Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 Jeg har innsett at det er på tide å begynne å ta vare på kroppen min, og har fattet litt interesse for yoga. Ettersom jeg bor nokså langt fra treningstilbud har jeg tenkt å trene hjemme. Jeg er mest interessert i "fysisk" yoga (hatha yoga), og vil gjerne ha tips om bøker og gjerne en nettbutikk med litteratur og utstyr som kan hjelpe meg i gang, uten for mye utenomprat og religiøse tilnærminger. (yoga kommer ikke til å være "hele" forbedringsopplegget mitt, altså..)
afr0dite Skrevet 27. april 2006 #2 Skrevet 27. april 2006 Hata yoga er klassisk yoga, som hovedsaklig tar for seg avspenning + meditasjon (men også fysisk). Høres mer ut som om du er ute etter ashtanga eller vinyasa yoga, som er skikkelig fysisk! Men det bør du ikke gjøre på egenhånd uten instruksjoner, før du har lært det. Det bør du forøvrig ikke gjøre med hata yoga heller. Pusteøvelsene er veldig viktige. Hvis du bare er ute etter treningsbiten og ikke balansen det bringer, kan du likegjerne melde deg på et kurs på sats eller elixia.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #3 Skrevet 27. april 2006 takk for svar. Jeg er mest interessert i det fysiske, men sammenheng, fokus og balanse er jo ikke dumt å få med seg (men er ikke interessert i religiøse tilnærminger og lite interessert i meditasjon utover det som evt hører med under basisøvelsene?). Jeg kan såpass lite om det at det ikke er helt lett for meg å vite hva jeg er ute etter. Men det virker jo egentlig som mye yoga bare er for å "smøre" og myke opp kroppen. Trenger det også, men har tenkt til å drive med annen trening også (kondisjon og styrke innenfor rimelighetens grenser og i andre former enn yoga). Men om det ikke er lurt å trene på egenhånd (er det virkelig så vanskelig? Skjønner jo at noen øvelser kan være skadelige om man gjør dem helt feil, men...) blir det nok ikke noe av. Med en times busstur til nærmeste treningssenter med slike tilbud, aversjon mot sånne treningssenterkurs og dårlig økonomi blir det ikke mye harmoni på meg på den måten... Får vel fortsette å tenke at jeg skal gå tur i stedet. Men finnes det noen "standard"bøker som tar for seg litt rundt dette? Både opprinnelse, utførelse og mål? Gjerne litt grundig, men samtidig lettfattelig?
Gjest Chica Skrevet 28. april 2006 #4 Skrevet 28. april 2006 Hva med en dvd? Fins billige yogadvd-er på play.com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå