet 27. april 2006 Og jeg er gjesten som har Viva 6. Jeg savner IKKE avrenningsbrett. Synes det ser så "industrielt" ut. De tingene jeg vasker opp for hånd tørker jeg med en gang. Liker ikke at oppvasken skal stå fremme. Den lille vasken er faktisk ganske praktisk. Når jeg vasker opp skyller jeg tingene der. Jeg har fått underlimt vasken i benkeplaten, noe jeg anbefaler på det sterkeste. Det ser bra ut og er mer praktisk (lettere å holde rent). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #33 Del Skrevet 27. april 2006 Og jeg er gjesten som har Viva 6. Jeg savner IKKE avrenningsbrett. Synes det ser så "industrielt" ut. De tingene jeg vasker opp for hånd tørker jeg med en gang. Liker ikke at oppvasken skal stå fremme. Den lille vasken er faktisk ganske praktisk. Når jeg vasker opp skyller jeg tingene der. Jeg har fått underlimt vasken i benkeplaten, noe jeg anbefaler på det sterkeste. Det ser bra ut og er mer praktisk (lettere å holde rent). ← Takk for svar, jeg heller nok mot en løsning med et løst avrenningsbrett som jeg kan legge oppe delre av vasken. Underliming er sikkert kjekt, men blir ikke aktuelt her siden benkeplatene allerede er på plass. Jeg har en stor (for meg liten) og en liten vask i dag, og bruker stort sett den lille bare til å ha oppvaskkost i, i tillegg til at det samler seg fort bøss der - tror jeg dropper liten kum fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fletta Skrevet 27. april 2006 #34 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Jeg har akkurat kjøpt Blanco Median 6S, med en stor kum, en mindre kum og av renningsbrett. Etter mange år med liten kum og manko på avrenning gleder jeg meg til å ta den i bruk. Median-modellen er rimelig, har et enkelt design, og har god plass til å montere både såpedispenser og knapp til matavfallskvern på Såpedispenseren betalte eg 400,- for, man har nå sett en prikk lik på IKEA til 129,-. Må bare kjøpe et sett for å lage hull i vasken (ca 100,-), så er saken biff Nederst i midten kan dere se bilde av Blanco Median! http://www.norema.no/kjoekken-tilbehoer.asp?rangeId=7 I rørleggerbutikken betalte jeg bare 3900,- for vask, såpedispenser og løs kurv til den lille vasken (fikk 25% rabatt) Endret 27. april 2006 av fletta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #35 Del Skrevet 27. april 2006 Var fin den fletta, men vasken er for liten for meg. Tror den bare er 35x40. Men den såpedispenseren - er det Blanco sin også? Den var veldig billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Doriz* Skrevet 27. april 2006 #36 Del Skrevet 27. april 2006 Stor vask! 2 stk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fletta Skrevet 27. april 2006 #37 Del Skrevet 27. april 2006 Men den såpedispenseren - er det Blanco sin også? Den var veldig billig. ← Jepp! De har tre ulike, de to andre kostet vel hhv 800 og 1400 om jeg ikke husker feil. Her http://www2.vvskupp.no/index.php?main_page...sort=20a&page=3 har de også flere såpedispensere i fin prisklasse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest med blanco 40x40 Skrevet 28. april 2006 #38 Del Skrevet 28. april 2006 Tror jeg må ta meg en ny runde i tenkeboksen. Vi har en benk med to vaskekummer som hver måler 50x55 på vaskerommet, så jeg kan kanskje vaske de store tingene der. Den såpedispenseren er jo så dyr - nesten kr. 3000, synes du den er verdt det? ← Dispenseren trenger ikke å koste så mye. Vi har Torre - http://www.blanco.dk/page.asp?CategoryID=1...PageObjectID=90 - og den koster i underkant av kr. 1000,-. Her har de billigere: http://www2.vvskupp.no Jeg er glad vi valgte dispenser. Slipper zalo-flasken på benken. Enkel og rask i bruk. Angrer ikke på at vi spanderte tusenlappen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #39 Del Skrevet 28. april 2006 leier leilighet, og har en normal vask og en liten, hadde jeg fått bestemme hadde den lille vasken blitt byttet ut med en stor en fort som f. egner seg ikke til noen ting annet enn å skylle bestikk og glass, og det har jeg i oppvaskmaskin, blir mye søl når jeg vasker store ting, som stekepanna, bakeplater, store bakeboller etc som ikke går i oppvaskmaskinen. dustevask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 28. april 2006 #40 Del Skrevet 28. april 2006 Til dere med såpedispenser - Savner dere en til håndsåpe - eller holder det med den dere har? Lurer på om jeg skal ha det på badet også jeg - ville dere hatt det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå