Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 Vi har en stor enebolig på 300 m2, som lett kan seksjoneres opp til to boenheter. Vi skal selge om en stund, og lurer derfor på om vi får høyere pris for huset om vi seksjonerer det? Noen som vet?
Veronal Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 Vil jo tippe at 2 halvdeler medfører en høyere salgssum enn 1 stor del, men vil ikke seksjonering medføre ombygging og oppgradering av isolasjonsstandard mellom seksjonene?
Gjest gjest 0 Skrevet 26. april 2006 #3 Skrevet 26. april 2006 Jeg tror to eneboliger blir mest verdt. Men kanskje du burde ringe en megler og høre? Det kan sikkert gi deg en pekepinn hvis du sjekker boligannonsene i området ditt.
Gjest GreenSky Skrevet 26. april 2006 #4 Skrevet 26. april 2006 Jeg tror også at to eneboliger blir mest verdt, fortusatt at det er godt lydisolert mellom boligene.
Lillesøster Skrevet 27. april 2006 #5 Skrevet 27. april 2006 Vi har en stor enebolig på 300 m2, som lett kan seksjoneres opp til to boenheter. Vi skal selge om en stund, og lurer derfor på om vi får høyere pris for huset om vi seksjonerer det? Noen som vet? ← Jeg tenker at det kommer ann på hvor du bor i landet. Bor du i en storby, kan det økonomisk lønne seg å dele opp boligen, men jeg tror ikke jeg ville gjort det hvis du bor landlig til. Da vil de fleste ha en hel enebolig til disposisjon.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #6 Skrevet 27. april 2006 Jeg tror to eneboliger blir mest verdt. ← Jeg tror også at to eneboliger blir mest verdt, ← Det er vel ingen tvil om at to eneboliger er mer verdt enn én, men spørsmålet er vel to tomannsboliger eller en enebolig.
Gjest gjest 0 Skrevet 27. april 2006 #7 Skrevet 27. april 2006 Det er vel ingen tvil om at to eneboliger er mer verdt enn én, men spørsmålet er vel to tomannsboliger eller en enebolig. ← Det blir ikke det heller. Det blir to halvparter av en tomannsbolig Så i praksis vil det si to leiligheter....
Abr@xas Skrevet 27. april 2006 #8 Skrevet 27. april 2006 Som vampyra sier, si vil det jo bli en tomannsbolig, altså med to boenheter i ett hus. Jeg tror at dere vil få høyere pris for tomannsbolig enn for en enebolig.
abelille Skrevet 27. april 2006 #9 Skrevet 27. april 2006 Dersom det er greit utleiemarkd i området, så tror jeg nok at mange vil gi litt ekstra fordi de kan få leieinntekter.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #10 Skrevet 27. april 2006 Dersom det er greit utleiemarkd i området, så tror jeg nok at mange vil gi litt ekstra fordi de kan få leieinntekter. ← Poenget er vel å selge de to delene individuelt? Ikke lage en hovedleilighet og en leieleilighet.
Gjest Vega i.i. Skrevet 27. april 2006 #11 Skrevet 27. april 2006 Dersom du deler boligen og selger, så må du undersøke om du må skatte av overskuddet av den ene boligen. Tror det er en regel som sier at du må ha bodd minst to år i en bolig før du unngår å skatte av overskuddet. Deler du boligen, får hver bolig eget gårds- og bruksnummer, så du kan risikere å måtte betale betydelig til staten.
abelille Skrevet 27. april 2006 #12 Skrevet 27. april 2006 Poenget er vel å selge de to delene individuelt? Ikke lage en hovedleilighet og en leieleilighet. ← Det var sant! Det blir litt flere nyanser. Jeg tror at å seksjonere like før man skal selge, og selge dem samtidig som to enheter ikke er lurt. Mange bryr seg om hvem som er naboen, og dersom det ikke er avgjort, så kan det trekke nedover. I byene går vanligvis leiligheter for høyere kvm-pris enn eneboliger, så det kan lønne seg. Man må nok se på fordeler og ulemper og hva tilsvarende boliger går for i akkurat det området. Trolig er det vel litt sånn med seksjonering som med oppussing, det er ikke alt som lønner seg. Særlig dersom det er store investeringskostnader. Dersom dere ikke trenger hele huset selv, og det er en stund til dere skal flytte, så kan det lønne seg å lage ekstra leilighet å leie ut i mellomtiden. Jeg ser ikke bort fra at et hus med utleieenhet kan gå like høy og koste mindre enn to seksjoner.
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2006 #13 Skrevet 27. april 2006 En enebolig med en mindre leilighet enn hoveddelen av huset - der eierne bor - er attraktivt så lenge du slipper å betale skatt siden du selv bebor den største delen av huset uansett hvor høy leie du tar. Da har huset samme gårds- og bruksnummer som nå, og du slipper evt. skatte av fortjenesten av salget på den ene delen av huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå