Gå til innhold

Pus

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Har en søster som vil ha pus.... Hun skal bo i en leilighet i oslo, så det skal være en innekatt :)

Krav er altså at det skal være en sunn og frisk jente-inne-pus. Hun lurer litt på å adoptere fra dyrebeskyttelsen da, men ikke sikker enda. Har dere noen tips? og kanskje linker til noen katteforum?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hvis hun skal ha en innekatt så bør det ihvertfall være en katt som har vært innekatt fra før av. Få av kattene hos dyrebeskyttelsen er vel innekatter vil jeg tro.

Skrevet

Prøv Dyrebeskyttelsen, kjenner mange som har gode erfaringer med dem. Kattene er ferdig steriliserte, øremerkede og har fått ormekur. De har få innekatter da, kun katter som har vært innekatter tidligere får bli innekatter, de som er vant til å gå ute må selvsagt få fortsette med det. Men det finnes noen da, naboen vår fikk en 5 mnd gammel innekatt derfra for noen uker siden.

Skrevet

Ingen katter bør være innekatter alene. Dvs man bør få to stk for at de skal få selskap i hverandre. Og det krever veldig mye av eier å ha innekatt, så eier må virkelig kunne sette av tid og tenkt grundig gjennom dette på forhånd. det er mulig å få to stk innekatter til å trives, men det krever altså at de er to stk og at eier har mye tid til lek og stimuli. Og en utekatt som er vant med å gå ute bør ikke stenges inne i en leilighet.

Gjest Gjesta
Skrevet

jammen kjære vene, det er jo derfor jeg sier at det må være en innekatt!! hun ville da ikke tatt en utekatt og holdt den som innekatt... det forstår vi jo. så en kattunge av en innekatt-rase er det hun tenker seg. Hun er mye hjemme, og de er 2 som skal ta seg av den. kjempeglad i dyr, og flink med dyr!!

Gjest gjest1
Skrevet
så en kattunge av en innekatt-rase er det hun tenker seg.

Hva er en innekattrase da? :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet
Hva er en innekattrase da?  :ler:

Jeg har da ikke peiling på katter jeg :ler: det er hun som er kattemennesket. i'm more of a dog person :)

Gjest gjest1
Skrevet

:ler: Ok da!:)

Jeg synes det er vanskelig å si at en rase er typiske innekatter. Ofte blir rasekatter holdt som innekatter fordi folk tror at de ikke kan være ute, at de er avlet for å være inne. Det er jo helt feil, min erfaring er at de fleste rasene godt kan være ute, selv persere, siamesere og cornish rex for eksempel. Det er viktigere at man finner en katt med et temprament som passer for innekatt.

Jeg har en norsk skogkatt, og jeg vil overhodet ikke anbefale den eller maine coon som innekatter egentlig. De er store, sære og krever endel plass og mosjon. Min katt trivdes overhodet ikke som midlertidig innekatt det første året, selv om han aldri hadde vært ute. :forvirret: Så nå er han utekatt og stortrives!

Gjest Gjesta
Skrevet

de må ha innekatt iom at de bor i oslo sentrum da. dessuten hadde hun ikke hatt nerver til å ha en utekatt sier hun. hadde bekymra seg hvis den ble lenge borte og sånn... :)

Skrevet
jammen kjære vene, det er jo derfor jeg sier at det må være en innekatt!! hun ville da ikke tatt en utekatt og holdt den som innekatt... det forstår vi jo. så en kattunge av en innekatt-rase er det hun tenker seg. Hun er mye hjemme, og de er 2 som skal ta seg av den. kjempeglad i dyr, og flink med dyr!!

Jeg gir da bare gode råd, alt er velment fra min side så katten får det best mulig. Men jeg poengterer at det er vanskelig å få enslige katter til å trives som innekatter alene. Menneskeselskap er ikke det samme som selskap av en annen katt. Katten får helt annen stimuli ved å leke med en annen katt :)

Jeg har en norsk skogkatt, og jeg vil overhodet ikke anbefale den eller maine coon som innekatter egentlig. De er store, sære og krever endel plass og mosjon. Min katt trivdes overhodet ikke som midlertidig innekatt det første året, selv om han aldri hadde vært ute.  :forvirret:  Så nå er han utekatt og stortrives!

Hvis katten var innekatt uten selskap av en annen katt er det ikke så rart at den ikke trivdes. Jeg mener nå alle katterasene inkl huskatter kan trives som innekatter, såframt de blir holdt to stk, kastrert (ja, innekatter må også kastreres!), og blir fulgt opp godt av eier. Men katten din hadde nok bare godt av å komme ut, for jeg tror ikke innekatter kan få det like godt som en utekatt. ja, jeg har to stk innekatter og gjøre alt jeg kan for at de skal ha det. Men jeg ser betenkeligheter med å holde dem inne, og tror de blir glade den dagen vi flytter til et sted med gode utemuligheter :)

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg gir da bare gode råd, alt er velment fra min side så katten får det best mulig. Men jeg poengterer at det er vanskelig å få enslige katter til å trives som innekatter alene. Menneskeselskap er ikke det samme som selskap av en annen katt. Katten får helt annen stimuli ved å leke med en annen katt :)

Hvis katten var innekatt uten selskap av en annen katt er det ikke så rart at den ikke trivdes. Jeg mener nå alle katterasene inkl huskatter kan trives som innekatter, såframt de blir holdt to stk, kastrert (ja, innekatter må også kastreres!), og blir fulgt opp godt av eier. Men katten din hadde nok bare godt av å komme ut, for jeg tror ikke innekatter kan få det like godt som en utekatt. ja, jeg har to stk innekatter og gjøre alt jeg kan for at de skal ha det. Men jeg ser betenkeligheter med å holde dem inne, og tror de blir glade den dagen vi flytter til et sted med gode utemuligheter :)

Jada, alt ok. jeg bare spesifiserte at hun skulle ha en innekatt og fikk ørten svar der det sto man kan ikke ta en utekatt og gjøre omm til innekatt liksom. bare det jeg reagerte litt på :) Jeg kan ikke så mye om katter som sagt. Men det er derfor hun gjør så grundig research da, hun vil velge rett type katt. men jeg forstår absolutt hva du mener ja... ikke lett det der..

Gjest gjest1
Skrevet

masse katter som gis bort (unger og voksne) på finn.no og dyrenett.no

Gjest gjest1
Skrevet

Det kan være lurt å gå på katteutstillinger. Da får hun se mange forskjellige raser, og snakket med oppdrettere om kattene!

Gjest gjest1
Skrevet

I det aktuelle tidsrommet min katt var innekatt var jeg student/arbeidsledig, og var dermed MYE hjemme. Katten var ikke ensom eller selskapssyk, den bare hatet å være innekatt! Min katt er en typisk enekatt, han er ikke glad i andre katter og er heller ikke veldig selskapelig eller kosete. Jeg mener at det er en kraftig forenkling å si at bare man har to katter er det uproblematisk med innekatter. Er man riktig uheldig kan man oppleve å ha to katter som mistrives, eller ikke liker hverandre. Ikke alle katter liker andre katter! Og jeg har ofte sett annonser fra oppdrettere og dyrebskyttelsen som omplasserer katter kun som enekatt!

Men uansett, det var en avsporing. Det var ikke meningen å ødelegge tråden din Lupi. :)

Skrevet

Vi hentet nettopp en katt fra dyrebeskyttelsen som vi har som innekatt alene. Denne katten liker ikke å være ute, mye sannsynlig på grunn av dårlige opplevelser. Samtidig liker ikke katten noe særlig andre katter, slik at den ikke har et annet valg enn å være innekatt alene. Det finnes noen slike katter, og disse finner man hos dyrebeskyttelsen da de er katter som har hatt dårlige opplevelser ute, og har måttet sloss med andre katter om mat og derfor hverken liker å være ute eller å være sammen med andre katter. Men det finnes ikke mange slike katter, og man må kanskje være tolmodig før man finner den rette.

Katten vår krever en del aktivisering, men ser ut til å trives kjempefint til nå i all fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...